در آستانه برگزاری دربی پایتخت، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها انتخاب تیم داوری این مسابقه و استفاده و یا عدم استفاده از تکنولوژی (VAR) در این دیدار است.

به گزارش فوتبال 360، رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران به حساس‌ترین تقابل خود در نیم‌فصل نخست رسیده است؛ مسابقه‌ای که قرار بود در شهریورماه و در جریان رقابت‌های هفته پنجم میان 2 تیم پرسپولیس و استقلال برگزار شود اما به دلیل برگزاری اردوهای ملی، زمان برگزاری این مسابقه دستخوش تغییر شد و حالا بعد از حدود 3 ماه تاخیر، قرار است 2 تیم از ساعت 15 روز پنجشنبه بیست‌وسوم آذرماه در ورزشگاه آزادی تهران در مصافی معوقه از هفته پنجم لیگ برتر به مصاف هم بروند.مسئولان کمیته داوران فدراسیون فوتبال که در طول‌ هفته‌های گذشته با توجه به اشتباهات سریالی داوران، عملکردشان موردانتقاد اهالی فوتبال قرار داشته، به دنبال انتخاب بهترین گزینه‌های قضاوت برای حضور در دربی پایتخت هستند. مخالفت صریح اعضا با انتخاب داور خارجی حکایت از آن دارد که قرار است برای سی‌وپنجمین دربی پیاپی، یک داور ایرانی در نبرد تیم‌های پرسپولیس و استقلال سوت بزند اما در این‌باره چهره‌های مختلفی نام‌شان به میان آمده اما هنوز تصمیم نهایی درباره انتخاب داور اول دربی نهایی نشده است.

در انتظار سومین قضاوت حیدری در دربی؟

بیژن حیدری، پیام حیدری، وحید کاظمی، حسن اکرمی، مرتضی منصوریان و امیر عرب‌براقی داوران سرشناس فوتبال ایران هستند که به تازگی در دوره لایسنس (VAR) به میزبانی کشور عربستان حضور پیدا کرده‌اند. این داوران که جزو داوران بین‌المللی فوتبال ایران هستند، اصلی‌ترین گزینه‌های قضاوت در دربی هستند که گفته می‌شود از میان 6 گزینه مطرح شده، اعضای کمیته داوران به دنبال انتخاب گزینه نهایی از میان بیژن حیدری و وحید کاظمی هستند که گویا حیدری شانس بیشتری برای قضاوت در دربی پیش‌رو دارد.داور 43 ساله فوتبال ایران تجربه انجام 2 قضاوت در دربی پایتخت را دارد که اولین قضاوت او در دربی در دور رفت لیگ هفدهم بود که نبرد سرخابی‌های پایتخت که با گلزنی علی علیپور از روی نقطه پنالتی به سود پرسپولیس به پایان رسید. دومین قضاوت هم در نبرد سرخابی‌های پایتخت در دور برگشت لیگ نوزدهم بود که مصاف پرسپولیس و استقلال برنده نداشت و 2 تیم با تساوی 2-2 به کار خود پایان دادند. در صورتی‌که بیژن حیدری به عنوان داور دربی انتخاب شود، او سومین قضاوت در نبرد بین 2 تیم پرطرفدار پایتخت را خواهد داشت و وحید کاظمی هم در صورت انتخاب از سوی کمیته داوران، برای نخستین‌بار شانس حضور به عنوان داور اول را در دربی پایتخت به‌دست می‌آورد.

رویای (VAR) در دربی محقق شدنی است؟

مسئولان کمیته داوران در حالی هنوز تصمیم نهایی خود برای انتخاب داور اصلی دربی پایتخت را نگرفته‌اند که گفته می‌شود در این زمینه امید آن‌ها به استفاده یا عدم استفاده از تکنولوژی (VAR) است. با توجه به اینکه لایسنس 6 داور ایرانی برای قضاوت یک مسابقه با حضور تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی هنوز صادر نشده، در صورتی‌که دربی پایتخت بخواهد با استفاده از (VAR) برگزار شود، در این‌صورت تنها موعود بنیادی‌فر می‌تواند نبرد سرخابی‌های پایتخت را سوت بزند.مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال رایزنی‌های خود را در زمینه دریافت مجوز برای استفاده از (VAR) در دربی پایتخت آغاز کرده اما هنوز این مسئله نهایی نشده است. پیگیری‌های بیشتر در این‌باره نشان می‌دهد که لیگ برتر فوتبال ایران لایسنس استفاده از (VAR) را ندارد و مدرک داوران ایرانی که به تازگی دوره (VAR) گذرانده‌اند هنوز صادر نشده و این مسئله بدان معناست که برای استفاده از تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی، نیاز به استفاده از داور خارجی به عنوان کمک‌داور (VAR) است. همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا برای لیگ قهرمانان آسیا مجوز استفاده از (VAR) را صادر کرده و مجوزی برای استفاده از این تکنولوژی در لیگ برتر ایران نداده و همین مسئله باعث شده تا احتمال استفاده از تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی در دربی پایتخت به حداقل برسد و گفته می‌شود که تنها در صورتی‌که رایزنی‌های مهدی تاج با مسئولان (AFC) مثبت باشد، امکان استفاده از این تکنولوژی در نبرد پرسپولیس و استقلال میسر خواهد شد.

کدخبر: 191347 تاریخ انتشار