کارشناس منطقه براین باور است: ایران از اینکه تکنولوژی بیاید و با ایران رقابت کند نفع نمی برد و همچنین عربستان سعودی در موقعیتی قرار گیرد که به عنوان یک رقیب برای ایران در تولید سلاح‌های پیشرفته از جمله موشک‌های دوربُرد و بالستیک رقابت کند اینگونه نیست.

پیرمحمد ملازهی، کارشناس منطقه، در گفتگو با منیبان، درباره همکاری چین و عربستان برای ساخت موشک بالستیک گفت: دو نکته وجود دارد، از زمانی که محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد بر روی کار آمد سیاستی را در پیش گرفت که در مناسبات بین المللی‌ یک توازنی ایجاد کند و آن ذهنیتی که عربستان سعودی کاملا به امریکا و غرب وابسته است را تا حد زیادی اصلاح کند. مهمترین بحث در ارتباط با مناسبات عربستان با کشورهای مختلف ظرفیت بالای خرید تسلیحاتی است که عربستان سعودی دارد. ولی واقعیت این است که امریکایی‌ها در فروش سلاح صرفا به عنوان یک تاجر عمل می کنند و تکنولوژی لازم را که هدف بن سلمان است در اختیار او نمی گذارند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه چین یکی از کشورهای صادر کننده سلاح است عربستان به سمت این کشور گرایش پیدا کرد اما چینی‌ها دو خصلت دارند اولین اینکه کاری به ساختار قدرت داخلی کشور ندارند، دوم، مسئله حقوق بشر و دموکراسی ندارند.

ملازهی افزود: چین براین باور است، هرکسی در داخل به هر شکلی که حکومت می کند مربوط به خود آن کشور است و در آن دخالت نمی کند.و این آمادگی را دارد که تکنولوژی تسلیحاتی را هم، به آن کشورها منتقل کند. بنابراین، من فکر می کنم سیاست بن سلمان این است که در همان حالی که با کشورهای دیگر سازنده سلاح وارد معامله می شود با چین هم وارد معامله شود و کاری هم با اینکه چین و امریکا با هم رقابت دارند، ندارد.

او در پاسخ به این پرسش، این اقدام عربستان زنگ خطری برای آمریکا محسوب نمی شود، گفت: زنگ خطر به آن معنا که فکر کنید عربستان سعودی به طور کامل ارتباط خود را با امریکایی‌ها قطع می کند و به سمت چین می رود، اینگونه نیست. نه امریکایی‌ها این نگرانی را دارند و نه عربستان سعودی این توان را دارد که مناسباتش را به طور کلی با امریکایی‌ها تضعیف کند تا چین برنده این قضیه باشد، به اضافه اینکه اسرائیل هم به عربستان سعودی نزدیک است و اسرائیل یک اتحاد راهبردی دارد.

ملازهی با اشاره به اینکه ایا امکان دارد این اتفاق به نفع ایران تمام بشود، پاسخ داد: با توجه به اینکه ایران و عربستان سعودی رقیب هستند، به نظر من افزایش قدرت نظامی عربستان سعودی به نفع ایران نیست بلکه برعکس است یعنی به نوعی سطح رقابت‌ها را بالاتر می برد. به نظر می رسد یکی از دلایلی که عربستان سعودی به طرف چین و تولید موشک‌های دوربُرد رفته، در ارتباط با تسلیحات پیشرفته موشکی است که ایران به دست آورده و تکنولوژی آن هم احتمالا تکنولوژی چین و کره شمالی است که به ایران داده‌اند. بنابراین، من فکر می کنم ایران از اینکه تکنولوژی بیاید و با ایران رقابت کند نفع نمی برد. همچنین عربستان سعودی در موقعیتی قرار بگیرد که به عنوان یک رقیب برای ایران در تولید سلاح‌های پیشرفته از جمله موشک‌های دوربُرد و بالستیک رقابت کند اینگونه نیست.

این تحلیلگر در پایان از امتیازی که چین در ساخت موشک بالستیک می برد، خاطرنشان کرد: در درجه اول مسائل مالی است چون چین فروشنده سلاح است و این سلاح‌ها گران قیمت هستند و چین می تواند منافع اقتصادی از این مسئله ببرد. در کنار آن هم مسائل سیاسی است. عربستان سعودی هم در این رابطه جزو اهداف استراتژیکی است که چینی‌ها می خواهند با آن ارتباط برقرار کنند به اضافه اینکه عربستان سعودی بیشترین منابع و ذخایر نفت را در اختیار دارد که در زمینه نفت و میعانات نفتی و همچنین پتروشیمی ظرفیت بالایی دارد و شرکت‌های چینی می توانند با عربستان سعودی در این زمینه کار کنند و بخشی از سوخت چین را عربستان سعودی تامین کند.

کدخبر: 57156 تاریخ انتشار