کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و اخبار منتشر شده در ارتباط با این موضوع از جمله اینکه آمریکایی‌ها خواستار آزادی نفر چهارمی در جریان این تبادل شده‌اند گفت: ایران به تبادل زندانیان و آزادی شهروندان ایرانی که به صورت غیرقانونی در آمریکا زندانی هستند تاکید دارد و در این زمینه جدی است .

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: یک بار دیگر اقدام شرم آور و اهانت به قرآن در قلب اروپای مدعی تمدن را که در سایه حمایت پلیس به خصوص در دانمارک برگزار شد را محکوم می کنیم و شرم آور است. این اقدام اهانت به ادیان آسمانی و ابراهیمی است و مردود است. هیچ توضیحی پذیرفته نیست. دولتهایی که چنین اقدام شرم آوری در جغرافیای آنها انجام شد از چنین اقدام شرم آوری پیش گیری کنند و با مجرمین برخورد یا آنها را تحویل کشورهای اسلامی بدهند تا مورد ‌پیگیرد قرار بگیرند.

ناصر کنعانی افزود: در سایه تحریم های یک جانبه و غیرقانونی دولت امریکا مبادله و تجارت ما با برخی کشورها دچار اشکال شده است. مطالبات ما در این زمینه به حسابی خاص متعلق به ایران واریز شده و اخیرا دولت آمریکا مجوز لازم را برای انتقال بخشی از این مطالبات به خارج از بانک عراقی صادر کرده است. ما پیگیر این موضوع هستیم و روند کار در ارتباط با این موضوع در سطوح مختلف ادامه دارد و همانطور که پیش از این گفتم پیشرفت‌هایی در مورد روند آزادسازی مطالبات ایران داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر مقامات عمان و قطر به تهران بیان کرد: این سفرها در چارچوب همکاری های دوجانبه است. این کشورها برای رفع انسداد مالی و بازگشت طرفها به برجام و آزادی زندانیان کمک می کنند. پایبند به برجام بودیم. همواره از ابتکارات مثبت عمان و قطر استقبال کردیم. مسیر دیپلماتیک فعال است. ما از همه ظرفیتها برای آزادی زندانیان ایرانی، استفاده خواهیم کرد.

ناصر کنعانی درباره سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران اظهار کرد: این سفر در چارچوب مناسبات دوجانبه و در پاسخ به سفر امیرعبداللهیان به ارمنستان است. موضوعات مختلفی را با ارمنستان برای گفتگو و تبادل نظر داریم. ما همکاری های اقتصادی، انرژی و ترانزیتی و موضوعات منطقه ای با ارمنستان داریم.

ناصر کنعانی درباره چهارمین آمریکایی بازداشتی در ایران و تاثیر آن بر توقف برجام اظهار کرد: ایران برای تبادل زندانیان بر مبنای اهتمامی که برای شهروندان خود دارد جدی است. ما به توافق برای تبادل زندانی با آمریکا رسیدیم اما طولانی شدن آن بدلیل بدعهدی آمریکایی ها بود. طرح موضوعات جدید در رسانه ها را نه تایید می کنم و نه اظهارنظر می کنم. آمریکا باید اراده سیاسی داشته باشد. برخی کشورها برای تبادل زندانی در حال کمک به ایران هستند. امیدواریم در آینده و در بازه زمانی کوتاه این اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به هتک حرمت به قرآن کریم تاکید کرد: علاوه بر احضار سفیر از پذیرش سفیر جدید سوئد اجتناب می کنیم و اعزام سفیر خود را به سوئد به تعویق انداختیم. همه کارهای رسمی سفیر ایران در سوئد انجام شده بود و سفیر بلیط داشت و آماده عزیمت بود که آن را متوقف کردیم. 

ناصر کنعانی درباره صلح قفقاز افزود: برای رسیدن به صلح جامع میان آذربایجان و ارمنستان استقبال می کنیم. ایران آماده است که از ظرفیت های خود درباره صلح در قفقاز، استفاده کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر باقری به لهستان گفت: باتوجه به وجود تمایل مشترک میان دو طرف گفتگوهایی در سطح معاونین وزرای خارجه با طرفهای اروپایی در حال انجام داریم که دوجانبه و چند جانبه است و زمینه استمرار آن وجود دارد. گفتگوها و مشورت سیاسی با برخی کشورها مانند لهستان داریم. بخشی از موضوعات در حال گفتگو با اروپا، با مقامات لهستان مطرح شد. تا زمانیکه این روند را ببینیم به گفتگوها ادامه میدهیم. 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اهانت‌های اخیر صورت گرفته در دو کشور سوئد و دانمارک به قرآن کریم، گفت: ما در این زمینه نیازمند اقدام جمعی از سوی کشورهای اسلامی برای بازدارندگی جهت جلوگیری از تکرار این گونه مسائل هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادعا بلینکن درباره نقش ایران در ایجاد بحران در منطقه و عدم احیای برجام تاکید کرد: امریکا روند برجام را تخریب و تحریم های یکجانبه ای را بعد از خروج از برجام، بر ملت ایران تحمیل کرد. دولت امریکا برجام را نقض کرده و روند سیاسی را تخریب کرده است. دولت گذشته را مورد سرزنش قرار دادند اما مسئولیت دولتها با آمدن دولت بعدی، تغییر نمی کند. امریکا در برجام خلل ایجاد کرد. امریکا نمی تواند مدعی باشد. امکان بازگشت طرفها برای جمع بندی مذاکرات وجود دارد. اتهام زنی به ایران در موضوعات منطقه ای مردود است. دولت امریکا با اظهارات تحریک آمیز بدنبال ایجاد خلل است که این اقدام در استمرار سیاست های غلط امریکا و ایجاد ناامنی در کشورهای منطقه و پیگیری اقدامات نامشروع آنها است.

وی همچنین با اشاره به سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به آفریقای جنوبی برای شرکت در نشست امنیتی بریکس گفت: موضوع این اجلاس بررسی امنیت سایبری است و همانطور که در خبرها اعلام شده دبیر شورای عالی امنیت ملی در این نشست شرکت می‌کند.

کدخبر: 167359 تاریخ انتشار