کارشناس خودرو:

کارشناس خودرو درباره وضعیت بازار خودرو گفت: به صراحت می گویم، ادامه این وضعیت در این بازار پردرآمد تقریبا غیر ممکن است و باید اقداماتی انجام داد چون صنعت خودرو در حال متوقف شدن است.

امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو، در گفتگو با منیبان، درباره افزایش 18 درصدی قیمت خودرو گفت: نزدیک به 4 سال است که قیمت گذاری در این بازار بصورت دستوری بوده است که همین امر نتوانست بازار را بخوبی مدیریت کند و ضربه بزرگی به صنعت خودرو وارد شد همچنین زیان بالای صد هزار میلیارد تومانی را به این صنعت وارد کرده است. مجموعه این صنعت که حدود600-700 شرکت را شامل می شود با چالش های بسیار زیادی رو به رو است.

او ادامه داد: به صراحت می گویم، ادامه این وضعیت در این بازار پردرآمد تقریبا غیر ممکن است و باید اقداماتی انجام داد چون صنعت خودرو در حال متوقف شدن است. مجموعه نظام به این نتیجه رسیده است، قیمت ها باید افزایش پیدا کند ولی عدد 18 درصد را به عنوان مبنا انتخاب کردند و همان خطای قبلی را انجام دادند. متاسفانه در این فضای تورمی بر مبنای اعداد گذشته عمل می کنند در حالی که همه ما می دانیم تورم هایی که در کشور رخ داده خیلی بیشتر از این رقم است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اتفاقی که افتاد تا حدودی قیمت ها تصحیح شد و زیان خودروسازان را کم کرد. لذا الان کمی به نفع خودروسازان شده است و حداقل احتمال می دهیم که چرخ صنعت متوقف نشود هرچند که بدهی های صنعت همچنان بالاتر خواهد رفت. از طرف دیگر بازار در این شرایط و با این رقم متاسفانه جهش خواهد کرد و بازار همچنان آرام نخواهد گرفت چون در یک شرایط خاص اقتصادی هستیم و در اقتصاد کلان همچنان هیجان داریم و به نظر نمی‌رسد که قرار باشد به این زودی ها قیمت ها در کل کشور کنترل شود.

او با اشاره به جلوگیری از واردات خودرو گفت: واردات به علت کمبود ارز و مدیریت مصرف ارز در کشور متوقف شد. در کشور کمبود ارز داریم به گونه ای که حتی در بحث های دارویی، دان مرغ، خوراک طیور و درمان هم با چالش هایی رو به رو هستیم. لذا برای مدیریت مصارف ارز کارهایی انجام دادند تا بتوانند قیمت دلار را در کشور کنترل کنند و یکی از آنها جلوگیری از واردات خودرو بود. در حال حاضر واردات خودرو نیازی به لایحه یا قانونی برای آزادسازی نیاز ندارد فقط کافی است بانک مرکزی اعلام کند مشکلی نیست و وارد کنید. اما یک مشکل پیش می آید، همان مشکلی که بانک مرکزی می خواست جلوی آن را بگیرد؛ زمانی که شما واردات خودرو را اعلام کنید، کسی که ارز دارد می تواند وارد کند.

این استاد دانشگاه درباره مالیات از خودروهای گران خاطرنشان کرد: از نظر من، این هم یک مسخره بازی است. بعضی از قوانین در کشور قوانین عجیب و غریبی است. درآمد در کشور پایین آمده که یکی از دلایل آن مشکل صادرات و بحث تحریم ها است ولی مشکل اصلی دیگر کمبود درآمد دولت است که در همین راستا تولید پایین آمده است. در حقیقت تولید در کشور با چالش های بزرگی رو به رو است. خودروهای گران قیمت دست ثروتمندان است و می خواهیم از این افراد مالیات بگیریم اما آنها با این اضافه پول چکار می کنند غیر از این است که روی بقیه کالاهایی که دستشان است، می کشند؟ این راه مشکل را حل نمی کند و دوباره تورم را بالا می برد. واقعیت این است که مالیات حق دولت است و باید بیس کشور ما به سمت گرفتن مالیات برود و در این شکی نیست ولی همیشه باید اولویت بندی کرد. اول آن عدد درشت ها را بگیریم که در سطوح پایین تر هم مردم با خیال راحت مالیات بدهند و عادت کنند.

کدخبر: 54159 تاریخ انتشار