سخنگوی وزارت آموزش و پرورش صحبت‌ نقل‌شده از خود را درباره تدریس افغانستانی‌ها در مدارس ایران تکذیب کرد.

به گزارش منیبان به نقل از همشهری آنلاین، علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به برداشت اشتباه یکی از هنرمندان کشور به سخنان وی در یک نشست خبری اظهار داشت: یکی از هنرمندان خوب از سخنانم درباره تدریس جهادی مهاجران افغان برداشت اشتباهی داشت. آنچه را او در صفحه شخصی‌ خود عنوان کرد، تکذیب می‌کنم. احتمالا سوءبرداشت از صحبت‌هایم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران سال‌های سال است بدون کمک افغانستان و هیچ‌یک از نهادهای بین‌المللی صرفا برای جلوگیری از بازماندگی از تحصیل مهاجران و از روی دلسوزی و مهربانی این نظام، فضا، تجهیزات و معلمان خوب کشور را برای آموزش و تعلیم و تربیت دانش‌آموزان افغانستانی فراهم کرده است و آنان در کلاس‌های درس کنار دانش‌آموزان ایرانی نشسته‌اند و تحصیل می‌کنند.

پیشنهاد ویژه

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: من در آن جلسه عنوان کردم چنانچه بی‌سوادی در بین اتباع افغانستانی وجود داشته باشد، باسوادان افغانستانی می‌توانند به صورت جهادی ـ تاکید می‌کنم به صورت «تدریس جهادی» ـ به آن‌ها آموزش دهند. این کار برای باسواد شدن آن‌هاست و به هیچ وجه اتباع افغانستانی به عنوان معلم در مدارس کشور جذب نشده‌اند و نخواهند شد.

فرهادی تاکید کرد: جذب و استخدام معلمان صرفا از طریق آزمون استخدامی و دانشگاه فرهنگیان و صرفا از بین اتباع ایرانی انجام خواهند شد و متقاضیان اجازه ورود به مدارس را به دست خواهند آورد و اصلا معلم افغانستانی نداریم. اکنون همین معلمان ایرانی تعداد بسیار زیادی از دانش‌آموزان افغانستانی را در مدارس جمهوری اسلامی ایران تحت پوشش دارند.

وی گفت: آنچه این هنرمند عنوان کرده‌اند برداشت شخصی‌ بوده و صرفا توصیه کرده‌ایم که از بین خود افغانستانی‌ها افرادی که توانایی لازم را داشته باشند می‌توانند به صورت جهادی به دانش‌آموزان افغانستانی در خارج از مدرسه نیز تدریس و برای مبارزه با بی‌سوادی هموطنان خود تلاش کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، این واکنش ظاهرا به مطلبی است که پرویز پرستویی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده است. این هنرمند سینما و تلویزیون با انتشار یک ویدئو از یک معلم زن افغان و یک کولبر ایرانی صحبت‌های سخنگوی وزارت آموزش و پرورش را به چالش کشیده بود.

کدخبر: 215649 تاریخ انتشار