نشست شورای امنیت با موضوع توافق هسته ای ایران برگزار شد.

به گزارش منیبان، نشست شورای امنیت با موضوع توافق هسته ای ایران برگزار شد. در آ‎غاز این نشست معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل، گزارش آنتونیو گوترش را قرائت کرد.

در این گزارش بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و لزوم بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام‌ تاکید شده است.

در این گزارش که دوازدهمین گزارش سازمان ملل طبق قطعنامه ۲۲۳۱ با موضوع بحث هسته‌ای ایران است نسبت به اقدامات متقابل هسته‌ای ایران نیز ابراز تاسف شده است.

نماینده اتحادیه اروپا: امیدواریم مذاکرات برجامی به سمت دلخواه پیش برود

نماینده اتحادیه اروپا در نشست شورای امنیت با موضوع توافق هسته‌ای ایران  ابراز امیدواری کرد مذاکرات به سمت دلخواه پیش برود.

نماینده اتحادیه اروپا همچنین از استخراج اورانیوم بالای ۲۰ درصدی ایران ابراز نگرانی و ادعا کرد  این اقدام مغایر توافق هاست.

وی مدعی آمادگی برای اجرای کامل برجام شد و همینطور از خروج امریکا ابراز ناامیدی کرد.

نماینده اتحادیه اروپا از ایران خواست از اقداماتی که مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ به شمار می‌آید اجتناب کند.

واشنگتن: آماده رفع تحریم‌های ناسازگار با تعهداتمان در برجام هستیم

نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست گفت: ایالات متحده به طور کامل آماده است تا تحریم‌هایی را که با تعهداتش در برجام ناسازگار است، بردارد تا ایران بتواند از منافع اقتصادی این توافق بهره‌مند شود.

وی افزود: متقاعد شده‌ایم که اگر ایران با رویکرد فوریت و سنجش‌گری با مذاکرات وین برخورد کند، آن گاه قادریم خیلی سریع به یک توافق بر سر بازگشت دوجانبه به برجام دست یابیم و آن را اجرا کنیم.

نماینده انگلیس در سازمان ملل: زمان در حال اتمام است و روند مذاکرات به اندازه کافی سریع پیش نمی‌رود.

ادعاهای باربارا وودوارد نماینده انگلیس در سازمان ملل به این ترتیب بود که انگلیس نشان داده که به تعهدات خود ذیل قطعنامه ٢٢٣١ و برجام پایبند بوده است، ترجیح ما این است که ایالات متحده به برجام بازگردد و ایران نیز به تعهداتش در این توافق پایبند باشد.

وی افزود: خواسته‌های ایران در دور جدید مذاکرات حداکثری و فراتر از برجام است، زمان در حال اتمام است و روند مذاکرات به اندازه کافی سریع پیش نمی‌رود.

فرانسه: رویکرد ما در قبال برجام دیپلماسی است

سفیر فرانسه در سازمان ملل مدعی شد:رویکرد دیپلماسی درباره برجام هنوز هم روی میز است، ایران درخواست‌های حداکثری فراتر از برجام را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ زمان تا این اندازه پیشرفته نبوده است.

روسیه: آمریکا مقصر وضعیت فعلی مذاکرات برجام است

همچنین سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: آمریکا مقصر وضعیت کنونی مذاکرات برجام است، روسیه  امریکا را مقصر وضعیت فعلی مذاکرات که آرام و دشوار است می‌داند. اعتراض طرف‌های غربی به اینکه ایران یک جانبه به برجام عمل نمی‌کند، اشتباه است.

وی افزود: موضوعات خارج از برجام مثل کمک ایران به یمن را نباید به برجام ربط داد.

کدخبر: 54270 تاریخ انتشار