دولت بایدن با فرستادن کاملا هریس به فرانسه که به دلیل توافق امنیتی دفاعی استرالیا با انگلیس و آمریکا ناراحت از دست دادن منافع اقتصادی خود بود، همکاری های جدیدی در زمینه فضا و امنیت سایبری را آغاز کرد.

به گزارش منیبان؛ از نشریه هیل، کاخ سفید اعلام کرد که هریس معاون رییس جمهوری آمریکا و امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه توافق کردند که گفت وگوی دوجانبه در مورد فضا را آغاز کنند که از طریق آن مقامات آمریکایی و فرانسوی با یکدیگر برای رسیدگی به موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی، گسترش اکتشاف فضا و دسترسی به علوم، فناوری، مهندسی همکاری کنند.

سیمون سندرز مشاور و سخنگوی معاون رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ای گفت: با اشاره به ۶۰ سال همکاری ایالات متحده و فرانسه در حوزه هوا و فضا، هریس و مکرون توافق کردند که گفت‌وگوی جامع ایالات متحده و فرانسه در مورد فضا را برای تقویت همکاری‌های فضایی مدنی، تجاری و امنیت ملی ایجاد کنند.

هریس که ریاست شورای ملی فضایی آمریکا را نیز بر عهده دارد اعلام کرد، ایالات متحده به رصدخانه آب و هوای فضایی که بر تأثیرات تغییرات آب و هوایی تمرکز دارد، می پیوندد. مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه نیز بخشی از این طرح است.

هریس همچنین افزود که آمریکا از فراخوان پاریس برای اعتماد و امنیت در فضای سایبری حمایت خواهد کرد.

سفر پنج روزه هریس به فرانسه در حالی انجام می شود که کاخ سفید به دنبال ترمیم روابط با قدیمی ترین متحد خود پس از لغو قرارداد فروش زیردریایی های هسته ای فرانسه با استرالیا به دلیل توافق امنیتی جدید با آمریکا است.

در راستای تلاش های آمریکا برای دلجویی از فرانسه، بایدن دو هفته پیش با مکرون در رم پایتخت ایتالیا دیدار کرد.

کدخبر: 48408 تاریخ انتشار