معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران علل حادثه قطار تهران - کرج را تشریح کرد.

به گزارش منیبان؛ مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جریان سی و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در ارتباط با گزارش حادثه اخیر مترو تهران - کرج در گفت: مترو تهران 241 کیلومتر شبکه ریلی، 140 ایستگاه و با حدود یک هزار و 174 واگن دارد در حال فعالیت است.

او با اشاره به اینکه 40 درصد از واگن‌های مترو نیاز به اورهال دارند گفت: سرفاصله قطارها نیز بین 4 تا 15 دقیقه است.

پیشنهاد ویژه

او با اشاره به اتفاق رخ داده در خط 5 خاطرنشان کرد: این حادثه حدود ساعت هفت و پنج دقیقه رخ داد. همچنین خط 5، 43 کیلومتر شبکه با 11 ایستگاه دارد و صد هزار نفر مسافر نیز جابجا می‌کند. این خط با 260 واگن و سرفاصله 10 دقیقه خدمترسانی می‌کند که در روز حادثه برخورد دو قطار در فاصله ساعت 7 و 20 دقیقه بنده در محل حادثه حاضر شدم و در همان زمان مشاهده کردم که مسافران در حال خروج از واگن‌ها بودند.

شفیعی گفت: در همان ساعات و دقایق اولیه هماهنگی با شرکت اتوبوسرانی انجام شد و 100 دستگاه اتوبوس به محل حادثه اعزام شدند و کمتر از نیم ساعت با جابجایی مسافران پایانه تخلیه شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: بعد از ظهر همان روز 50 دستگاه اتوبوس دیگر توسط شرکت اتوبوسرانی آماده  شد که تعداد اتوبوس‌ها به 150 دستگاه رسید. این یک رکورد در جابجایی مسافران محسوب می‌شود به طوریکه در آن روز 65 هزار مسافر توسط شرکت اتوبوسرانی جابجا شدند.

او درباره جزئیات حادثه برخورد قطار تهران_کرج خاطرنشان کرد: در ایستگاه چیتگر، دو خط اصلی (رفت و برگشت)‌ و دو خط جانبی برای استقرار قطارها وجود دارد و قطاری که تقصیر اصلی برخورد را دارد پیش از ورود به ایستگاه سرعت غیرمجاز داشته است. همچنین فرمان قطار در اختیار راهبر بوده است و متأسفانه راهبر قطار چراغ‌ها و سیستم قرمز را نادیده می‌گیرد و به سوزنی که پایان ایستگاه نیز قرار داشته بی‌توجه بوده است و همه این موارد باعث می‌شود قطار اشاره شده وارد خط اصلی شود و با خط اکسپرس برخورد کند.

شفیعی افزود: البته قطار اکسپرس علاوه بر کاهش سرعت به حدود 20 کیلومتر نسبت به قوانین نیز بی‌توجه نبوده است و همه قوانین را به طور کامل اجرا کرده است و با سرعت نیز وارد ایستگاه نشده است و در نهایت برخورد جانبی با قطار دیگری داشته و لوکوموتیو قطار اکسپرس در نهایت از ریل خارج می‌شود. البته این حادثه می‌توانست بسیار وحشتناک‌تر باشد چرا که یک قطار قبل از ورود به ایستگاه چیتگر متوقف می‌شود و همین امر از بروز یک حادثه وحشتناک‌تر جلوگیری می‌کند.

او با اشاره به مجموع بررسی عوامل سانحه مترو تهران - کرج گفت: خطای راهبر، ضعف در سامانه‌های سیگنالینگ و مرکز کنترل، ضعف‌های فرآیندی و همچنین ضعف‌های تجهیزاتی از جمله عواملی است که توسط کمیسیون سوانح اعلام شده است.

شفیعی گفت: متأسفانه راهبر همزمان 4 خطا را انجام می‌دهد که هوشیاری کامل را نداشته است البته باید به این موضوع اشاره کرد که این راهبر 18 سال سابقه شغلی دارد و در این 18 سال نیز دو مورد خطا را داشته است.

او اشکالات فنی را یکی از بزرگترین مشکلات فعلی مترو دانست و گفت: قطع ATP یکی از موضوعاتی است که در این حادثه نیز وجود داشته است و در سال‌های اخیر ما هفت حادثه به خاطر قطعی ATP توسط راهبر داشته‌ایم البته اشکالات سیگنالیک هم وجود دارد که قرار است دوستان ما در بهره‌برداری تک به تک این موارد را رفع کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یکی از عوامل مشکلات حادثه مترو تهران_کرج را مشکل فرایندی و حفاظت از خط 5 عنوان کرد و گفت: واگن‌های این خط نیز نیاز به اورهال دارند.

شفیعی در پایان با اشاره به اینکه متأسفانه انبارهای قطعات مترو خالی شده است گفت: باید به سرعت نسبت به سفارش و خرید و تأمین این قطعات اقدام بکنیم که البته مقداری طول خواهد کشید.

کدخبر: 56517 تاریخ انتشار