رهبر صرب‌های بوسنی و هرزگوین هشدار داد، اگر دولت در حل اوضاع سیاسی چالش‌برانگیز کنونی ناکام بماند، جمهوری صرب بوسنی از این کشور جدا خواهد شد.

به گزارش منیبان از خبرگزاری آناتولی، میلوراد دودیک، عضو صرب شورای سه نفره ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین هشدار داد: اگر نتوانیم بر شرایط دشواری که اکنون در آن به سر می‌بریم، فائق آییم، فروپاشی بوسنی و هرزگوین حتمی خواهد بود و جمهوری صرب بوسنی از این کشور جدا می‌شود.

مجمع ملی جمهوری صرب بوسنی که یکی از دو نهاد سیاسی موجود در بوسنی و هرزگوین محسوب می‌شود، جلسه فوق‌العاده‌ای را در بانیا لوکا تشکیل داد.

دودیک گفت: جمهوری صرب بوسنی دست به اقدامات نظامی نخواهد زد و اگر مورد حمله نظامی قرار گیرد از طریق ابزارهای سیاسی با آن مبارزه خواهد کرد.

دودیک در جریان این نشست گفت: ما تنها از طریق ابزارهای سیاسی به راهمان ادامه خواهیم داد. تنها به این خاطر که ما ارتش نداریم، به این معنا نیست که بازنده هستیم. من جنگ را رد می‌کنم. من از این مجمع می‌خواهم که گزینه جنگ را رد کند.  

در جریان این نشست تصمیم بر آن شد که یک قانون اساسی جدید تدوین شود و در آن بانیا لوکا به عنوان پایتخت جمهوری صرب بوسنی تعیین شود.

به علاوه، دولت جمهوری صرب بوسنی در یک چهارچوب زمانی شش ماهه باید قوانین و مقررات مربوط به امنیت، دفاع، مالیات و سیستم قضایی را ایجاد کند.

در همین حال، اعضای اپوزیسیون ضمن ترک این کنفرانس به نشانه اعتراض، مدعی شدند که سخنرانی دودیک یک "کمپین انتخاباتی محض" بود.

مقامات حزب "اقدام دموکراتیک" گفتند: راه‌حل‌هایی که در پارلمان جمهوری صرب بوسنی به بحث گذاشته شدند، حمله‌ای مستقیم به توافق صلح "دیتون" با پیامدهای بسیار جدی هستند.

کریستین اشمیت، نماینده عالی بوسنی و هرزگوین از سیاستمداران صرب خواست تا در تصمیماتشان تجدیدنظر کنند.

وی در بیانیه‌ای گفت: سیاستمداران صرب باید از تصمیماتی که برای جمهوری صرب بوسنی فاجعه‌بار هستند، فاصله بگیرند.

زلیکو کومسیچ و سفیک دزافروویچ، اعضای کروات و بوسنیایی شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین از دادستان‌ها خواستند تا پرونده‌های حقوقی را علیه افرادی که به تصمیمات اتخاذ شده در مجمع ملی جمهوری صرب بوسنی ارتباط دارند، به راه اندازند.

بوسنی و هرزگوین در حال حاضر درگیر اختلافات سیاسی میان بوسنیایی‌ها و صرب‌هایی که در این کشور زندگی می‌کنند، شده است.

کدخبر: 53545 تاریخ انتشار