ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه عادی سازی روابط با آمریکا را ضروری خواند و در عین حال گفت: تا زمانی که موضوع دارایی های دیپلماتیک فدراسیون روسیه حل نشود، مسکو و واشنگتن نمی توانند روابط خود را عادی کنند.

به گزارش منیبان،  زاخارروا روز پنجشنبه در نشست توجیهی سیاست خارجی این کشور با بیان اینکه اموال دیپلماتیک روسیه از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ توسط مقامات آمریکایی توقیف شده است، تاکید کرد ما خواهان بازگرداندن زمین ها و ساختمان های دیپلماتیک خود هستیم.

وی اظهار داشت: ما تمام تلاش خود را می کنیم تا وضعیت مناسبات غیردوستانه را به نحوی معکوس کرده و در تماس های خود با مقامات آمریکایی بر غیرقابل قبول بودن چنین اقدامات تهاجمی تاکید کنیم.

پیشتر یک منبع دیپلماتیک گزارش داده بود که روسیه قصد ندارد اموال دیپلماتیک گرفته شده از خود در آمریکا را بفروشد.

 زاخارووا هم اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که مقامات ایالات متحده به طرف روسی پیشنهاد فروش اموال دیپلماتیک خود در ایالات متحده را داده اند. وی یادآور شد که از ۲۹ دسامبر ۲۰۱۶، مقامات آمریکایی شش شیء دیپلماتیک  متعلق به فدراسیون روسیه را که در وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز ثبت شده بود، توقیف کرده اند.

سرگئی کوشلف، مشاور سفارت روسیه در ایالات متحده نیز گفت که روسیه خواستار جبران خسارات ناشی از اموال دیپلماتیک توقیف شده در ایالات متحده است.

 

زاخارووا: آمریکا همیشه دلیلی برای انتقاد از روسیه پیدا خواهد کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مورد انتقاد ایالات متحده از مسکو در مورد دستور کار آب و هوایی در گلاسکو گفت: چندین سال متوالی، شرکای آمریکایی ما را متهم به حملات هکری می کردند و اکنون ظاهراً آن دستور کار خود را تمام و شروع به انتقاد از ما برای انتشار گازهای گلخانه ای کرده اند. نماینده وزارت امور خارجه روسیه به کنایه گفت، هر کاری انجام دهید، دلیلی برای انتقاد از سوی آمریکا وجود دارد.

زاخارووا بر غیرقابل قبول بودن سیاسی کردن مشکلات اقلیمی تاکید کرد و به ثبات سیاست روسیه در این زمینه اشاره کرد.  

چند روز پیش، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفته بود که کشورهای غربی تلاش می کنند تا مشکلات اقلیمی را که جامعه جهانی با آن مواجه است سیاسی کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از دستگاه دیپلماسی روسیه خواست تا فعالانه‌تر با تلاش‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای «برداشتن حق اختصاصی کردن دستور کار آب و هوا و ایجاد استانداردهایی در این زمینه به نفع خود » مخالفت کند.

رهبر روسیه خاطرنشان کرد که روسیه نقش مهمی در مبارزه بین المللی برای کاهش انتشار دی اکسید کربن ایفا می کند.

 

تحریم های نورد استریم ۲ به منافع متحدان واشنگتن لطمه می زند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مورد اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه خط لوله گاز نورد استریم ۲، تصمیم واشنگتن را با وسواس مقایسه کرد و گفت: این تحریم ها تنها به منافع متحدان واشنگتن لطمه می زند.

وی گفت: تحریم‌های قانونی بعدی که توسط دولت آمریکا علیه شرکت‌های مرتبط با نورد استریم ۲ اعمال می‌شود، مظهر یک وسواس واقعی به نظر می‌رسد، زیرا این پروژه در مرحله تکمیل مقدمات راه‌اندازی است.

پیشتر گزارش شده بود که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تلاش است تا دموکرات ها را متقاعد کند که تحریم ها علیه خط لوله گاز نورد استریم ۲ روسیه را متوقف کنند.  

 

 نشست دموکراسی  آمریکا تنش های بین المللی را تشدید خواهد کرد

زاخارووا همچنین در باره  نشست دموکراسی آمریکا که قرار است اواسط آذر ماه جاری برگزار شود، گفت : این اجلاس تنها تنش های بین المللی را تشدید خواهد کرد.

 پسکوف سخنگوی کرملین نیز هفته جاری گفته بود که تصمیم مقامات ایالات متحده برای دعوت نکردن برخی کشورها از جمله روسیه و چین به اجلاس سران کشورها برای دموکراسی، تلاشی برای «کشیدن خط جدایی و «خصوصی کردن دمکراسی» است. پسکوف اظهار داشت: «ما نگرش منفی نسبت به این رویداد آتی داریم و متاسفانه، ایالات متحده ترجیح می دهد خطوط جداکننده جدیدی ایجاد کند؛ این به هیچ وجه با روحیه عمومی در جهان مرتبط نیست.»

آمریکا میزبان اجلاس سران برای دموکراسی است که سران کشورها، فعالان حقوق بشر و تجار را از ۹ تا ۱۰ دسامبر (۱۸ تا ۱۹ آذرماه) از طریق ویدئو کنفرانس گرد هم می آورد. آنها ۱۱۰ کشور و منطقه را برای این اجلاس دعوت کردند. جمهوری اسلامی ایران، روسیه، مجارستان، چین، ترکیه، عربستان سعودی، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، کره شمالی، ونزوئلا، نیکاراگوئه، سودان و اتیوپی و همچنین تعدادی دیگر از کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و آسیا در فهرست دعوت شدگان این اجلاس نیستند.

 

غرب به دنبال بهره برداری از خاک اوکراین  علیه روسیه است

زاخارووا سخنکوی وزارت خارجه روسیه همچنین درباره گزارش هایی مبنی بر اعزام مستشاران نظامی آمریکا به کی یف گفت آمریکا و ناتو مدت هاست بهره برداری نظامی از خاک اوکراین علیه روسیه را دنبال می کنند.

کدخبر: 50692 تاریخ انتشار