تارنمای پولیتیکو نوشت: اتحادیه اروپا سالها مخالف ساخت دیوار بوده است؛ روندی که اکنون دچار تغییر شده و زمینه را برای اختلافات داخلی در این اتحادیه پدید آورده است.

به گزارش منیبان، تارنمای پولیتیکو گزارش داد: از آنجایی که دیوارهای مرزی سپر بتنی ضخیم و سیم خاردار در اطراف اتحادیه اروپا را نشان می دهد پیام نمادین آنها از داخل باعث اختلاف و تفرقه در داخل خود این اتحادیه شده است.

اتحادیه اروپا سالهاست که مشخصا مخالف ساخت دیوار بوده و رویکرد ساخت دیوار برای تحقیرآمیز و به ضرر ارزش های اروپا دانسته است و حتی وقتی بعضی کشورهای عضو این اتحادیه شورع به ساختن حصار کردند اتحادیه اروپا اعلام کرد که بعضی از کشورهای عضو می توانند چنین سیاستی را بکار بندند اما ما از آن حمایت مالی نمی کنیم.

اکنون این رویکرد تغییر کرده است که در نتیجه درگیری های دشوار ناشی از ورود بیش از یک میلیون پناهجو و آواره به سواحل اروپا و ناسیونالیسم و به تازگی اقداماتی همچون فشار بر پناهجویان برای هدایت مهاجران به شرق اتحادیه اروپا بوده است.

این موضوع باعث شده که اکنون اختلافاتی بین دیپلمات های اتحادیه اروپا بروز کند و آنها به ویژه درباره این که چه چیزی در خطر است بحث می کنند. از دیدگاه  بسیاری از آنها این مساله فقط به تامین مالی موانع مرزی محدود می شود. برخی دیگر این مساله را مطرح می کنند که آیا دیوار مرزی راه موثری برای نظارت بر مرزهای اروپا هست یا نه و از دیدگاه برخی دیگر این مساله به موجودیت اتحادیه اروپا مربوط می شود این که در آینده آیا اروپا به عنوان یک قاره باز یا بسته خود را معرفی خواهد کرد؟

اکتبر گذشته ۱۲ کشور اتحادیه اروپا از کمیسیون اروپا خواستند به عنوان یک اولویت منابع مالی  موانع مرزی را تامین کنند.

دیوارسازی که سازمان های غیردولتی و مخالفان ساخت دیوار آن را به عنوان «قلعه اروپا» تقبیح کرده اند - اصطلاحی که توسط مبلغان نازی نیز استفاده می شود - دیگر آنقدرها هم توهین سیاسی قلمداد نمی شود.

یکی از دیپلمات های اتحادیه اروپا در این زمینه گفت از بار منفی این عبارت کاسته شده است.

تعداد کشورهایی که از اتحادیه اروپا می خواهند هزینه ساخت دیوارهای مالی را تامین کند افزایش یافته است. به دنبال افزایش پناهجویان سوری در سال ۲۰۱۵ میلادی، مجارستان و ویکتور اوربان نخست وزیر این کشور که سیاست های سختگیرانه مهاجرتی را در دستور کار دارد نقش پیشتازی را در درخواست از بروکسل برای ساخت دیوار در مرز جنوبی این کشور با صربستان و کرواسی ایفا کرد.

لیوانی که نقش اصلی را در ارسال نامه گروهی متشکل از ۱۲ کشور به کمیسیون اروپا داشت در حال ساخت موانع رزی در ۵۰۲ کیلومتر از ۶۷۸ کیلومتر خط مرزی خود با بلاروس است و از اتحادیه اروپا می خواهد طرح ۱۵۲ میلیون یورویی در این زمینه را تصویب کند.

با این حال تاکنون کمیسیون اروپا در مخالفت با این درخواست مقاومت کرده است و به گفته یک دیپلمات کمیسیون و پارلمان اروپا در خودداری از تامین مالی ساخت دیوار توافق دارند.

صرف نظر از لفاظی های سیاسی ساخت دیوارهای مرزی یک جنبه حقوقی نیز دارد. شارل میشل رئیس شورای اروپا هفته گذشته مدعی شد که مشاور خدمات حقوقی این شورا می گویند از نظر قانونی این امکان وجود دارد که اتحادیه اروپا هزینه ساخت دیوارهای مرزی را تامین کند البته به شرطی که مطابق با قوانین اتحادیه اروپا باشد. این اظهارات این مقام اروپایی توجهات را به خود جلب کرد.

اقدام برخی از کشورهای اروپایی در جلوگیری از ورود مهاجران بر اساس قوانین معاهده ژنو غیرقانونی است و لهستان در مواجهه با اتهامات در نقض این قوانین قانونی را تصویب کرد که این اقدام را قانونی می کرد. ورشو همچنین به فرانتکس اجازه دسترسی به مرز بلاروس را نداده است و مقام های لهستانی از توپ های آب پاش و گاز اشک آور برای سرکوب مهاجران استفاده کرده اند.

کدخبر: 49757 تاریخ انتشار