سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ تحول جدیدی درباره دارایی های ایران رخ نداده و منابع در چارچوب تعریف شده در دسترس است و در صورت نیاز از آن بهره برداری خواهیم کرد.

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: شرایط دردناکی را در باریکه غزه شاهد هستیم. در روزهای اخیر شاهد لحظات حساس و شجاعت معصومانه ملت غیوری هستیم که قدمت هزار ساله دارند. فلسطینیان مظلوم ترین ملت جهان هستند. امروز در روز جهانی غذا صهیونیست ها کودکان مظلوم فلسطین را از دسترسی به نیازهای اولیه محروم‌ کردند. جای بسی تاسف است، کسانیکه مدعی دفاع از حقوق بشر هستند و با شعار دروغین حقوق بشر بدنبال فشار سیاسی برای پیگیری اقدامات سیاسی خود هستند، چشمان خود را بر اینگونه حقایق و تصاویر بستند. می بینند امروز در سرزمین غزه چه می گذرد بمباران وحشیانه غزه را مشاهده می کنند؟ این کودکان حقوق ندارند؟  حقوق بشر شاهد حال شهروندان فلسطینی می شود؟ نقاب از دروغ اینها برداشته شده است؟ آیا کمیته حقیقت یاب تشکیل می دهند؟ هرچند حقیقت آشکار است؟

ناصر کنعانی درباره تلاش ایران برای حل بحران غزه گفت: ایران تماس و گفتگو‌ با کشورهای مختلف دنیا و اثرگذار را در دستورکار دارد. کشورهایی که در شورای امنیت نقش دارند مثل چین و‌ روسیه، وزیر امور خارجه با آنها مکاتبه انجام دادند. سازمان همکاری می تواند نقش قابل توجه داشته باشد. گفتگو با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در بیروت انجام شد. همچنین ‌مکاتباتی با همتایان صورت گرفت. در حوزه سیاسی و بین المللی، این موضوع را مورد تاکید قرار دادیم. تحرکات را با جدیت دنبال کردیم. قرار شد کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرا در جده در مقر سازمان همکاری برگزار شود. تعداد قابل توجهی از وزرا برای حضور اعلام آمادگی کردند. سند و بیانیه ای در سطح وزرا منتشر خواهد شد.

وی افزود: در روزهای گذشته ایران مواضع رسمی و علنی خود را درباره موضوع فلسطین اعلام کرد. اقدام حماس، پاسخ طبیعی در برابر جرم و جنایت صهیونیست ها بود. تلاش برخی کشورها، برای تغییر جای ظالم و مظلوم است. رژیم صهیونیستی در میدان، بازی را واگذار کرده است. رژیم اسراییل برای جبران شکست همه تلاش خود را به کار برده است. آنچه در غزه در حال رخ دادن است، ارتکاب جنایت جنگی و نقض فاحش حقوق بشر است. قطع آب و غذا و ممانعت از ورود غذا با واکنش ملت فلسطین مواجه خواهد شد. این مسئولیت جامعه جهانی است که با اقدامات غیرانسانی صهیونیست ها مقابله کنند. مواضع خود را جدی و علنی و در مذاکرات دیپلماتیک اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره عادی سازی برخی کشورها با اسراییل اظهار کرد: این اقدام از نظر ما غیرقابل قبول است و گفتیم این اقدام کمکی به تحکیم ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند. بارها گفتیم راهبرد رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد ناامنی است. آنانی که فکر می‌کردند عادی سازی روابط با این رژیم می‌تواند بازدارنده جنایات آنها علیه ملت فلسطین باشد آنچه در حال رخ دادن است نشاندهنده آن است که تصورات آنها درست نبوده است. اگر گمان می‌کردند در پرتو ایجاد روابط با رژیم می‌توانستند امنیت خود را تامین کنند شاهدند که این رژیم از تامین امنیت خود ناتوان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیدار اسماعیل هنیه و امیرعبداللهیان در قطر اظهار کرد: مقاومت باید درباره مسائل خود، تصمیم بگیرد. مقاومت تاکید داشت که رژیم اسراییل، حقوق اسرای ما را به رسمیت بشناسند و ما بارها هشدار دادیم که مسجدالاقصی خط قرمز ما است. مقاومت انتظار دارد تا جامعه بین المللی تلاش کند تا صهیونیست ها به جنایت خود علیه شهروندان فلسطینی پایان دهند و محاصره انسانی پایان یابد و کریدور انسانی باز شود. اعلام کردند مقاومت از توان نظامی در میدان برخوردار است. تاکید داشتند که از اجلاس آتی در جده، موضع قاطع درباره مقاومت ملت فلسطین خارج شود و مظلومیت ملت فلسطین به تصویر کشیده شود.

وی درباره تماس ایران با چین و روسیه درباره موضوع غزه گفت: ما با نگاه به جایگاه و ضرورت جلب توجه بیشتر به حساسیت در موضوع فلسطین و یادآوری مسئولیت بین المللی، از تلاش های دیپلماتیک خود جلوگیری نمی کنیم. وزیر خارجه گفتگوهایی با همتایان خود انجام دادند. نقش سازمان ملل کلیدی است. ما با همین نگاه با چین و روسیه به عنوان دو کشور موثر و عضو دایم در شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط هستیم و دیدگاه ها و نگرانی های خود بیان کردیم.

ناصر کنعانی درباره اظهارات کنگره آمریکا درباره نقش ایران در حمله حماس و تلاش برای بلوکه شدن پولهای ایران در قطر اظهار کرد: این اتهامات باطل است و دیدگاه های خود را صریح بیان کردیم. موضع ما روشن است. ما عملا در این زمینه در چارچوب حق طبیعی خود عمل کردیم و موضوع روشن است. اظهارات مقامات آمریکایی با انگیزه سیاسی و فرار رو به جلو و منحرف کردن افکار عمومی درباره جنایات رژیم اسراییل با حمایت آمریکا است. مسئولیت آمریکا روشن است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه تاکید کرد: هیچ تحول جدیدی درباره دارایی های ایران رخ نداده و منابع در چارچوب تعریف شده در دسترس است و در صورت نیاز از آن بهره برداری خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا در جریان سفر وزیر خارجه ایران به عراق و دیدارش با مشاور امنیت ملی این کشور در مورد اجرای توافق امنیتی تهران و بغداد نیز رایزنی و گفت‌وگو کردیم، گفت: در جریان این دیدار در ارتباط با آخرین تحولات فلسطین و غزه رایزنی و گفت‌وگو شد. همچنین در مورد روند اجرای توافق امنیتی بین دو کشور نیز گفت‌وگو و رایزنی داشتیم و طرف عراقی (مشاور امنیت ملی عراق) توضیحاتی را در ارتباط با اقدامات به عمل آمده از سوی بغداد برای اجرای این توافق ارائه داد و بر عزم دولت عراق جهت تکمیل اجرای این توافق و این روند تاکید کرد. طرف عراقی همچنین به فعالیت کمیته مشترک دو کشور در این زمینه اشاره کرد و گفت که این موضوع از سوی کمیته مشترک در حال پیگیری است و عزم دولت عراق این است که گام‌های تکمیلی برای اجرای این توافق برداشته شود.

ناصر کنعانی درباره نقش آمریکا در جنگ اسراییل و حماس بیان کرد: اعتقاد داریم که دولت آمریکا درگیر جنگ از منظر نظامی است. مقامات آمریکا اعلام کردند که ناوگان دریایی و ناوهواپیمابر را گسیل کردیم و ناو دوم را هم گسیل می کنیم. همچنین اعلام کردند منابع زیادی را در نظر گرفتیم. در خبرها دیدم که ۸ میلیارد دلار به طور فوق العاده برای حمایت از رژیم اسراییل در نظر گرفتند. باتوجه به پایان ذخایر راکتی و موشکی آمریکایی ها اعلام کردند که مقادیر جدیدی از موشک ها را در اختیار اسراییل قرار دادیم. آمریکا در حال حمایت از اسراییل است. 

وی درباره گذرگاه رفح و ارسال کمک به غزه اظهار کرد: با مصر گفتگو کردیم. مصر اعلام کرد که باید با صلیب سرخ جهانی ارتباط بگیریم. همچنین وزیر خارجه با نماینده ویژه دبیرکل صحبت کردند تا ایران کمک های خود را گسیل کند. علیرغم فشار سنگین، امیدوارم دولت مصر به تلاش های خود ادامه بدهد و کریدور انسانی باز شود تا مجروحین بدحال به مراکز دیگر کشورها برای درمان منتقل شوند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار چینی در ارتباط با برگزاری اجلاس یک کمربند - راه در پکن و حضور پوتین رئیس جمهور روسیه در این نشست گفت: ما از ابتکار کمربند – راه که می‌تواند به رونق تجارت در مسیر کشورهای این ابتکار منجر شود استقبال کرده‌ایم. این ابتکارات با نگاه به منافع مشترک منطقه‌ای و جهانی است و می‌تواند منافع مشترک همه کشورهای عضو و شریک آن را تامین کند. ابتکار مورد اشاره مورد حمایت ایران است و ما در این خصوص با چین رایزنی‌ها و تبادل نظرهای خوبی داریم.

 سخنگوی وزارت امور خارجه به استفاده از سلاح ممنوعه توسط اسراییل واکنش نشان داد و گفت: این اولین بار نیست که اسراییل در جنگ های منطقه ای از سلاح ممنوعه استفاده می کند. در مجامع بین المللی کشورهایی هستند که با استفاده از نفوذ خود مانع پیگرد حقوقی صهیونیست ها در جوامع بین المللی هستند. برخی کشورها چشم خود را بستند و امکانات و تجهیزات ممنوعه می دهند این موضوع از طریق جوامع بین المللی قابل پیگیری است.

ناصر کنعانی به روایت یک سویه کاخ الیزه درباره مذاکره تلفنی مکرون و‌ رییسی واکنش نشان داد و بیان کرد: روایت آنها به خودشان مربوط است. ما معتقدیم که دلیل اصلی بحران در منطقه اشغالگری است و شکل گیری رژیم نامشروع و اشغال سرزمینی که متعلق به دیگران است. تا زمانی که اشغال وجود دارد بحران در منطقه وجود خواهد داشت. ملتی که حق طبیعی دارد، اصل اشغال را به رسمیت نشناخته و این حق را برای خود قائل است که در مقابل اشغالگر بایستد. در این چارچوب از حق ملت فلسطین حمایت می کنیم. اینکه انتظار داشته باشند این کشور از خود دفاع نکند، این انتظار بی جایی است. آنانی که فکر می کنند کمک به صلح مسئولیت همه کشورهاست باید به تاریخ این منطقه توجه کنند.

ناصر کنعانی درباره ۱۸ اکتبر و رفع تحریم تسلیحاتی ایرانی تاکید کرد: ۲۶ مهرماه پایان این بخش از محدودیت ها است و دیدگاه خود را صریح بیان می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا درباره احتمال حمله آذربایجان به ارمنستان در آینده نزدیک نزدیک گفت: این پرسشی است که طبیعتا باید خود دولت آذربایجان به آن پاسخ بدهد. آنچه برای ما حائز اهمیت است، صلح و ثبات در منطقه قفقاز است. حل اختلافات آذربایجان و ارمنستان از طریق سیاسی بهترین مسیر برای حل اختلافات است. ما گمان می کنیم مهمترین سازوکار برای حل اختلافات سازوکارهای منطقه ای است که باید دنبال شود.

کدخبر: 181650 تاریخ انتشار