بر اساس پژوهشی که به تازگی صورت گرفته است؛

بر اساس یک پژوهش جدید، ممکن است داروی دگزامتازون نتواند برای زنان مبتلا به کرونا کارایی داشته باشد.

به گزارش منیبان به نقل از «fast company»، بر اساس پژوهشی که به تازگی صورت گرفته است، ممکن است داروی دگزامتازون برای زنان کارایی نداشته باشد.

دگزامتازون، یک استروئید قوی است که گزارش شده در برخی افرادی که دچار التهاب شدید ناشی از «کووید۱۹» شده اند، کارایی معجزه آسایی داشته است.

دگزامتازون نخستین دارویی بود که در تابستان سال گذشته میلادی، نویدبخش نجات جان بیمارانی بود که به کرونا مبتلا شده بودند؛ دارویی عمومی به میزان یک دلار هزینه دارد و در بسیاری از بیمارستان‌ها به مصرف می‌رسد.

اما حال طبق تحقیقاتی جدید ممکن است این دارو برای زنان کارایی نداشته باشد؛ چیزی که محققان دانشگاه کلگری در کانادا طی مقاله‌ای که در مجله «Nature Medicine» به چاپ رسانده اند آن را اعلام کرده اند. بر پایه این گزارش، پزشکان ماه هاست که در حال درمان بیماران کرونایی با استروئید‌هایی نظیر دگزامتازون هستند.

حالا این پزشکان در سخنانی به توضیح این مسئله پرداخته اند که این دارو برای چه افرادی مؤثر است. آزمایش‌ها نشان می‌دهد دگزامتازون تنها برای برخی از مردان مؤثر بوده و برای زنان کارایی نداشته است.

«جف برناسکی» و «برایان ییپ» که از نویسندگان این پژوهش هستند، بیمارانی را در بیمارستان آلبرتا مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند این درمان، در کاهش مرگ و میر مردان مؤثر بوده است؛ اما تأثیری برای بیماران زن نداشته است.

آن‌ها از بیماران مبتلا به کرونایی را که با دگزامتازون تحت درمان قرار گرفته بودند به همراه بیمارانی که کرونا نداشتند را به عنوان «گروه کنترل» مورد تست خون قرار دادند. گروه کنترل در یک آزمایش علمی، گروهی است که از بقیه آزمایش جدا شده است.

محققان در این آزمایش از روش‌های پیشرفته توالی یابی آران‌ای تک رشته‌ای و بیوانفورماتیک برای بررسی عملکرد هزاران سلول ایمنی در هر بیمار استفاده کردند. با این روش آن‌ها توانستند رفتار سلولی را در مراحل مختلف بیماری بررسی کنند و اثر درمان را اندازه بگیرند.

برناسکی در این باره گفت: آنچه شاهد آن بودیم، به ویژه در مردان، پاسخ بیش از حد اینترفرون نوتروفیل بود که طبق آن، زمانی که به بیمار دگزامتازون داده می‌شد، به شکلی قابل توجه مهار می‌شد اما در مورد زنان، پاسخ اینترفرون نوتروفیل خنثی شده‌تر بود و دگزامتازون اثر اندکی داشت.

این محققان در پایان نتیجه گرفتند: ممکن است درمان اصلی برای کرونای شدید که ما برای همه تجویز می‌کنیم، تنها برای نیمی از جمعیت مردان سودمند باشد و این مشکل بزرگی محسوب می‌شود.

کدخبر: 50541 تاریخ انتشار