دولت پاکستان قصد دارد بر تعداد گذرگاه‌های رسمی مرزی میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان که به منظور گسترش ارتباطات مردمی و کمک به تقویت همکاری های دوجانبه تجاری طی ماههای گذشته به ۳ مورد رسیده بود را، افزایش دهد.

به گزارش منیبان؛ دولت ایالت بلوچستان در جنوب غرب پاکستان به عنوان استان همجوار مرزی با سیستان و بلوچستان ایران برنامه جدیدی را برای بازگشایی معابر بیشتر تجاری با کشورمان با هدف کمک به بهبود زندگی ساکنان مرزی و اطمینان از تداوم تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم ایالت بلوچستان از ایران تدارک دیده است.

در همین راستا نشست بلندپایه‌ای با حضور مقامات سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی به ریاست سروزیر جدید ایالت بلوچستان در شهر کویته مرکز این ایالت برگزار شد. «عبدالقدوس بزنجو» که درست یکماه پیش به عنوان سروزیر جدید بلوچستان پاکستان کار خود را آغاز کرد، رسیدگی به وضعیت مرز نشینان و مدیریت تجارت دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار داده است.

مرزهای مشترک ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه با مشترکات فرهنگی، دو استان سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان را به یکدیگر متصل می‌کند. هم اکنون سه گذرگاه رسمی میرجاوه (تفتان) ، ریمدان (گبد) و پیشین (مند) میان دو کشور وجود دارد و همزمان دولت ایالت بلوچستان درصدد گشایش معابر ویژه در مرزهای مشترک با ایران برای حمایت از تجارت محلی است.

به گزارش امروز رسانه‌های پاکستانی، نشست بلندپایه مقامات ایالت بلوچستان به ریاست میر عبدالقدوس بزنجو سروزیر برگزار و توافق شد تا معابر مرزی بیشتری با ایران گشایش یابد. با توجه با اینکه تجارت مرزی تنها منبع درآمد مردم بلوچستان به ویژه در مناطق تربت و مکران در این ایالت است، تاکید شد که فعالیت بازرگانی و کسب و کار در مرزهای دو کشور نباید متوقف شود.

نشست مذکور در منطقه «تربت» واقع در جنوب ایالت بلوچستان برگزار شد و چارچوپ جدیدی برای تجارت نفت و مواد غذایی با جمهوری اسلامی ایران وضع گردید. در این جلسه شیوه‌های سنتی برای تبادل تجارت و پیشنهاداتی برای تقویت همکاری‌های مرزی از سوی شرکت کنندگان ارائه شد.

مقامات سیاسی و نظامی در ایالت بلوچستان پاکستان توافق کردند که جلوی مافیای تجارت را بگیرند، تجارت سوخت نیز مدیریت شده و اجازه ورود افراد غیربومی در این حوزه داده نشود. علاوه بر این دیگر مناطق ایالت بلوچستان نیز از تسهیلات تجارت مرزی با ایران بهره مند خواهند شد.

مقامات پاکستانی توافق کردند که گذرگاه‌های مرزی بیشتری بین دو کشور همسایه تاسیس شود تا روند تجارت مرزی و منبع درآمد مردم مناطق همجوار مرزی متوقف نشود و با راه‌اندازی بازارچه‌های مشترک مرزی تسهیلات بیشتر و تجارت سنتی نیز همزمان ادامه یابد.

دومین و سومین گذرگاه رسمی ایران و پاکستان، در ریمدان (گبد) و پیشین (مند) با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر تولیدات دفاعی پاکستان به ترتیب در ۲۹ آذرماه ۹۹ و اول اردیبهشت امسال به صورت رسمی افتتاح شد.

در جریان سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران در اول اردیبهشت امسال، وزیران امور خارجه ایران و پاکستان تفاهم‌نامه ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک را با هدف تقویت مبادلات اقتصادی مرزی امضاء کردند.

گام‌های هماهنگ ایران و پاکستان برای تقویت زیرساخت‌ها در نوار مشترک مرزی دو کشور شامل افتتاح دو گذرگاه جدید مرزی طی یک سال گذشته و طرح احداث بازارچه‌های مرزی از جمله اقدامات دو کشور همسایه برای کمک به تجارت، مراودات مرزی، مدیریت فعالیت‌های اقتصادی قانونی و از همه مهم تر، بهبود وضعیت مرزنشینان در هر دو سوی مرزها به شمار می‌رود.

سیستان و بلوچستان به عنوان استان همجوار کشورمان با پاکستان، در حال حاضر هفت بازارچه فعال مرزی دارد که پنج بازارچه آن در مرز مشترک با پاکستان است و شامل میرجاوه در زاهدان، پیشین در سرباز، کوهک و جالق در سراوان، ریمدان در چابهار می‌باشد. همچنین دو بازارچه مرزی در مرز مشترک با افغانستان (میلک و گمشاد در زابل) دارد. این هفت بازارچه مرزی نقش به سزایی در مبادلات بازرگانی با کشورهای همسایه دارند.

کدخبر: 51452 تاریخ انتشار