روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقام‌های اسرائیلی مدعی شد؛

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده‌ است که مذاکرات اخیر میان ایران و آمریکا با هدف رسیدن به یک توافق غیررسمی و غیرمکتوب انجام شده ‌است که بر اساس آن از تشدید تنش میان دو طرف جلوگیری شود، توافقی که طرف ایرانی به آن «آتش‌بس سیاسی» لقب داده‌است.

 به گراذش منیبان، این روزنامه نوشته‌است در حالی که مقام‌های آمریکایی در مورد توافق احتمالی سکوت کرده‌اند، مقام‌های آگاه اسرائیلی به این روزنامه گفته‌اند که چنین توافقی «به زودی» به دست می‌آید.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز در این توافق ایران تعهد می‌دهد که غنی‌سازی اورانیوم خود را از سقف ۶۰ درصد فراتر نبرد، از حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه توسط گروه‌های منتسب به خود جلوگیری کند، همکاری‌هایش را با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تقویت کند و از فروش موشک بالستیک به روسیه خودداری کند.

نیویورک تایمز گزارش داده‌است که در مقابل آمریکا متعهد می‌شود از وضع تحریم‌های جدید اجتناب کند، نفتکش‌های خارجی حامل نفت ایران را توقیف نکند، به دنبال تصویب قطعنامه‌های جدید در شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران نباشد.

همزمان با این توافق، گفتگوها برای آزادی سه زندانی دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی و گفتگوها برای آزادی اموال بلوکه شده ایران در خارج ازای کشور هم ادامه دارد. 

به گزارش نیویورک تایمز مقام‌های آمریکایی از تایید ارتباط داشتن گفتگوهای مرتبط با آزادی زندانی‌ها با موضوع آزادی اموال بلوکه شده خودداری می‌کنند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی در طول ماه‌های اخیر چندین دیدار مستقیم و غیرمستقیم میان مقام‌های ایرانی و آمریکایی انجام شده‌است.

به نوشته این رسانه‌ها رابرت مالی، فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران دست کم دو بار با امیر سعید ایروانی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کرده‌است و همچنین برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، به تازگی در عمان به صورت غیر مستقیم با علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرده‌است.

کدخبر: 160570 تاریخ انتشار