اگر واژه‌های خودروی پرفورمنس و استارت در آب‌وهوای سرد را در یوتیوب جست‌وجو کرده باشید احتمالاً با ساعت‌ها محتوای جالب روبرو خواهید شد؛ اما تاکنون به این فکر کرده‌اید که چرا صدای تولیدی خودروها زمانی که پیشرانه سرد است جذاب‌تر به نظر می‌رسد؟

به گزارش منیبان؛ پاسخ در ویدئوی منتشر شده توسط Hagerty دیده می‌شود. در حالتی که پیشرانه سرد است کاراترین حالت را به‌منظور گرم کردن خود انتخاب می‌کند. دلایل دقیق و اصلی این موضوع در طول زمان تکامل یافته‌اند اما ایده اصلی همچنان مشابه زمان اولیه است.

دلیل اینکه صدای خودروهای شما در زمان سرد بودن پیشرانه متفاوت است به شرایط دور از ایده آل آن‌ها در هوای سرد مربوط می‌شود. پیشرانه‌های درون‌سوز برای کارکرد در دمای بالا طراحی شده‌اند و زمانی که سرد باشند سوخت به‌طور کامل نمی‌سوزد و مقاومت داخلی بیشتری وجود دارد.

پیشنهاد ویژه

خودروهای مدرن همچنین مجبور هستند از مبدل‌های کاتالیتیک خود محافظت کنند چراکه این قطعه به منظور کارکرد درست باید گرم باشد؛ بنابراین راه‌حل این است که پیشرانه در زمانی کوتاه به دور از راندمان بالای خود باشد تا آلاینده‌ها زودتر جذب شوند. البته درصورتی‌که مبدل خودرو به سرقت رفته باشد صدای تولیدی خودرو بسیار متفاوت از حالت استاندارد خواهد بود.

نتیجه تمامی این اتفاقات آن است که خودروهای مدرن زمان‌بندی باز و بسته شدن سوپاپ و احتراق را پیش از بازگشت به برنامه‌ریزی استاندارد و راندمان همیشگی تغییر می‌دهند. این عملکرد خیلی با ساسات خودروهای قدیمی متفاوت نیست اما خب خودروهای مدرن بسیار پیشرفته‌تر از چنین خودروهایی هستند.

به‌هرحال نتیجه نهایی جذاب بوده هرچند برای مدت کوتاهی دوام می‌آورد و قطعاً مشاهده کرده‌اید که خودرو پس از گرم شدن صدای کمتر و نرم‌تری تولید می‌کند.

کدخبر: 46524 تاریخ انتشار