براساس یافته‌های مطالعاتی که در ژورنال علمی لنست منتشر شده است، جمعیت جهان برای اولین بار در قرن آتی کاهش می‌یابد.

براساس یافته‌های مطالعاتی که در ژورنال علمی لنست منتشر شده است، جمعیت جهان برای اولین بار در قرن آتی کاهش می‌یابد.در حال حاضر جمعیت جهان در حدود ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر برآورد می‌شود.

به گزارش عرشه آنلاین براساس این مطالعه، جمعیت جهان همچنان تا سال ۲۰۶۴ میلادی صعودی باقی می‌ماند و به حدود ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر می‌رسد. اما پس از آن با شروع روند نزولی و در سال ۲۱۰۰ به ۸ میلیارد و ۷۹۰ میلیون نفر کاهش می‌یابد.

۲۳ کشور از جمله ژاپن، تایلند، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، کره جنوبی و ... به دلیل نرخ پایین زاد و ولد و کهولت سن ممکن است با کاهش جمعیت تا ۵۰ درصد مواجه شوند.

چین در حال حاضر پر جمعیت‌ترین کشور جهان است. اما جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری این کشور براساس سرشماری سال ۲۰۱۷ میلادی در سال ۲۱۰۰ به ۷۳۲ میلیون نفر کاهش می‌یابد.

یافته‌های مطالعاتی نشان می‌دهند که روند جهانی جمعیت نزولی است. اما این روند در همه نقاط کره زمین یکسان نیست و در برخی مناطق انتظار افزایش جمعیت نیز وجود دارد. شمال آفریقا، خاورمیانه و حومه صحرای آفریقا از جمله مناطقی هستند که احتمال افزایش ۳ برابری جمعیت در آن‌ها می‌رود.

براساس داده‌های سرشماری سال ۲۰۱۷ جمعیت در این مناطق در حدود یک میلیارد نفر براورد می‌شود که تا سال ۲۰۱۱ می‌تواند به بیش از ۳ میلیارد نفر برسد. در این گزارش همچنین از هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان در حاضر یاد شده است که تا سال ۲۱۰۰ میلادی نیز جمعیت آن به ۲ میلیارد و یکصد میلیون نفر می‌رسد.

 

کاهش باروری و کاهش جمعیت جهان

آخرین باری که جمعیت جهان روند نزولی را ثبت کرده است به اواسط قرن چهاردهم میلادی باز می‌گردد که به علت شیوع طاعون سیاه بود. اگر برآورد‌های مطالعات منتشر شده در لنست تحقق پیدا کند، جمعیت کره زمین برای اولین بار نه به دلیل قحطی یا همه‌گیری بیماری بلکه به دلیل کاهش باروری روند نزولی پیدا می‌کند.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که افزایش سطح تحصیلات دختران و سهولت دسترسی به شیوه‌های پیشگیری نیز موجب کاهش نرخ باروری و کندی نرخ رشد جمعیت شده است.

نرخ زاد و ولد عبارت است از میانگین تعداد فرزندانی که یک زن در طول مدت زندگی خود به دنیا می‌آورد. نرخ زاد و ولد در سراسر جهان به صورت مستمر در حال تنزل است و از ۳۷/۲ در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۶۶/۱ در سال ۲۱۰۰ خواهد رسید. این میزان به طور چشمگیری کمتر از حد مینیموم (۱/۲ کودک برای هر زن) است که برای حفظ تناسب جمعیت در مناطق مختلف ضروری می‌باشد.

کدخبر: 54823 تاریخ انتشار