سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ برنامه‌ای برای گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و جای دیگری وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: ۲۸ مرداد آغاز چالش بین ملت ایران و آمریکا است. آمریکا و انگلیس باید به خاطر مداخله در امور ملت ایران پاسخگو باشند. امروز ۳۰ مرداد روز جهانی یادبود قربانیان تروریسم است. ملت ایران، قهرمانان مبارزه با تروریسم و قربانی تروریسم محسوب می شوند.  ایران در صف مقدم مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان قرار دارد.  به تعبیر رهبری سپاه پاسداران بزرگترین نهاد ضد تروریستی جهان است. ده ها شهید ارزشمند را در مسیر مبارزه با تروریسم فدا کردیم.

‌ناصر کنعانی با اشاره به سفر اخیر امیرعبداللهیان بیان کرد: سفر در چارچوب دعوت رسمی وزیر خارجه عربستان انجام شد. موضوعات مختلفی تبادل نظر شد. موضوعات عدیده ای میان دو کشور وجود دارد. در این دیدار موضوعات سیاسی، اقتصادی و تجاری مطرح شد. در مسیر تبادل نظر درباره مجمع گفتگوها قرار داریم. درباره موضوعات اقتصادی پیرامون فعال سازی موافقت نامه های موجود دو کشور و شروع انعقاد اسناد مورد نیاز گفتگو و تبادل نظر خوبی شد. همچنین درباره حمایت از سرمایه گذاری و اخذ معافیت گفتگو شد. تاکید شد که اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شود. طرف عربستانی مجددا دعوت پادشاه عربستان برای سفر رییسی را مطرح کرد.

وی درباره روند آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران و آزادی زندانیان گفت: حداکثر بازه زمانی تا سقف دو ماه است. توافق بین طرفین شکل گرفت. در مسیر توافق درحال پیشرفت هستیم. اظهارنظرها محل اعتبار و توجه نیست و نتیجه کار برای ما حائز اهمیت است. مبتنی بر توافق، کار با روند خوبی در جریان است.

وی درباره آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران از کره جنوبی اظهار کرد: اینها مطالبات ایران از کره جنوبی بود. توافق انجام و روند اجرایی شکل گرفت. مقامات درباره میزان مطالبات و تبدیل آنها توضیحات لازم را دادند. صورت مسئله روشن است. در مسیر احقاق حقوق ملت ایران کوتاهی نکرده و نخواهیم کرد. آمریکا را وادار به تمکین دارایی های ملت ایران کردیم. در روند اجرایی کار قرار داریم. همچنین انتقال دارایی های ما در عراق که با فشار دولت آمریکا سخت شده بود، رفع و  بخشی از این مطالبات منتقل شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیدار مستقیم ایران و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل ببان کرد: چنین برنامه ای نداریم. در چارچوب مذاکرات و تبادل زندانی و رفع انسداد از دارایی های پولهای بلوکه شده ایران و در چارچوب مذاکرات رفع تحریم ها، با آمریکا مذاکرات غیرمستقیم داشتیم. هیچ گفتگویی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل درباره مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا وجود ندارد.

ناصر کنعانی افزود: مهرماه نشستی به میزبانی مسکو درباره افغانستان برگزار می شود. میزبان از هیات طالبان هم، برای مشارکت در این نشست دعوت خواهد کرد. خواهان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان هستیم.

وی با اشاره به اهانت مجدد به قرآن کریم گفت: ایران پیش از این هم اعلام کرد در اعتراض به اهانت به قرآن کریم در سوئد و عدم اقدام جدی و بازدارنده دولت سوئد، سفیر جدید این کشور را نمی‌پذیریم و به همین خاطر کاردار این کشور به وزارت خارجه احضار شد. کاردار دانمارک هم در غیاب سفیر این کشور به وزارت خارجه احضار شد.

ناصر کنعانی تاکید کرد: آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا برای ما اولویت دارد. آزادسازی دارایی های ما در حال انجام است. روند در حال انجام است و سقف دو ماهه تعیین شده است. طرح جزییات کمک کننده نیست. توافق شکل گرفته و اجرای توافق محقق می شود. طرح جزییات را کمک کننده نمی دانیم. طرح جزییات برای دسترسی به هدف کمک کننده نخواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر رییسی به آفریقا اظهار کرد: جزییاتی ندارم. نهاد ریاست جمهوری درباره جزییات سفر توضیح خواهند داد. عضویت در بریکس برای ما حایز اهمیت است. بریکس نهاد نوظهور اقتصادی است که در حال پیدا کردن جایگاه خود است. سهم بریکس از تولید ناخالص جهان از ۸ درصد به ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده است. ایران با همه اعضای بریکس همکاری خوب اقتصادی و تجاری دارد.

وی با اشاره آزادشدن محموله نفت ایران در تگزاس گفت: چنین خبری را در رسانه ها دیدم و اطلاعات تایید شده ندارم. دولت آمریکا هم موضعی نداشته است. مقامات آمریکا مطلع هستند دوران بزن در رو تمام شده است. ما برای احقاق حقوق ملت ایران دست بسته نبوده و واکنش نشان خواهیم داد و دست آنها را کوتاه خواهیم کرد. آنهایی که برنامه ای در سر دارند حتما به سوابق ایران در موارد مشابه دقت و منافع خود را در نظر بگیرند. قبلا اقداماتی در تعددی به نفتکش های ایران صورت گرفته که مصداق بارز راهزنی دریایی و نقض حمل و نقل دریایی است و در احقاق خود دست بسته نخواهیم بود.  

وی در ادامه افزود: حضور نیروهای آمریکایی در سوریه غیرقانونی است و‌ اشغالگرایانه است. دولت سوریه خواستار پایان دادن اشغالگری آمریکا است، حضور ایران به درخواست دولت رسمی سوریه است و حضور ما مستشاری است. اقدامات آمریکا غیرقانونی و خلاف مقررات بین المللی است.  

وی تاکید کرد: بزودی عزیمت و استقرار سفرای ایران و عربستان انجام می شود. طی روزهای آینده سفیر ایران در عربستان مستقر خواهد شد. 

ناصر کنعانی با اشاره به افزایش تحرکات آمریکا در خلیج فارس اظهار کرد: امنیت منطقه و امنیت پهنه آبی راهبردی خلیج فارس باید در خود منطقه و کشورهای حوزه پیرامون خلیج فارس تامین شود. دخالت کشورهای فرامنطقه ای با شعار امنیت را دروغین می دانیم. منافع آنها در چارچوب دامن زدن به بی ثباتی است. دولت آمریکا از روند افزایش تقویت همگرایی در حوزه خلیج فارس نگران است. شاهد ادعا آمریکا و انتقال نیروهای نظامی جدید به منطقه هستیم و این اقدام تحریک کننده است. امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز روشن است. نیروی دریایی ما با رفتار حرفه ای و هوشمندانه، با هر اقدامی برخورد خواهد داشت. با کشورهای حوزه پیرامونی هم گفتگو و مشورت در این زمینه داشته و این مشورت را ادامه خواهیم داد. 

ناصر کنعانی با اشاره عقب نشینی خط ساحلی ایران در دریای خزر گفت: درباره کاهش سطح آب در دریایی خزر باید بگویم، این پدیده ناشی از گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی و کاهش آب ورودی به دریای خزر است. این مهم در دستورکار کشورهای حاشیه خزر قرار دارد. قرار است نشستی برگزار و دلایل را بررسی کنند. این موضوع در چارچوب کنوانسیون تهران دنبال خواهد شد. به زودی بیستمین سالروز این کنوانسیون برگزار می شو‌د و این مهم را پیگیری خواهیم کرد. اعداد و ارقام مورد اشاره را نمی توانم تایید کنم. مقامات ذیربط اظهارنظر خواهند کرد. تاریخ نشست در حال رایرنی است.  

وی تاکید کرد: حادثه منا در دیدار امیرعبداللهیان و همتای عربستان مطرح شد و در فضای جدید ایجاد شده میان دو کشور، این موضوع پیگیری خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آزادی حمید نوری گفت: موضوع آزادی حمید نوری مورد توجه ما در مذاکرات با کشور سوئد است. در چارچوب حقوقی و قضایی پیگیر هستیم. به روند محاکمه و بازداشت ایشان انتقاد داریم. دادگاه تجدیدنظر که نفس گیر است ادامه دارد. ۱۲ دادگاه تجدیدنظر برگزار شده است. وکلای مجربی برای ایشان در نظر گرفتیم. آزادی ایشان مطالبه ما از دولت سوئد است و به اعطای تسهیلات کنسولی تا جایی که دولت سوئد اجازه داده در نظر گرفته و زمینه را فراهم کردیم. به تلاش های خود در این زمینه ادامه می دهیم. 

ناصر کنعانی درباره سفر شوشتری به لبنان گفت: شرایط لبنان به گونه ای است که نیازمند گفتگوهای سیاسی هستیم. شوشتری به عنوان دستیار وزیر خارجه و مدیرکل حوزه غرب آسیا و در چارچوب مسئولیت با مقامات لبنان به این کشور سفر و شرایط سیاسی لبنان مورد بحث قرار گرفت. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بازدید هیأت ایرانی از ایستگاه آب‌سنجی دهراود گفت: همواره از مقامات سرپرستی افغانستان مطالبه کردیم مبتنی بر معاهده ۱۳۵۱ به اعطای حق‌آبه ایران عمل کنند و مفاد این معاهده لازم است اجرایی شود. بازدید اخیر را مبتنی بر حسن نیت ارزیابی می‌کنیم. برای ارزیابی حق‌آبه ایران این گونه بازدیدها براساس معاهده باید به صورت مستمر در فواصل منظم ماها‌نه صورت بگیرد که معدل آب ورودی به سرچشمه‌ها به داخل سد صورت بگیرد و حق‌آبه ایران داده شود. 

کنعانی ادامه داد: براساس مفاد معاهده این مسیر را دنبال می‌کنیم. در مورد مسائل مربوط به افغانستان مهمترین تحولی که پیش رو داریم نشست مسکو است که اوایل مهر ماه سالجاری به میزبانی روسیه برگزار می‌شود. میزبان از هیأت طالبان هم برای حضور در این نشست دعوت کرده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: حل و فصل مسائل افغانستان و صلح و ثبات و تحکیم امنیت در این کشور را در چارچوب تشکیل دولت فراگیر می‌دانیم. تنها راه بیرون کشیدن افغانستان از بی ثباتی و ناامنی آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی با مشارکت همه گروه‌های این کشور است. آمادگی داریم میزبان گفت‌وگوها باشیم. ایران در این زمینه به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

وی در ‌پایان تاکید کرد: درباره دیدار با بن سلمان توضیحات لازم را دادیم. گفتگوها مفصل، متنوع، مثبت و سازنده و رو به جلو بود.

کدخبر: 172119 تاریخ انتشار