مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۱ مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی در استان شناسایی شده که بیشترین آن مربوط به شهرستان بیجار است.

به گزارش منیبان به نقل از فرارو،مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۱ مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی در استان شناسایی شده که بیشترین آن مربوط به شهرستان بیجار است.

 دکتر جهانبخش یوسفی اظهار کرد: امسال ۲۳ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در بیجار مسموم شدند و یک نفر جان خود را از دست داد و این شهرستان بیشترین آمار مسمومیت استفاده از قارچ سمی داشت.

وی یادآور شد: تشخیص قارچ سمی از روی ظاهر، محل رویش، جوشاندن در شیر یا آب، قرار دادن در معرض قاشق نقره، وجود حشرات در اطراف یا روی قارچ و خورده شدن قارچ توسط حیوانات یا پرندگان باور‌های غلطی است که در بین مردم شایع شده است، در حالیکه تنها راه شناسایی این قارچ‌ها آزمایش تخصصی است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: حدود ۱۰۰ نوع قارچ سمی وجود دارد که در نوع سریع اثر کننده آن، ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت پس از مصرف و در نوع دیر اثر ۶ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف، فرد را دچار علایم می‌کند.

دکتر یوسفی ادامه داد: بیشتر علائم مسمومیت گوارشی و شامل تهوع، استفراغ، اسهال، دردشکم، تب، افزایش ضربان قلب و خشکی دهان که در مسمومیت شدید علاوه بر موارد فوق سرگیجه، تاری دید، زرد شدن چشم ها، تشنج و حتی کاهش سطح هوشیاری نیز رخ می‌دهد و در صورت عدم درمان به موقع، به کلیه و کبد آسیب وارد می‌کند و حتی منجر به مرگ شخص خواهد شد.

وی تاکید کرد: شخص به محض شروع علایم باید به بیمارستان مراجعه کند و اگر هوشیار بود شروع به استفراغ کند تا معده تخلیه شود، ضمن اینکه در صورت امکان، نمونه‌ای از قارچ مصرفی را هم برای بررسی همراه داشته باشد.

دکتر یوسفی گفت: این نکته بسیار مهم است که تنها طریقه تشخیص قارچ سمی از غیرسمی فقط آزمایش تخصصی است در واقع باید قارچ‌های پرورشی تحت نظر جهاد کشاورزی را مصرف کرد.

کدخبر: 218928 تاریخ انتشار