10 شکست تلخ تیم ملی در جام ملتها را بررسی کرده ایم.

به گزارش منیبان؛ تیم ملی در تاریخ جام ملتهای آسیا تنها 8 بار طعم باخت را در جریان بازی چشیده است. ولی وقتی شکست در ضربات پنالتی را به این عدد اضافه کنیم، آنگاه با 14 باخت روبرو هستیم که خودش نشان می‌دهد نبردهای یک در برابر یک از فاصله 11 متری، چقدر در باطل شدن رویاهای‌مان نقش داشته است. 

* ایران یک - کویت 2/ جام ملتهای 1980/ کویت

برای شکستن رکورد رویایی ایران در جام ملتها، نیاز به یک بازی ناجوانمردانه بود که جواب داد. تیم ملی برای اولین بار و بعد از 17 بازی در جام ملتها شکست می‌خورد: برابر کویتِ میزبان در نیمه‌نهایی. درست وقتی همه چز به سود ماست ولی ناگهان، جنگ شروع می‌شود و ما از عرشِ فوتبال به فرش می‌رسیم و برای اولین بار جایی در فینال نداریم.

* ایران یک- عربستان یک/ جام ملتهای 1984/ سنگاپور

با گل دقیقه 43 شاهرخ بیانی، ما یک پای فینال هستیم و آماده برای گرفتن انتقام دوره قبلی ولی ناگهان دقیقه 88 می‌رسد و گل به خودی شاهین بیانی. کاخ آرزوهای‌مان فرو می‌ریزد. بازی به پنالتی می‌رود و با خراب شدن ضربه محمد پنجعلی و گل شدن هر 5 ضربه رقیب، تیم ملی در یک قدمی فینال راهی رده‌بندی می‌شود. طاحونی حتی یک پنالتی را هم نمی‌تواند مهار کند.

* ایران صفر - ژاپن 3/ جام ملتهای 2019/ امارات

خاطرات آن روز نحس هنوز جلوی‌مان رژه می‌رود. همه چیز تا دقیقه 56 مساوی است ولی ناگهان بیخیال بازی شده و به سمت داور هجوم می‌بریم که چرا سوت نزده. سامورایی‌ها اما یاد گرفته‌اند تا صدای سوت نیامده باید به بازی ادامه داد؛ گل اول زده می‌شود و سپس نوبت به گلهای دوم و سوم می‌رسد و کار تمام می‌شود. بازهم رویای فینال در نیمه‌نهایی تبدیل به کابوس می‌شود.

 

* ایران 3 - عراق 3/ جام ملتهای 2015/ استرالیا

اخراج مهرداد پولادی در دقیقه 42 آنهم درحالیکه با یک گل جلو هستیم، قصه را سخت می‌کند. عراق در نیمه دوم، گل مساوی را می‌زند. هر دو تیم در وقت‌های اضافه 2 گل می‌زنند و تیم ملی به هر زحمتی که هست با گل دقیقه 119، خودش را به پنالتی می‌کشد. ولی هدر رفتن ضربات حاج‌صفی و امیری در کنار شیرجه‌های صد درصد اشتباه حقیقی، جلوی صعود را می‌گیرد.

 

* ایران صفر - عربستان صفر/ جام ملتهای 1996/ امارات

این همان تیمی نیست که چند روز قبل با 3 گل تار و مارش کردیم. بهتر بازی می‌کند و کمتر فرصت به ما می‌دهد. ولی اگر جمال قاندور مصری، آن خطای پنالتی روی استیلی را می‌گرفت، قصه فرق می‌کرد. عابدزاده وارد زمین می‌شود و کارش را با مهار 2 ضربه می‌کند ولی چه کسی فکر می‌کرد دایی، پنالتی خراب کند؟ کپی یزدانی و خاکپور از روی دست او یعنی شکست.

* ایران صفر - ژاپن یک/ جام ملتهای 1992/ ژاپن

علی پروین در بازی سوم، باز همان ترکیب ثابتش را روانه زمین می‌کند. همه چیز برای صعود از مرحله گروهی آماده است که کازویوشی میورا در دقیقه 87 دروازه عابدزاده را باز می‌کند. تیم 8 نفره مان با اخراج نادر محمدخانی، جمشید شاه‌محمدی و فرشاد پیوس دیگر فرصتی برای جبران ندارد چون امارات هم درست در همین دقیقه، دروازه کره شمالی را باز و بالاتر از ما، صعود می‌کند.

 

* ایران یک - چین یک/ جام ملتهای 2004/ چین

این بار نوبت ستار زارع است تا با اخراجش در دقیقه 48 همه چیز را خراب کند. ضربات پنالتی بازهم جلوی‌مان را گرفت. ایمان مبعلی به تیر افقی می‌کوبد و یحیی گل‌محمدی، تصمیم به چیپ زدن می‌گیرد و تمام.

* ایران یک  – کره جنوبی/ جام ملتهای 2000/ لبنان

قصه سرراست است. تیم ملی با سوپرگل کریم باقری از کره جنوبی جلو افتاده و علی بوسیم اماراتی در حال نگاه کردن به ساعتش است تا سوت پایان را بزند. علی دایی برای کارهای دفاعی عقب کشیده ولی تصمیمش را برای دفع توپ با قیچی برگردان، کار دست‌مان می‌دهد و دقیقه 90 گل مساوی را می‌خوریم. گل طلایی دقیقه 99 لی دونگ گوک هم یعنی پایان.

* ایران یک - عراق 2/ جام ملتهای 1996/ امارات

ترکیب عجیب و غریب مایلی‌کهن (با حضور سیروس دین‌محمدی و اکبر یوسفی) در گام اول برابر عراق، رقیبی که سالهاست منتظر شکست دادنش هستیم. آنها قبل از دقیقه 70، دو گل زده‌اند که اولی از زاویه بسته بوده و روی اشتباه نکیسا. تیم ملی فقط با پنالتی دقیقه 90 دایی، فاصله را کم می‌کند. روزهای تلخ ادامه دارد و کسی نمی‌داند این تیم قرار است چقدر بدرخشد.

* ایران صفر - کره جنوبی 3/ جام ملتهای 1988/ قطر

هیچکس هنوز هم این نتیجه را باور ندارد. تیم ملی در آخرین بازی مرحله گروهی برابر کره جنوبی قرار می‌گیرد و شکست بدی را متحمل می‌شود؛ سنگین‌ترین شکست‌مان در تاریخ جام ملتهای آسیا. این ترکیب دوم ماست؟ با حضور احمد سجادی، علی افتخاری و محمد تقوی و در غیاب احمدرضا عابدزاده، فرشاد پیوس و مجید نامجومطلق؛ احتمالا جواب مثبت است.

 

کدخبر: 196031 تاریخ انتشار