از سوی روسیه؛

والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش روسیه در گفت وگوی تلفنی با مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره مسائل امنیت بین المللی تبادل نظر کرد.

به گزارش منیبان، وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای از این گفت وگوی تلفنی خبر داد. در این بیانیه بدون ارائه جزئیات بیشتر، گفته شده است که روسای ستاد ارتش روسیه و آمریکا درخصوص مسائل مهم امنیتی بین المللی گفت وگو کردند. 

وضعیت روابط روسیه و آمریکا در زمان حاضر متشنج است و دو طرف درخصوص برخی مسائل نظامی و امنیتی و نیز مسائل بین المللی از جمله مناقشه اوکراین اختلافات عمیق دارند. 

پیشنهاد ویژه

 وزیر دفاع روسیه امروز در دیدار با همتای چینی خود اعلام کرد که پرواز و فعالیت بمب افکن‌های آمریکا در حوالی آسمان مرزهای شرقی این کشور به طور قابل توجهی شدت یافته است.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت دفاع روسیه، «سرگئی شایگو» در دیدار با «وی فونگخه» همتای چینی خود خاطرنشان کرد که در یک ماه اخیر هواپیماهای نظامی آمریکایی حدود ۳۰ پرواز در نزدیکی مرزهای روسیه انجام دادند که ۲.۵ برابر بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.  

وی افزود: در ماه جاری میلادی در جریان رزمایش نیروهای راهبردی آمریکا به نام Global Thunder، ده فروند بمب افکن راهبردی آمریکا سناریوی بکارگیری بمب اتمی علیه روسیه بطور همزمان از شرق و غرب را تمرین کردند.   

 به گفته شایگو، حداقل فاصله بمب افکن های آمریکایی از مرزهای روسیه، حدود ۲۰ کیلومتر بود.  

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، آمریکایی‌ها تخمین می‌زنند که همزمان با تجمع دوباره نیروهای روس در نزدیکی مرز، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه حمله به اوکراین در اوایل سال آینده را ارزیابی می‌کند.

سناریوی مبتنی بر اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد که ارتش روسیه از کریمه، مرز روسیه و مرز بلاروس با حدود ۱۰۰ گردان رزمی - حدود ۱۰۰ هزار سرباز - وارد اوکراین می‌شود تا در زمین‌های ناهموار و شرایط یخبندان مستقر و آماده اشغال قلمرویی وسیع به مدتی طولانی شود.

دو منبع آگاه گفتند که تقریباً نیمی از یگان‌های رزمی از قبل موضع گرفته و هر تهاجمی از پشتیبانی هوایی برخوردار خواهد بود.

به گفته این دو منبع، مسکو در اقدامی بی‌سابقه پس از فروپاشی شوروی، ده‌ها هزار نیروی ذخیره را نیز فراخوانده است. آن‌ها توضیح دادند که نقش نیروهای ذخیره در هر درگیری حفظ و تأمین قلمرو تصرف شده به دست گردان‌های رزمی خواهد بود. با این حال بلومبرگ نوشت که روسیه هیچ فراخوان علنی گسترده‌ای صادر نکرده است.

منابع آگاه به شبکه سی‌ان‌ان گفتند که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی ارسال مشاوران و تجهیزات نظامی جدید از جمله تسلیحات به اوکراین است.

روسیه ادعاهای طرف آمریکایی مبنی بر آماده شدن برای حمله به اوکراین را رد و اعلام کرده است که هیچ برنامه ای برای حمله به این کشور ندارد.

موضوع دیگر مورد اختلاف روسیه و آمریکا با ثبات راهبردی (مسائل تسلیحات موشکی و هسته ای) مرتبط است و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه از امکان برگزاری دور جدید مذاکرات دو کشور در این عرصه تا پایان ماه جاری میلادی خبر داده است. 

کدخبر: 50336 تاریخ انتشار