تصادف ساختگی با خودروهای لوکس ترفند جدید دزدان و کلاهبرداران است.

به گزارش منیبان؛ به تازگی روشی برای دزدی و کلاهبرداری در سطح شهر اتفاق افتاده که در نوع خود جالب توجه است. ماجرا از این قرار است که چندماهی می شود که دزدها و کلاهبردارها با استفاده از خودروهای اسقاطی و زهوار در رفته، ماشین های مدل بالا را شناسایی کرده و بعد از تعقیب آنها،  با صحنه سازی جلوی ماشین های مدل بالا تصادفی خلق می کنند. بعد از اینکه صاحبان خودروهای مدل بالا برای آگاهی از چگونگی رخ دادن تصادف توقف می کنند بهترین فرصت برای سارقان است که به سراغ ماشین مدل بالا بروند و از وسایل داخل ماشین سرقت کنند. یکی از شهروندانی که به تازگی طعمه این سارقان حرفه ای شده، در این باره توضیح می دهد:«خودروی همکارم که روی آن دوربین دارد، کامل نشان می دهد که یک پیکان اسقاطی تعمدی جلوی خودروی او می پیچد و ترمز می کند و باعث تصادف می شود. افراد داخل ماشین فیلم بازی می کنند. زن با بچه بغل با جیغ و داد، وسط اتوبان دراز می کشد. یک موتوری وارد صحنه می شود. از شانس همکارم، پلیس سر می رسد و نقشه آنها عقیم می ماند و نمی توانند به سرقت خود بپردازند.» جالب اینجاست که در شهریور ماه امسال سرهنگ احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در مورد جرائم منجر به تصادف ساختگی به شهروندان هشدار داد و گفت: کلاهبرداران در شیوه جدید با ماشین‌های سبک به ماشین‌های لوکس و گران قیمت می‌زنند و گاها به دلیل عجله رانندگان خودرو‌های گران قیمت، بدون حضور پلیس و ثبت تصادف خساراتی بالغ بر ۱۰ میلیون به کلاهبرداران پرداخت می‌شود.شهروندان باید مراقب این شیادان باشند و در صورت بروز تصادف با پلیس ۱۱۰ برای بررسی صحنه تماس بگیرند تا جلوی این چنین کلاهبرداری‌هایی گرفته شود.

مومنی با اشاره به اینکه در شهر تهران روزانه یک هزار و ۷۰۰ مورد خبر تصادف اعلام می‌شود که ۲۰۰ مورد از این تصادفات منجر به کروکی می‌شود اظهار داشت: اگر افسر کارشناس در زمان حضور در صحنه دقت کامل داشته باشد می‌تواند اقدام مجرمانه کلاهبرداران را در نطفه خفه کند و ساختگی بودن تصادف را شناسایی کند. مهمترین مشکل این است که در حال حاضر بر اساس قانون، تصادفات زیر ۲۰ میلیون تومان نیاز به کروکی ندارد و شرکت‌های بیمه موظف به پرداخت خسارات بدون کروکی هستند و دیگر افسران در تمام تصادفات حاضر نیستند که با توجه به این موضوع می‌طلبد که شرکت‌های بیمه با تقویت خود تحقیقات لازم را جهت ساختگی نبودن تصادف انجام دهند ولی متاسفانه گاها دیده شده که افراد با شرکت‌های بیمه هماهنگ هستند و به طور ساختگی خسارت خود را دریافت می‌کنند.تصادف ساختگی و سوءاستفاده از شرکت‌های بیمه از سالیان قبل بوده و هر زمان که وضعیت معیشت و اقتصادی مردم بد شده و بیکاری و تورم و اعتیاد افزایش داشته تعداد صحنه سازی‌ها و تصادفات ساختگی بیشتر شده است.

اما چاره چیست؟شهروندان چطور می توانند اسیر دست دزدها و کلاهبرداران نشوند؟ سرهنگ احسان مومنی در این باره توضیح می دهد: ایجاد سامانه یکپارچه حوادث ترافیکی و الحاق پلیس، پزشکی قانونی، قوه قضاییه، اورژانس، بیمارستان و شرکت‌های بیمه‌ای و ... راهکاری موثر برای کاهش تصادفات ساختگی است. با ایجاد این سامانه که توسط پلیس شروع شده است آمار تصادفات ساختگی بسیار کاهش خواهد یافت.قبل از سال ۹۵ قانون محکمی برای برخورد با افراد کلاهبردار وجود نداشت ولی با تصویب قانون اجباری شخص ثالث در سال ۹۵، ماده ۶۱ و ۶۲ این قانون برخورد با مجرمان و کلاهبرداران را راحت کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه کلاهبرداران مداوم شیوه‌های کلاهبردی خود را تغییر می‌دهند و پلیس نیز به دنبال شناسایی شیوه‌های جدید کلاهبرداران است ادامه داد: پلیس راهور در زمینه شناسایی و جلوگیری از ایجاد تصادفات ساختگی اقداماتی از جمله آموزش کارشناسان در بحث شناسایی افراد کلاهبردار، حضور افسران در شرکت‌های بیمه‌ای و آموزش علت‌های تصادف به کارشناسان بیمه و .. را دست اجرا دارد. یکی از اقدامات موثر پلیس در این زمینه شناسایی افرادی است که بیشتر از سه بار در سال تصادف داشته‌اند، و پس از شناسایی این رانندگان در صورتی که راننده پر خطری بوده و ضعف آموزش داشته باشند به کلاسهای آموزشی پلیس و به شرکت بیمه برای دریافت مبلغ بیشتر بیمه معرفی می‌شوند و در صورتی که کلاهبردار باشند برای آنها تشکیل پرونده و به مراجع قضایی ارجاع می‌شود.

اینکه چرا در تهران شاهد این میزان از تصادف های ساختگی هستیم هم قطعا دلایلی دارد. معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در این باره گفته است: دلیل اینکه تعداد تصادفات ساختگی روز به روز افزایش می‌یابد ضعیف عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای و عدم حضور آنها در محاکم قضایی به عنوان شاکی برای جلوگیری از این نوع تصادفات است که لازم است در این موضوع شرکت‌های بیمه‌ای ورود کنند.

 

کدخبر: 191790 تاریخ انتشار