مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه:

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه درباره دور هفتم مذاکرات گفت: ظاهرا ایران نسبت به دور قبل مواضع نرمتری داشته است حتی روس ها و چینی ها فشار می آورند که ایران مواضع خود را نرمتر کند.

قاسم ‌محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، در گفت و گو با منیبان، درباره خروجی مذاکرات دور هفتم گفت: همیشه امکان به نتیجه رسیدن هست و مذاکرات متوقف نمی شود اما می توانیم بگوییم مذاکرات طولانی می شود یعنی انتخاب دیگری وجود ندارد. برای ایران انتخاب دیگری وجود ندارد مگر اینکه خواسته باشند به سمت تحریم های شدیدتر و احتمالات بدتری کشور را سمت سوق بدهند. به هرحال برنامه هسته ای ایران هزینه زیادی را برای ایران تولید کرده و باید این موضوع را حل و فصل و توافق کرد که این هزینه ها متوقف شود و رشد اقتصادی و توسعه بازگردد. تیم مذاکره کننده دولت رییسی از مخالفین برجام بودند و تجربه کافی در بین مردم ندارند و متاسفانه به مسائل ساده نگاه می کنند که همین امر زمان می برد.

وی ادامه داد: اعضای تیم مذاکره کننده از مخالفین سرسخت مذاکره بودند و بارها در این باره صحبت کردند و تصورشان این بود که شکل دیگری از مذاکرات وجود دارد بالاخره هر دو طرف هم آمریکا و هم ایران، باید از آن مواضع سختی که دارند عبور کنند تا به توافقی برسند.

محبعلی خاطرنشان کرد: ظاهرا ایران نسبت به دور قبل مواضع نرمتری داشته است حتی روس ها و چینی ها فشار می آورند که ایران مواضع خود را تعدیل کند از آن طرف شاید اروپایی ها هم با آمریکایی ها این رایزنی را داشته باشند که یک شرایط میانه ای به وجود بیاید که توافقی حاصل شود اما باز هم جای نگران دارد که ممکن است، برجام به نتیجه نرسد و این شرایط به سمت بدتری نیل پیدا کند. 

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در خصوص اظهارات رابرت مالی، مبنی بر اینکه اگر ایران برنامه هسته ای خود را آهسته کند زمان بیشتری خواهیم داشت و اگر با همین سرعت فعلی ادامه بدهد زمان رو به اتمام است، پاسخ داد: برجام برنامه یکساله پیش بینی شده ای بود که اگر ایران در صورتی که خواسته باشد تغییر موضع بدهد و برنامه اش را به سمت آن چیزی که آن ها فکر می کردند یعنی سلاح هسته ای ببرد یکسال فرصت داشته باشند تا برای مقابله با برنامه ایران اماده شوند و الان هم مفهوم اش این است که اگر ایران برنامه اش را کُند کند آن زمان می شود، مذاکره کرد. همچنین مفهوم دیگری که دارد این است، آن ها دنبال یک توافق گام به گام هستند که با آرام کردن برنامه ایران یک سری امتیازات در واقع یک سری تحریم ها را کاهش دهند که این امکان پدید بیاید تا مذاکرات ادامه پیدا کند.

کدخبر: 53485 تاریخ انتشار