کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با منیبان:

کارشناس مسائل منطقه گفت: ما به طرف عراقی صریحا گفتیم که اگر گروه های جدایی طلب حاضر در خاک اقلیم شمال آن کشور خلع سلاح نشوند و صرفاً به عنوان پناهنده در آن منطقه حضور نداشته باشند، ایران واکنش مناسب خود را در این خصوص نشان خواهد داد.

رضا میرابیان، کارشناس مسائل منطقه، در گفتگو با خبرنگار سیاسی منیبان در خصوص هشدار جدی اخیر سرلشکر باقری به طرف عراقی در مورد خلع سلاح یا اخراج گروه‌های مسلح کردی مستقر در شمال اقلیم عراق مبتنی بر توافقنامه امنیتی میان دو کشور، اظهار کرد: در این خصوص دولت مرکزی عراق به ایران متعهد شده که به وظایفش عمل می‌کند، در واقع ما با مسئولین منطقه اقلیم شمال عراق مواجه نیستیم بلکه طرف حساب ما مقامات دولت مرکزی بغداد هستند.

وی گفت: مسئولین اقلیم شمال عراق چه نتوانند و چه نخواهند که در خصوص گروه‌های مسلح مستقر در آن منطقه اقدامات لازم را انجام دهند، در هر صورت تعهدی است که از طرف عراق به ایران داده شده و باید بر اساس توافقنامه امنیتی به آن پایبند باشند.

میرابیان اظهار داشت: ما به طرف عراقی صراحتا گفتیم که اگر آن گروه ها خلع سلاح نشوند و «صرفاً به عنوان پناهنده» در آن منطقه حضور نداشته باشند جمهوری اسلامی ایران واکنش مناسب خود را در این خصوص نشان خواهد داد.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: خلع سلاح این گروه‌ها، عدم حضور نظامی آنها و عدم سازماندهی آنها را از طرف عراقی درخواست کرده‌ایم و به آنها هم، بر حل این موضوعات تاکید کردیم و امیدواریم که در نهایت حل و فصل شود.

میرابیان افزود: وضعیت فعلی گروه‌های مسلح مستقر در خاک اقلیم شمال عراق مشابه وضعیتی است که گروه منافقین در سال‌های پایانی حضورشان در عراق داشتند که خلع سلاح شده بودند و صرفاً در یک اردوگاه سکونت داشتند که آن هم با فشار و اصراری که جمهوری اسلامی ایران وارد آورد از خاک عراق اخراج شدند.

وی تاکید کرد: با در نظر گرفتن شرایط موجود گام بعدی پس از خلع سلاح گروه‌های مزبور، اخراج آنها از خاک عراق است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: این طبیعی است که کشوری که احساس تهدید و تجاوز از سوی عاملی بیرون از مرزهایش کند، این حق مشروع و قانونی را دارد که از تمامیت ارضی و امنیت ملی خودش دفاع کند.

میرابیان در پایان با اشاره به اینکه قانون اساسی عراق هم این اجازه را به هیچ گروه یا سازمانی نمی‌دهد که تهدیدی علیه امنیت ملی کشورهای همسایه عراق باشد؛ خاطرنشان کرد: بنابراین طرف عراقی اگر بخواهد در این خصوص اقدامی انجام دهد می‌تواند بر اساس قانون اساسی کشورش این کار را صورت دهد.

کدخبر: 167175 تاریخ انتشار