سفر وزیر خارجه آمریکا در حالی امروز به آفریقا آغاز شده که منتقدان دولت بایدن پیشتر نسبت به غفلت واشنگتن از تحرکات رقبایش همچون چین و روسیه در آفریقا هشدار داده بودند و به نظر می رسد کاخ سفید پس از مدتها به فکر تغییر راهبردش در قاره آفریقا افتاده است.

به گزارش منیبان؛ به نقل از تارنمای روزنامه نیویورک تایمز، سفر آنتونی بلینکن به چند کشور آفریقایی می‌تواند نشانه ای از تکاپوی واشنگتن برای گسترش حضور در قاره سیاه و تعامل بیشتر با کشورهای افریقایی تلقی شود.

دولت بایدن اکنون در حالی به فکر فعالیت بیشتر در آفریقا افتاده که کارشناسان مدتهاست به کاخ سفید هشدار داده‌ اند که نباید از تحرکات سیاسی و اقتصادی کشورهایی همچون چین و روسیه در قاره آفریقا غافل شوند.

براساس گزارش رسمی سالانه (۲۰۲۱) روابط تجاری و اقتصادی چین-آفریقا، چین تا پایان سال ۲۰۲۰ و برای دوازدهمین سال متوالی، بزرگ ترین شریک تجاری آفریقا باقی مانده است..

بدنبال ثبت ارزش ۱۸۷ میلیارد دلاری تجارت دو جانبه میان چین و آفریقا، چین جایگاه خود را به عنوان شریک تجاری برتر آفریقا در سال ۲۰۲۰ میلادی حفظ کرده است.

تجارت دوجانبه میان چین و آفریقا در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) رشد قابل توجهی داشت به طوری که حجم تجارت بین دو طرف در هفت ماهه اول سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۲۰ رشدی ۴۰.۵ درصدی را پشت سر گذاشت و معادل ۱۳۹.۱ میلیارد دلار برآورد شد که به گفته وزارت بازرگانی چین، این رقم بر مبنای سالانه یک رکورد به حساب می آید.

روسیه نیز سیاست گسترش جضور در آفریقا را دنبال می کند. روسیه پیشتر در راستای ساخت نیروگاه هسته‌ای و منطقه صنعتی مهمترین گام را در مصر برداشته است.

در این میان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز گذشته با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر درباره موضوعاتی از جمله احداث نیروگاه هسته ای در مصر ، همچنین ایجاد منطقه صنعتی روسیه در کانال سوئز و مسائل منطقه ای گفت و گو کردند.

سران دو کشور همچنین بر اهمیت هماهنگی بیشتر اقدامات در عرصه بین المللی از جمله حل و فصل شرایط بحرانی مختلف در منطقه خاورمیانه و آفریقا تاکید کردند.

 برخی از منتقدان پیشتر عنوان کرده بودند که دولت بایدن نسبت به قاره آفریقا بی توجه بوده و این در حالی است که رقبای واشنگتن همچون چین همچنان به دنبال جاپای عمیق تر سیاسی و اقتصادی در قاره سیاه است.

این کارشناسان معتقدند که در این میان فعالیتهای گروههای تروریستی در قاره آفریقا نیز باید مورد توجه مقامات آمریکایی قرار بگیرد چون این گروهها ممکن است در آینده به تهدید جدی تبدیل شوند و علیه منافع ملی واشنگتن اقدام کنند.

بایدن پیشتر قصد داشت اواخر تابستان به افریقا سفر کند اما به دلیل تحولات ناگهانی افغانستان، این سفر به تعویق افتاد.

دولت بایدن تاکنون دیدگاه و نگرش خود را در قبال قاره آفریقا علنی اعلام نکرده و انتظار می رود  آنتونی بلینکن در سفر به پایتخت نیجریه و سخنرانی درباره سیاست آمریکا در آفریقا این موضوع را تشریح کند.

وزیر خارجه آمریکا در اولین گام این سفرش به آفریقا در پایتخت کنیا حضور خواهد یافت؛ کشوری که با اتیوپی بحران زده هم‌ مرز بوده و نقش کلیدی در اقدامات دیپلماتیک برای یافتن راه‌حل صلح آمیز در مناقشه میان دولت اتیوپی و شورشیان منطقه تیگرای ایفا کرده است.

کارشناسان معتقدند که درگیری‌ها در اتیوپی نه تنها ثبات یک شریک کلیدی آمریکا در قاره آفریقا را تهدید می کند بلکه ثبات کل شرق آفریقا را مورد تهدید قرار می دهد.

مقامات آمریکایی پیشتر نسبت به اوضاع نابسامان در برخی کشورهای آفریقایی از جمله موج کودتاهای نظامی ماههای اخیر در برخی کشورهای این قاره ابراز نگرانی کرده بودند. کارشناسان بر این باورند که چهار کودتای نظامی سال جاری در آفریقا بالاترین آمار در مورد کودتاها طی بیش از ۴۰ سال اخیر محسوب می شود.

بلینکن قرار است در سفرش به نیجریه به مسئله فساد مالی فراگیر و مسئله حقوق بشر اشاره کرد.

کدخبر: 49155 تاریخ انتشار