وزیر امور خارجه:

وزیر امور خارجه اعلام کرد به زودی تبادل زندانیان زن بین ایران و مالزی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در نشست مشترک خبری با وزیر خارجه مالزی گفت: گفتگوهای مهم و سودمندی درباره توسعه هرچه بیشتر مناسبات بین ایران و مالزی داشتیم. رایزنی های ارزشمندی بین ما انجام شد. در موضوعات دوجانبه اتفاق نظر داریم تا کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور برگزار شود. از سال ۲۰۱۷ کمیسیون مشترک برگزار نشده که یکی از دستورکارهای سفر وزیر خارجه مالزی به ایران همین برگزاری نشست مشترک است. دو طرف بر تقش مهم دیپلماسی سران تاکید کردیم. رییسی از نخست وزیر مالزی برای سفر به تهران دعوت کرد دعوت متقابل هم از رییسی وجود دارد. در حال تنظیم سفر و دیدار روسای جمهور دو کشور هستیم.

وی افزود: تاکید کردیم شاهد مسابقات رفت و برگشت ورزشی و تحرک ورزشی میان دو کشور باشیم. باتوجه به ظرفیت مالزی در تولیدات حلال و محصولات بهداشتی و دارویی اتفاق نظر داریم نقش فعال تری در بازار حلال داشته باشیم. تلاش می کنیم با همکاری قضایی دو کشور شتاب بیشتری به تبادل زندانیان ببخشیم. در گام اول زندانیان زن در دو کشور در آینده نزدیک تبادل می شوند. درباره موضوعات منطقه ای جنگ در اوکراین وضعیت سوریه و افغانستان و موضوع مهم فلسطین تبادل نظر کردیم.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تنها کنشگر غاصب و تجاوزگر در منطقه غرب آسیا است، گفت: امیدواریم با بصیرت دولت‌ها و ملت‌های منطقه و حمایت جهان اسلام بتوانیم حمایت نیرومندتری از ملت فلسطین و مقاومت فلسطین به عمل آوریم.

وی با بیان اینکه از دیگر زمینه‌های همکاری ایران و مالزی همکاری‌های علمی، دانشگاهی و فرهنگی است، تصریح کرد: در همین چارچوب صبح امروز وزیر خارجه مالزی در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع تعدادی از فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی سخنرانی کرد.

امیرعبداللهیان افزود: هتک حرمت به قرآن کریم را در این دیدار قویا محکوم کردیم. به نام جمهوری اسلامی به دولتهای سوئد و دانمارک هشدار می دهم جهان اسلام این هتک حرمت را تحمل نخواهد کرد. این کشورها نگران جدی تروریسم و خشونت باشند. ایده تحریم کالاهای سوئدی و دانمارکی در جهان اسلام در نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی مطرح شد. تا دیر نشده سوئد و دانمارک نسبت به این رویه تجدیدنظر داشته باشند.

زمبری عبدالقادر وزیر خارجه مالزی نیز بیان کرد: سفر اول من به تهران گام مثبتی از سوی مالزی در جهت تقویت مناسبات و نشانگر آمادگی مالزی برای تقویت همکاری ها با کشور ایران است.

وزیر خارجه مالزی افزود: درباره پیشبرد روابط موجود و ‌پتانسیل همکاری ها در این دیدار تاکید داشتیم. بر افرایش همکاری ها در حوزه کشاورزی، حمل و نقل و آموزش تاکید کردیم. درباره اسلام هراسی و موضوع فلسطین تبادل نظر داشتیم. منتظر میزبانی از امیرعبداللهیان در مالزی هستم. 

کدخبر: 172165 تاریخ انتشار