​سازمان ثبت احوال کشور با صدور یک اطلاعیه جدید، جزئیات تعویض شناسنامه‌های قدیمی و ثبت نشانی جدید را اعلام کرد.

به گزارش منیبان، سازمان ثبت احوال کشور یک اطلاعیه جدید صادر کرد. سازمان ثبت احوال کشور از شهروندان خواست هرچه سریع‌تر برای تعویض شناسنامه و ثبت آدرس و نشانی جدید خود اقدام کنند. سازمان ثبت احوال کشور با صدور یک اطلاعیه جدید، جزئیات و نحوه استعلام نشانی، صدور کارت ملی هوشمند، تعویض شناسنامه‌های قدیمی و ثبت نشانی جدید را اعلام کرد. سامانه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور رونمایی شد. تعرفه سازمان ثبت احوال کشور برای تعویض شناسنامه قدیمی، صدور شناسنامه جدید، کارت ملی و سایر خدمات الکترونیک اعلام شد.

«سامانه سهیم» سازمان ثبت احوال کشور تنها مرجع استعلام نشانی هر فرد شد. از این پس نشانی اقامتگاه قانونی هر فرد، نشانی مندرج در سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان سازمان ثبت احوال خواهد بود.

پیشنهاد ویژه

سازمان ثبت احوال کشور از تعیین تکلیف کارت‌های هوشمند ملی خبر داد و اعلام کرد: از شهروندان خواسته می‌شود نسبت به تعویض شناسنامه‌ها و ثبت نشانی و اقامتگاه قانونی در سامانه هویت اقدام کنند. 

از این پس نشانی اقامتگاه قانونی هر فرد، نشانی مندرج در سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان سازمان ثبت احوال خواهد بود.

سامانه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور، به نشانی https://sahim.sabteahval.ir؛ سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان، با عنوان اختصاری سهیم است که از این پس نشانی و آدرس اقامتگاه قانونی هر فرد و هر کد ملی، نشانی مندرج در این سامانه خواهد بود.

تمامی دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی، دولتی و غیردولتی مکلف هستند آدرس و نشانی هر فرد را از سامانه ثبت احوال استعلام بگیرند و مردم هم موظف هستند تغییر نشانی خود را در این سامانه ثبت کنند تا دچار مشکل نشوند.

محمدباقر عباسی، معاون امور هویتی سازمان ثبت احوال کشور از امکان احراز هویت و تطبیق کدملی با کد پستی هر فرد خبر داد.

معاون امور هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: طبق قانون که سال‌ها قبل به تصویب رسید؛ دستگاه‌های مربوطه مکلف شدند یک شماره ملی و یک کد پستی به همه افراد اختصاص دهند.

عباسی افزود: بر اساس سامانه ثبت احوال برای هر فرد با یک کد ملی یک آدرس به صورت قانونی در سامانه ثبت احوال ثبت می‌شود.

معاون امور هویتی سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر یک‌پارچه سازی خدمات با این تحول جدید گفت: کلیه دستگاه‌های اجرایی از سال ۱۳۷۸ مکلف شدند آدرس و مشخصات ثبت شده افراد در سامانه ثبت احوال را ملاک عمل خود قرار دهند.

معاون امور هویتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه سامانه ثبت احوال به صورت برخط و الکترونیکی به تمام دستگاه‌های اجرایی و دولتی متصل شده است؛ گفت: در سال ۹۷ تمام شهروندان طبق مصوبه شورای فناوری اطلاعات مکلف شدند که ظرف ۲۰ روز از جابجایی خود، نشانی جدید را در پایگاه قانونی ثبت احوال ثبت کنند. امسال در قانون بودجه مقرر شده‌است که از این پس نشانی اقامتگاه قانونی هر فرد، نشانی مندرج در سامانه مندرج در سامانه ثبت احوال خواهد بود.

سازمان ثبت احوال باید از طریق تبادل اطلاعات و برقراری سرویس‌های الکترونیکی، این نشانی قانونی را به تمام دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی موسسات و نهادهای عمومی و غیر دولتی ارسال کند؛ این مبادی به هیچ عنوان حق اخذ نشانی از اشخاص حقیقی را به غیر از سرویس الکترونیکی سازمان ثبت احوال ندارند.

رییس سازمان ثبت احوال از احتمال تعریف بازه زمانی برای تعویض شناسنامه‌ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امکان دارد تا چندی دیگر پس از هماهنگی با دستگاه‌های مختلف بازه زمانی برای تعویض شناسنامه‌ها را تعریف کنیم.

به گزارش عرشه آنلاین، هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال در تشریح آخرین وضعیت صدور کارت های ملی هوشمند در جمع خبرنگاران تصریح کرد: عقب افتادگی دو سال و شش ماهه ای در حوزه صدور و تحویل کارت های ملی وجود داشت که حدود ۱۰ میلیون کارت ملی هوشمند را شامل می شد که خوشبختانه اواخر سال گذشته ۱۰ میلیون کارت صادر و بدهی قبلی به اتمام رسید.

رئیس سازمان ثبت احوال با بیان اینکه ثبت نام کارت ملی هوشمند نیمه دوم سال بروز می‌شود، گفت: توصیه جدی ما این است که شهروندان حتما برای تعویض شناسنامه اقدام کنند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور درباره لزوم تعویض شناسنامه‌های قدیمی گفت: توصیه جدی ما این است که شهروندان حتما برای تعویض شناسنامه اقدام کنند. به این ترتیب هم اطلاعات آن‌ها در پایگاه داده‌های ثبت احوال به‌روز می‌شود و هم از بسیاری سو‌استفاده‌ها جلوگیری خواهد شد؛ البته امکان دارد تا چندی دیگر پس از هماهنگی با دستگاه‌های مختلف، بازه زمانی برای تعویض شناسنامه‌ها تعریف کنیم.

سازمان ثبت احوال

رئیس سازمان ثبت احوال تاکید کرد: در تلاش هستیم نیمه اول سال جاری حدود ۵ میلیون ثبت نام جدید که بخشی مربوط به سال ۱۴۰۰ و اکثریت آن مربوط به سال ۱۴۰۱ است را تحویل دهیم تا به این ترتیب در صورت همراهی و همکاری شرکا ثبت نام کارت های ملی هوشمند را در نیمه دوم سال جاری بروز کنیم و تحویل کارت هر متقاضی در کمتر از یک ماه انجام شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور افزود: بر اساس آنچه که پیشتر نیز در رسانه ها اطلاع رسانی شده است تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت. اما برای موضوع تمدید کارت های ملی یکی از اقداماتی که دنبال می کنیم باز مطالعه و تحقیق مجدد برای کارت های ملی است.

او ادامه داد: در حقیقت مطالعات کارت‌های ملی هوشمند فعلی مربوط به ۱۵ سال قبل است، باتوجه به تغیرات حوزه فناوری، بی‌تردید بازنگری در وضعیت کلی کارت های ملی ضروری است تا با کمترین هزینه و بیشترین کارایی این کارت ها برای متقاضیان صادر شود. برای مثال یکی از مواردی که بعضا مورد اعتراض قرار گرفته است شیوه عکس های استفاده شده بر روی کارت های ملی است که قطعا برای تمدید بعد از سال ۱۴۰۵ این موضوع و موارد بسیار دیگری در مطالعات مدنظر قرار خواهد گرفت.

کارگر تاکید کرد: قطعا در تمدید کارت های ملی باید چهره جدید افراد ثبت شود که در مطالعات همه راهکارهای مناسب و بهره گیری از فناوری های بروز مورد تحقیق قرار می گیرد. کارت های ملی فعلی نیز قابلیت های زیادی دارد؛ اما برای بهره برداری از این قابلیت ها نیازمند کارت خوان های متفاوتی است که شاید بعضا امکان استفاده از این قابلیت ها را دشوار کرده است.

خبر مهم رئیس سازمان ثبت احوال از شرایط جدید صدور و تعویض شناسنامه

رئیس سازمان ثبت احوال کشور از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی جهت ثبت‌نام فاقدین شناسنامه خبر داد.

هاشم کارگر، معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور در خصوص تخصیص شناسه و صدور کارت موقت برای فاقدین شناسنامه، گفت: با توجه به رویکرد‌های دولت سیزدهم مبنی بر تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه، سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۴۰۱ با مهیا نمودن زیرساخت‌های لازم، اختصاص شناسه واحد برای ایرانیان فاقد شناسنامه را در دستور کار خود قرار داد.

او با اشاره به اینکه هم اکنون به منظور تسهیل امور شهروندان ثبت نام این افراد با راه اندازی سامانه الکترونیکی http://faghedin.sabteahval.ir صورت می‌گیرد، عنوان کرد: این امر به منظور شناسایی، صدور کارت موقت و در نهایت تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه با هدف استفاده از خدمات اجتماعی در راستای تکالیف دستورالعمل مقابله با فقر مطلق و کمک به ایجاد سازو کار‌های قانونی برای ارائه خدمت به این افراد و کاهش هزینه‌های حاکمیتی صورت گرفته است.

معاون وزیر کشور افزود: تا پیش از راه اندازی این سامانه بیش از ۱۱ هزار پرونده در ادارات کل ثبت احوال استان‌ها تشکیل و به این افراد شناسه اختصاص یافته است که حدود پرونده بررسی و تعیین تکلیف شده‌اند و برای سایر افراد کارت شناسایی موقت صادر گردیده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور بیان کرد: رسیدگی به درخواست‌ها مطابق قوانین و مقررات و در صورت لزوم طرح در شورای تأمین شهرستان‌ها به انجام خواهد رسید و تلاش بر آن است که تأیید یا رد تابعیت ایرانی این افراد و تعیین تکلیف پرونده‌های آنان در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام رسد.

کدخبر: 164454 تاریخ انتشار