سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به جلسه شورای حکام و اظهارات آمریکا گفت: ایران در چارچوب تفاهمات حاصله در همکاری کامل با آژانس قرار دارد و برای رفع پاره ای از ابهامات در حال همکاری هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۲ گفت: ملت فلسطین بیش از ۵ ماه زیر بمباران و حملات رژیم صهیونیستی قرار دارند. آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس، روزی است که رهبری بر آن تاکید دارند و این روز، فرهنگ رمضانی شده است. روز جهانی قدس متمایز و متفاوت از مسئله فلسطین خواهد بود. مسلمانان روزه دار در سراسر جهان داغدار وضعیت فلسطین، نوار غزه و مردم مظلوم فلسطین هستند.

ناصر کنعانی درباره آتش بس در غزه بیان کرد: به رغم گذشت بیش از ۵ ماه از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی شاهد بی عملی دردناک از سوی جامعه بین المللی و شورای امنیت هستیم که وظیفه آن ایجاد صلح و امنیت بین المللی است. شاهد بودیم که دنیا، مجامع بین المللی، سازمان های بین المللی و شورای امنیت در توقف فوری جنگ بازماندند. آمریکا طرف اصلی و مقصر عدم پایان بخشیدن به جنگ است. آمریکا در حرف و عمل کنار رژیم صهیونیستی است. به رغم برگزاری نشست های مختلف فاقد نقش آفرینی موثر هستیم. در پی دومین جلسه سازمان همکاری اسلامی که در سطح وزرا برگزار شد، امیدوارم شاهد تحرک جدی کشورهای عضو در ماه مبارک رمضان باشیم. اقدام نمادین دولت آمریکا مضحک و نمایش خنده آور برای ملت مظلوم فلسطین است. از یک سو توقف جنگ را وتو میکنند و از طرف دیگر تسلیحات صادر می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در پی اقدام ایران در توقیف کشتی آمریکایی به نفع بیماران پروانه‌ای مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده اند که این کشور هیچ گاه محدودیتی برای ارسال دارو به ایران ایجاد نکرده است و نگاه ایران به این موضوع چیست، گفت: پاسخ این سوال روشن است.  ملت ایران نتیجه تحریم های ظالمانه آمریکا را حس کردند. رنج بیماری بر ملت ایران افزون شده و بیماران نتوانستند داروهای حیاتی بخرند. تعداد قابل توجهی از کشورها از صدور دارو برای بیماران ایرانی پرهیز کردند و آن را اعمال تحریم آمریکا علیه شرکت های خود عنوان کردند. از صدور پانسمان به ایران خودداری کردند. وزیر خارجه دیداری از مرکز بیماران پروانه ای داشتند و این بیماران به دلیل عدم دریافت دارو، دچار عوارض جبران ناپذیر شدند و حتی جان خود را از دست دادند. آمریکایی ها ریاکارانه و با دروغی و نفاق میگویند ما مانع صدور دارو به ایران نشدیم.

ناصر کنعانی افزود: ارسال کمک به نوار غزه جزو موضوعات مهم و در دستورکار ایران است. همه تلاش های خود را بکار گرفتیم. با مصر رایزنی و گفتگوهای دیپلماتیک زیادی انجام دادیم. کمک های ما از طریق دریا به بنادر مصر ارسال شده است. بدلیل محاصره امکان ارسال مستقیم کمک به غزه را نداریم و دولت مصر هم اعلام کرده که رژیم صهیونیستی اجازه کمک های انسان دوستانه را نمیدهد. ایران همواره تلاش کرده و همچنین کمک هایی را از طریق مصر گسیل کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به جلسه شورای حکام و اظهارات آمریکا گفت: ایران در چارچوب تفاهمات حاصله در همکاری کامل با آژانس قرار دارد و برای رفع پاره ای از ابهامات در حال همکاری هستیم. اظهارات بی اساس و غیرفنی تاثیری بر اراده ایران ندارد. بدیهی است که آمریکا به عنوان ناقض برجام صلاحیت و شایستگی درباره اظهارنظر درخصوص فعالیت هسته ای ایران را ندارد و باید به تعهدات خود عمل کند.

وی درباره سفر باقری به دوحه بیان کرد: نشست‌ها و رایزنی‌های سیاسی بین معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و معاون نماینده اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی به منظور بررسی و تبادل نظر در خصوص موضوعات دوجانبه و موضوعات مد نظر ایران و اتحادیه اروپا و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین المللی همواره در دستور کار بوده است و این رایزنی‌ها در فواصل مختلف انجام شده است و دیدار اخیر نیز در همین چارچوب صورت گرفته است. بدلیل نقشی که اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دارد، یکی از موضوعات هم پیرامون مذاکرات رفع تحریم ها بود. ما پایبند به میز مذاکره هستیم اگر طرف مقابل اراده داشته باشد مذاکرات را جمع بندی می کنیم و کشورهایی که از یکجانبه از برجام خارج شدند، می توانند دوباره به تعهدات خود برگردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پرونده حمید نوری بیان کرد:  درباره پرونده آقای حمید نوری تلاش کرده و به تلاش ها ادامه خواهیم داد. ایران با استفاده از روابط تاریخی که با سوئد داشته تلاش کرده با حفظ فضا در قالب مذاکرات و گفتگوهای سیاسی و کنسولی، این موضوع را حل و فصل و از تبدیل شدن آن به معظل، پیشگیری کند. این حکم را مبتنی بر رویکرد سیاسی و‌ مبانی غیر واقعی تلقی می کنیم و متاسف هستیم، بدون توجه به موازین دادرسی عادلانه، رای تایید و صادر شده است. به رغم تلاش های ایران برای حفظ فضای مثبت، اینگونه اقدامات روابط ریشه دار دو کشور را در معرض آسیب قرار داده است. همه تلاش خود را برای رهایی این فرد که در چنگال بی عدالتی قرار گرفته، بکار خواهیم گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص گزارش حقوق بشری علیه ایران گفت: مواضع ایران در این زمینه رسما اعلام شد، ایران این را یک اقدام سیاسی انتقام جویانه از ملت ایران و عقده گشایی از اغتشاشات سال گذشته علیه ایران تلقی می کند. این گونه اقدامات قطعا بی اعتبار سازی مجامع بین المللی و شورای حقوق بشر سازمان ملل و قربانی کردن اعتبار این مجامع و تشکل ها و ساختارها برای اهداف نامشروع سیاسی است. با استفاده از ابزار حقوق بشر به دنبال اعمال فشار سیاسی و باج گیری از کشورهای مستقل هستند و این یک زنگ خطر برای همه ملت ها و دولت های مستقل جهان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحولات در دریای سرخ و ادامه حملات آمریکا به یمن به بهانه ایجاد بی‌ثباتی از سوی انصارالله در دریای سرخ گفت: اقداماتی که در طول ماه‌های گذشته در دریای سرخ شکل گرفته نتیجه تحولات در فلسطین است و در واقع ارتباط مستقیم با وضعیت فلسطین دارد.

وی با بیان اینکه همان طور که انصارالله اعلام کرده اقدامات آن‌ها علیه کشتی‌هایی است که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند و آن ها هیچ کشتی دیگری را مورد هدف خود قرار نداده‌اند، افزود: در واقع آن‌ها تأکید دارند که امنیت دریانوردی در دریای سرخ برای کشتی‌های سایر کشورها برقرار است و آن‌ها قصدی برای بی‌ثبات کردن دریای سرخ ندارند. متأسفانه دولت آمریکا به جای تمرکز بر کانون بحران به حواشی این جنگ توجه دارد و قطعا اقدامات آمریکا در دریای سرخ تأمین کننده ثبات و امنیت نیست بلکه به دامنه بی‌ثباتی می‌افزاید. ایران ثبات و امنیت منطقه‌ای و دریانوردی را به نفع جامعه جهانی و به نفع فعالیت‌های تجاری خود قلمداد می‌کند و از وجود امنیت در آب‌های بین‌المللی بهره می‌برد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با ادعاهای  وزیر برق عراق مبنی بر اینکه این کشور در ارتباط با موضوع گاز به ایران بدهی ندارد و اگر بدهی هم وجود داشته باشد در ازای آن نفت سیاه به ایران پرداخت خواهد شد، خاطر نشان کرد: ضرورتی برای ورود به این موضوع نمی‌بینم. روابط ما با عراق در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی گسترده است  و ساز و کارهای شناخته شده و مشترکی برای گسترش این روابط تعریف شده است. ما افق‌های بهتری  را  برای گسترش همکاری‌های  اقتصادی و تجاری دو کشور پیش‌بینی و این موضوع را در راستای منافع دو کشور قلمداد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش برخی از کشورهای اروپایی برای اعزام احتمالی نیروهای ناتو به اوکراین جهت جنگ با روسیه تصریح کرد: همان طور که بارها اعلام کرده ایم ما جنگ را راه حل نمی‌دانیم و از همان ابتدای این بحران بر راهکار سیاسی تأکید کرده‌ایم و آمادگی داریم که برای حل و فصل این بحران در چارچوب مناسبات دوستانه‌ای که با دو طرف داریم میانجی‌گری کنیم و این آمادگی را بارها اعلام کرده‌ایم. متأسفانه آنچه که شاهد آن هستیم دامن زدن یک جریان و یک جبهه به این جنگ و آتش افروزی است و ما این را در قالب کمک‌های تسلیحاتی از سوی برخی از کشورهای غربی به یک طرف جنگ شاهد هستیم.

کدخبر: 205098 تاریخ انتشار