روزنامه گاردین نوشت: بوریس جانسون به عنوان میزبان نشست بین‌المللی تغییرات آب و هوایی گلاسکو، هشدار داده است که امید کافی برای موفقیت وجود نداشته و این اجلاس در معرض خطر جدی شکست قرار دارد.

به گزارش منیبان؛ به نقل از تارنمای روزنامه انگلیسی گاردین، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس هشدار داده است که نشست آب و هوایی کاپ۲۶ در معرض خطر جدی شکست است، زیرا امید کافی برای محدود کردن افزایش دمای جهانی به زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد وجود ندارد.

جانسون در یک اعتراف صریح پس از دو روز گفت‌وگوهای مقدماتی در رم در حاشیه اجلاس گروه ۲۰، پذیرفت که پیشرفت کمی حاصل شده و کنفرانس در مسیر دستیابی به توافقی نیست که هدف را زنده نگه دارد. او شانس موفقیت را «۶ از ۱۰» دانست.

نخست وزیر انگلیس در خصوص حفظ گرمایش زمین تا ۱.۵ درجه سانتیگراد، افزود: «بیایید شک و تردید را کنار بگذاریم، ما به هدف نمی‌رسیم و باید با خودمان روراست باشیم.» تعهداتی که تاکنون انجام شده است «قطره ای در اقیانوس به سرعت در حال گرم شدن» است.

جانسون قصد دارد همزمان با افتتاح نشست کاپ ۲۶ در روز دوشنبه که با حضور نزدیک به ۲۰۰ کشور به عنوان میزبان این اجلاس صحبت می‌کند، مقیاس چالش پیش روی بشریت را نشان دهد. «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه هم به صورت ویدئویی در این نشست حاضر می‌شوند.

گفته می‌شود تنها ۱۲ کشور متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ و چندین کشور کلیدی از جمله چین و عربستان سعودی به طور رسمی متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۶۰ به هدف کربن خالص (انتشار صفر دی اکسید کربن) برسند.

انگلیس به عنوان میزبان نشست بین‌المللی تغییرات آب و هوایی، نقش مهمی در تشویق و مذاکره درباره تعهدات حدود ۲۰۰ کشور شرکت کننده دارد و این در حالی است که بسیاری از کشورهای در حال توسعه استدلال می‌کنند کشورهای توسعه‌یافته مسئولیت بیشتری بر عهده دارند زیرا پیشتر با استفاده از سوخت‌های فسیلی و انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای، سودهای کلانی برده اند.

جانسون گفت: کشورهایی که بیشترین مسئولیت را در انتشار تاریخی گازهای گلخانه‌ای دارند، هنوز سهم خود را ادا نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم از شکست کاپ۲۶ جلوگیری کنیم، وضعیت باید تغییر کند و من باید واضح بگویم که اگر نشست گلاسکو شکست بخورد، همه چیز شکست می‌خورد.

نخست وزیر انگلیس اظهار کرد: در صورت شکست گلاسکو، پیمان پاریس نیز از بین می‌رود.

براساس پیمان پاریس که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، رهبران جهان متعهد شدند که افزایش دمای جهانی را زیر ۲ درجه سانتیگراد یا تا حد امکان نزدیک به ۱.۵ درجه سانتیگراد نگه دارند. جانسون گفت که توافق و "امید حاصل از آن" در حال حاضر "فقط یک تکه کاغذ" است که باید با تعهدات هر کشور پر شود.

میانگین دمای جهانی از زمان انقلاب صنعتی تاکنون ۱.۱ درجه سانتیگراد افزایش یافته است و تنها کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای از رسیدن این رقم به ۱.۵ درجه سانتیگراد جلوگیری می‌کند.

نخست وزیر انگلیس گفت: «هیچ بهانه قانع‌کننده‌ای برای تاخیر وجود ندارد»، جهان اکنون شاهد ویرانی‌هایی است که تغییرات آب‌وهوایی ایجاد می‌کند، از موج گرما و خشکسالی گرفته تا آتش‌سوزی‌ها و طوفان‌ها همه پیامدهای تغییرات اقلیمی است.

بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی گلاسکو (کاپ ۲۶) از ۱۰ آبان تا ۲۱ آبان ماه سالجاری با حضور شماری از رهبران جهان، کارشناسان امور زیست محیطی و  فعالان حامی مقابله با چالش‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی از ۲۰۰ کشور امضا کننده پیمان آب و هوایی پاریس، در شهر گلاسکو انگلیس برگزار می‌شود.

این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که ساکنان کره خاکی درگیر بحران‌های شدید اقلیمی و زیست محیطی، انتظارهای بیشتری از قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان برای مقابله با این بحران‌ها دارند.

کارشناسان، نشست کاپ ۲۶ گلاسکو را آخرین فرصت برای کاهش روند گرم شدن کره زمین تا حداکثر ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میزان پیش از دوره صنعتی شدن زمین می دانند.

کدخبر: 46720 تاریخ انتشار