پرسپولیس؛ این تکراری‌ترین نامی است که جلوی عنوان فاتح لیگ برتر در تاریخ این بازیها ثبت شده است.

به گزارش منیبان، تیمی که فصل قبل بعد از یک دوره دوری، دوباره به جایگاهش در صدر جدول برگشت. قرمزها این تاج‌گذاری مجدد را مدیون عملکرد خیره‌کننده‌شان در بازیهای بیرون از خانه هستند. تیمی که 6 امتیاز در جدول بازیهای خانگی، کمتر از سپاهان گرفته بود، عملیات غیرممکن جبران را بیرون از خانه انجام داد، 7 امتیاز از رقیبش جلو افتاد و با جام، دور افتخار زد.یک باخت (فولاد) و 3 مساوی؛ این عملکرد بی‌نظیر پرسپولیس در بازیهای بیرون از خانه بود. آنها به عنوان مهمان تنها 9 امتیاز را از دست دادند و با گرفتن 36 امتیاز در صدر جدول مهمان‌ها، مقتدرانه ایستادند. آنها در این جدول، بیشتر از همه بردند، کمتر از همه باختند، فقط کمتر از تراکتور گل زدند و فقط بیشتر از آلومینیوم و سپاهان، گل خوردند و البته تنها تیم این جدول با تفاضل گل دورقمی بودند. 

استقلال درست مانند جدول بازیهای خانگی در این جدول هم روی پله دوم نشست. آنها طبق معمول تاریخ لیگ برتر، عملکرد بهتری بیرون از خانه داشتند و 2 امتیاز بیشتر از بازیهای خانگی گرفتند. بزرگترین مشکل آبی‌ها اما این بود که هر 3 بازی اصلی‌ بیرون از خانه‌شان را به عنوان مهمان باختند: تراکتور، سپاهان و پرسپولیس. آنها با این شکست‌ها، نه تنها خودشان امتیازی نگرفتند که صد درصد امتیازات را نیز به رقیب ویژه کورس قهرمانی دادند و در حقیقت 6 امتیاز عقب افتادند.سپاهان برای پی بردن به دلیل قهرمان نشدنش کافی است به جدول بازیهای بیرون از خانه نگاه کند؛ جاییکه 16 امتیاز را از دست داد و کمتر از دوسوم پوئن‌ها را جمع کرد. سپاهان در این بازیها، 5 بار مساوی کرد که درست به اندازه تقسیم امتیازهای پرسپولیس و استقلال در این جدول بود. سپاهان فقط کافی بود به جای این تعداد تساوی، 2 بازی را می‌برد و در 3تای دیگر شکست می‌خورد. اینگونه آنها یک امتیاز بیشتر داشتند و قهرمان می‌شدند.ذوب‌آهن، ملوان و مس کرمان؛ این 3 تیم فصل را بدون برد بیرون از خانه تمام کردند. آنچه درنهایت گریبان تیم آخر را گرفت و باعث سقوطش شد. جالب اینکه برای فصل پیش رو، سرمربی تیم اول بدون بردهای بیرون از خانه روی نیمکت تیم دوم این سیاهه خواهد نشست: مهدی تارتار به عنوان سرمربی ملوان. این 3 تیم درحالی به این طلسم دچار شدند که نفت مسجدسلیمان صاحب یک برد بیرون از خانه شد: در آبادان.

صنعت نفت هم به لطف بردهای بیرون از خانه ماندنی شد. آنها بیرون از آبادان 3 بار برنده شدند (درحالیکه تنها 2 برد خانگی داشتند) و از همین تعداد هم، 2 تا با هدایت عبدالله ویسی رقم خورد. با چنین رویه‌ای می‌توان به هوادار هم اشاره کرد: تیمی با 2 برد خانگی و حضور روی پله پانزدهم جدول میزبان‌ها که بیرون از خانه، تیم ششم بود با 5 پیروزی.

کدخبر: 165514 تاریخ انتشار