معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از کاهش تولید زعفران در کشور بدلیل سرمازدگی خبر داد.

به گزارش منیبان، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از کاهش تولید زعفران در کشور بدلیل سرمازدگی خبر داد.

 معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در سفر به شاهرود گفت:  تولید زعفران به علت سرمازدگی پیاز این محصول در زمستان گذشته  کاهش یافته است .

محمد مهدی برومندی سطح زیر کشت زعفران در کشور را  ۱۲۳ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: بیشتر اراضی زیر کشت زعفران مربوط به استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی می باشد و خراسان رضوی با 85 درصد تولید بیشتریت تولید زعفران کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: متاسفانه در اثر سرمازدگی شدید در زمستان گذشته پیاز زعفران دچار آسیب جدی شد که این مشکل باعث کاهش شدید و چشمگیر تولید زعفران در کشور در سال جاری شده است.

برومندی با بیان اینکه ۵۰ درصد درآمد ارزی بخش کشاورزی کشور از محل صادرات محصولات باغی است، افزود: امسال ۲۵ میلیون تن انواع محصولات باغی در کشور تولید شده است.

برومندی با بیان اینکه این روزها فصل برداشت کیوی، سیب درختی و پسته است، افزود: برای نخستین بار محموله مرکبات ایران به کشور چین صادر شد.

خاستگاه زعفران در ایران و به ویژه در مناطق خراسان به ۳ هزار سال می‌رسد و با توجه به اینکه این گیاه ارزشمند در مناطق کویری رشد می‌کند امروزه علاوه بر استان های خراسان رضوی و جنوبی در مناطقی دیگری از کشور نظیر استان فارس، کرمان و مناطقی از استان سمنان نیز کشت می‌شود.

این محصول در اراضی کشاورزی مناطق جنوب سمنان نظیر رکن آباد و خیرآباد، شاهرود، گرمسار و دامغان کشت می شود و به لحاظ رنگ و بو از مرغوبیت خوبی برخوردار است.

کدخبر: 185269 تاریخ انتشار