سخنگوی وزارت امور خارجه:

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امروز سفیر دانمارک در تهران در اعتراض به هتک حرمت به قرآن کردیم توسط مدیرکل اروپای غربی، به وزارت خارجه احضار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: فردا یادآور شهادت ۸ دیپلمات ایرانی و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در شهر مزار شریف است. یاد و خاطره آنها را گرامی میدارم. نام گذاری یک روز در مناسبت های ملی روز جمهوری اسلامی به نام خبرنگار نشان از شان بالای شما عزیزان دارد. خبرنگاران چشمان بیدار جامعه هستند و با قلم خود می توانند راستی، آگاهی و درستی و آوردنده اطلاعات درست قابل اتکا و اطمینان بخش برای آحاد جامعه باشند. نقش خبرنگاران در جامعه پررنگ شده است. آرزو می کنم قلم های ارزشمند شما و تلاش های شما مانا و اثرگذار باشد. فرارسیدن روز خبرنگار را تبریک می گویم و بهترین ها را آرزو می کنم.

ناصر کنعانی درباره سفر امیرعبداللهیان به ژاپن اظهار کرد: امیرعبداللهیان به وقت محلی توکیو،‌ وارد ژاپن شد و به دعوت همتای خود این سفر انجام شد. موضوعات مختلفی با ژاپن در چارچوب روابط تاریخی و ریشه دار دو کشور داریم. ژاپن به عنوان کشور مهم آسیایی، در اولویت گسترش روابط دو جانبه قرار دارد. موضوع مطالبات ایران از کشورهای دیگر از موضوعات مهم و در دست پیگیری است. در حاشیه مجمع عمومی در نیویورک و در دیدار رییسی هم موضوع پیگیری مطالبات ایران، گفتگو و مطالبه شد. 

وی درباره سفر معاون وزیر خارجه روسیه گفت: در سطوح مختلف، آمد و رفت بین ایران و فدراسیون روسیه برقرار است. فردا نشستی با موضوع «ایران و بریکس؛ چشم‌انداز همکاری‌ها» در مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل در تهران برگزار می‌شود. امیرعبداللهیان خردادماه سال جاری  در نشست بریکس شرکت کرد. درخصوص عضویت ایران در بریکس کنفرانسی در تهران خواهیم داشت تا ظرفیت فیمابین ایران و گروه بریکس را مورد بررسی قرار بدهیم. مقامات کشورهای مختلفی در نشست فردا حضور دارند. معاون وزیر خارجه روسیه در همین چارچوب در تهران حضور دارد.

وی درباره سفر باقری به عمان گفت: سفر باقری در چارچوب پویایی دیپلمات و با تمرکز موضوعات منطقه ای و بین المللی انجام شده است. امیرعبداللهیان در توکیو اعلام کرد، تبادل زندانیان موضوع انسانی است و این مهم برای ایجاد راه حل برای تحقق آزادی زندانیان، ادامه دارد. عمان هم نقش آفرینی در این زمینه دارد. 

ناصر کنعانی درباره حضور نظامیان آمریکا در تنگه هرمز بیان کرد: این موضوع در رسانه ها مطرح است. تامین ابراه ها و کشتی ها در خلیج فارس و دریای عمان جزو اولویت های ایران و در چارچوب همکاری مشترک ساحلی حوزه خلیج فارس و‌ دریای عمان، باید انجام شود. کشورها ظرفیت دارند تا بدون نیروهای فرامنطقه ای امنیت لازم را فراهم کنند. فراهم کردن امنیت، شعار دروغ این کشورها و به خصوص دولت آمریکا است. حضور آمریکا هیچ گاه امنیت ساز نبوده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد زمان سفر رئیس‌جمهور به پاکستان گفت: هنوز زمانی برای انجام این سفر مشخص نشده است. دعوت از رییس جمهور برای انجام این سفر وجود دارد و در چارچوب مناسبات خوب موجود بین دو کشور، امکان برنامه‌ریزی برای انجام این سفر در بهترین زمان ممکن وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کر‌د: زودهنگام به سمت انتخابات رفتیم انشاالله منجر به افزایش مشارکت در انتخابات شود. ما هم وظایف خود را انجام خواهیم داد. 

ناصر کنعانی درباره اقدامات اخیر وزارت خارجه درباره میدان نفتی آرش گفت: موضوع میدان نفتی آرش را حقوقی و فنی می دانیم. به حقوق ایران تاکید کردیم و آماده گفتگو با طرف کویتی هستیم. وزیر نفت در این زمینه توضیح داد. ما علاقمندیم در چارچوب موضوعات تخصصی، فنی، حقوقی و مناسبات همسایگی کار را پیش ببریم. 

ناصر کنعانی با اشاره به احتمال استفاده از سلاح هسته ای و اظهارات اخیر گوترش گفت: درباره احتمالات صحبت نمی کنم. بحران اوکراین نباید تهدیدکننده و چالش آفرین برای صلح و امنیت بین المللی شود. همواره ایران به پایان بخشیدن این بحران تاکید کرده است. راهکار سیاسی برای پایان بخشیدن ایمن این موضوع، باید در دستورکار قرار بگیرد.

ناصر کنعانی درباره اقدامات اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: سوال شما کلی است. نتیجه سیاست همسایه محور و نگاه به آسیا و عضویت در شانگهای و اوراسیا و امضای برنامه های جامع بلند مدت دو جانبه با چین و ترکیه، همگی نتایج آنها منجر به افزایش همکاری های تجاری شده است. آمارها در رسانه ها در دسترس است. عضویت در ساختارها امیدبخش بوده است. با تاجیکستان هم شاهد افزایش همکاری های رو به تکامل و امیدبخش هستیم. 

ناصر کنعانی با اشاره قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروههای تروریستی و تلاش انگلیس بیان کرد: دولت انگلیس با سابقه سیاهی که در منطقه غرب آسیا دارد نمی تواند به ایران اتهام بزند. ایران خدمات ماندگاری نه تنها فقط به کشورهای منطقه به خصوص اروپا ارایه کرده است. باید ریشه های داعش را در غرب ببینیم. نمی توانند در جایگاهی بنشینند و به سپاه پاسداران اتهامات بی ریشه بزنند. ما این را نمی پذیریم سپاه پاسداران نهاد رسمی ایران و برآمده از ملت ایران است. نقش سپاه در منطقه تاریخی است. 

ناصر کنعانی افرود: درباره قاهره تحول جدیدی ندارم. ایران برای گسترش روابط محدودیت قایل نیست و با آغوش باز به درخواست ها پاسخ می دهد.   

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره زمان بازگشایی سفارت عربستان در تهران گفت: تحولات رو به جلو است. تاریخ دقیقی درباره بازگشایی سفارت عربستان نداریم اما اقدامات جاری است. نسبت به این موضوع نگرانی نداریم.

ناصر کنعانی تاکید کرد: مسیر مذاکرات را باز می بینیم و اینکه مذاکرات به بن بست و شکست رسیده باید بگویم که مسیر دیپلماتیک همواره می تواند، پویا باشد. مسائل مربوط به برجام را پیگیری خواهیم کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام یک خبر بیان کرد: امروز سفیر دانمارک در تهران در اعتراض به هتک حرمت به قرآن کردیم توسط مدیرکل اروپای غربی، به وزارت خارجه احضار شد. سفیر دانمارک توضیحاتی را درباره ممانعت از این روند به مدیرکل اروپای غربی ارایه کرد. این تلاش ها را مورد توجه قرار می دهیم. برای ما ملاک حوزه عمل است. این پروژه سخیف و صهیونیستی است. نکته جالب این است که این هتک حرمت با مجوز پلیس این کشورها انجام می شود. مسئولیت دولت دانمارک و سوئد قابل چشم پوشی نیست.

ناصر کنعانی درباره میزان مطالبات ایران از بحرین گفت: الان اطلاعات ریز ندارم اما باوجود بانک مشترک مباحث مالی با بحرین داریم.

وی درباره عدم تعیین برخی سفرا افزود: تعداد قابل توجهی از سفرا مستقر شدند و تعدادی در حال عزیمت هستند و این روند جاری است.

ناصر کنعانی درباره پرداخت طلب ایران از عراق گفت: نخست وزیر عراق اعلام کرد بخشی از مطالبات مالی ایران با دستور نخست وزیر به کشور ثالث منتقل شده، انتقال بخش دیگری از مطالبات ایران به کشور ثالث در دستور کار است و منتظر دولت عراق خواهیم بود. موضوع فنی و تخصصی است و رایزنی ها ادامه دارد. ایران برای دست یابی به منابع مالی از هیچ تلاشی دریغ نمی کند. مشکلات بدلیل تحریم های ظالمانه دولت آمریکا است. در اوج گرمای تابستان مخلل صادرات برق شدند ایران مایل هست برای مطالبات مالی به بهترین روش انجام شود. پیگیری ها ادامه دارد. 

کنعانی در بخشی دیگر از صحبت های خود در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره دارایی‌های ایران در کانادا و برخی از اقدامات صورت گرفته در این کشور برای تصرف دارایی‌های ایران در این کشور آمریکای شمالی اظهار کرد: ایران با توجه به اقدامات غیرقانونی دولت کانادا در این ارتباط ، اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده و روند حقوقی را دنبال کرده است. اخیرا تهران به منظور صیانت از منافع ملی ایران و توقف اعمال متخلفانه دولت کانادا به ابتکار وزارت خارجه در دیوان بین‌المللی دادگستری از کانادا به دلیل نقض مصونیت اموال ایران شکایت کرده و این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم. دولت ایران در بازه‌های مختلف نشان داده که در مواردی که نیاز به رجوع به سازوکارهای حقوقی و دیوان بین‌المللی دادگستری برای احقاق حقوق ملت ایران است از توسل به این روش اجتناب نمی‌کند. در مورد اقدامات دولت آمریکا و کانادا در مورد دارایی‌های ایران، روند حقوقی را دنبال می‌کنیم و امیدوایم در این روند حقوقی به نتایج مورد انتظارمان دست پیدا کنیم.

کنعانی همچنین در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود به تازگی تیمی ۱۱ نفره از ایران به افغانستان سفر کرده است، گفت: به‌عنوان دو کشور همسایه آمد و رفت‌ها بین ما در سطوح مختلف برقرار است و لزوما تبادل هیأت‌ها و رفت و آمدها بین دوکشور رسانه‌ای نمی‌شود. موضوعات مختلفی با افغانستان داریم و موضوع پی‌گیری حقابه ایران از هیرمند از موضوعات مورد توجه و اهتمام جدی ماست.

وی تاکید کرد: درباره گفتگوهای مقامات سیاسی و نظامی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، درخواست گفتگوی تخصصی دادیم. در یک مرحله نشست در ورشو انجام شد ایران عزیمت کرد اما هیات اوکراینی نیامد. مرحله دوم گفتگوها در مسقط انجام شد طرف اوکراینی اسنادی ارایه نکرد اما به رغم آمادگی ایران اوکراین حاضر به شرکت در نشست سوم نشد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر سفیر ژاپن درباره ایران گفت: در جریان جزییات نیستم. شاید سفیر ژاپن نکاتی مطرح کرده باشد اما در جریان جزییات نیستم.

ناصر کنعانی با اشاره به نشستی در عربستان با موضوع جنگ اوکراین و روسیه افزود: در این مورد پاسخی ندارم. یک موضع هم دولت روسیه گرفته و من نظر و پاسخی در این ارتباط ندارم.

کدخبر: 169692 تاریخ انتشار