به دستور دیوان عالی روسیه؛

دیوان عالی روسیه سازمان غیردولتی «یادبود»، یکی از اصلی‌ترین نهادهای مدافع حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در این کشور را تحت عنوان "نقض قوانین مربوط به نهادهای خارجی" منحل اعلام کرد. این سازمان غیردولتی پرسابقه از افراد تحت پیگرد سیاسی دفاع می‌کند.

به گزارش مُنیبان از رویترز، سازمان غیردولتی «یادبود» برای گرامیداشت یاد قربانیان گولاگ، اردوگاه‌های کار اجباری در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق تلاش زیادی کرده بود. این سازمان در آخرین سال‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق بنیانگذاری شد.

دادستانی عمومی روسیه ماه گذشته از دیوان عالی این کشور خواسته بود تا مجوز فعالیت سازمان غیردولتی «یادبود» را لغو کند. در درخواست دادستانی روسیه سازمان غیردولتی «یادبود» به «ایجاد تصویری غیرواقعی از اتحاد جماهیر شوروی سابق به عنوان کشوری تروریستی، ماله‌کشی و اعاده حیثیت جنایتکاران نازی» متهم شده بود.

دادستانی این نهاد را متهم کرده بود که در بیش از ۲۰ نشریه و کانال خود از جمله در فضای مجازی عنوان "عامل خارجی" را برچسب‌گذاری نکرده است. این قانون بحث‌برانگیز روسیه، سازمان‌های غیردولتی را که از خارج  حمایت مالی می‌گیرند، مجبور می‌کند خود را در تمام اسناد به عنوان "عامل خارجی" معرفی کنند.

دادستانی کل روسیه همچنین گروه یادبود را به نزدیکی با مخالفان و ارائه چهره‌ یک "دولت تروریستی" از اتحاد جماهیر شوروی و انتشار اطلاعات نادرست در باره روسیه متهم می‌کند. 

به گزارش یورونیوز، سازمان حقوق بشری یادبود، فهرستی از حدود ۳۵۰ زندانی سیاسی در روسیه ارائه کرده که مسکو بسیاری از آنان را در ر زمره افراط‌گرایان دسته‌بندی می‌کند. این سازمان بر همین اساس، به حمایت از "سازمان‌های تروریستی و افراطی" نیز متهم شده است. 

دولت روسیه گروه "مموریال" (یادبود) را مشمول جریمه‌های نقدی متعددی نیز کرده که حدود ۵۴ هزار یورو می‌شوند.  

مقامات روسیه در سال ۲۰۱۶ سازمان «یادبود» را «وابسته به خارج» و مشمول این قانون و نظارت غیرمستقیم قرار داد. 

نهاد یاد شده در دوران شوروی در سال ۱۹۸۸ تأسیس شد. این بزرگترین و قدیمی‌ترین سازمان مستقل حقوق بشر در روسیه از افراد تحت پیگرد سیاسی دفاع می‌کند.

سازمان غیردولتی «یادبود» در واکنش به تصمیم دیوان عالی روسیه مبنی بر انحلال این سازمان اعلام کرد که این تصمیم با «انگیزه‌های سیاسی» گرفته شده است.

یادبود  در بیانیه‌ای اعلام کرد، انحلال و تهدید تعطیلی یک "تصمیم کاملا سیاسی" است که بدون هیچ مبنای قانونی، هدف نابودی این سازمان را دنبال می‌کند.

این سازمان طی سه دهه گذشته همواره از نقض حقوق بشر در روسیه و عدم مجازات ناقضان انتقاد کرده بود. «یادبود» در یکی از آخرین تحقیقاتش درباره فعالیت شبه نظامیان گروه واگنر تحقیق کرده بود. این سازمان همچنین از گروه واگنر به دلیل ارتکاب جنایت جنگی در سوریه شکایت کرده بود.

یکی از فعالیت‌های سازمان «یادبود» تهیه فهرست زندانیان سیاسی و کمک به آنها بود. این سازمان همچنین به پناهجویان و اعضای اقلیت‌های جنسی کمک می‌کرد.

پارلمان اروپا در سال ۲۰۰۹ جایزه ساخاروف را به سازمان غیردولتی «یادبود» اهداء کرده بود.

شماری از چهره‌های سرشناس روسیه طی هفته‌های گذشته همزمان با افزایش فشارها بر «یادبود» از این سازمان غیردولتی حمایت کرده بودند.

کدخبر: 57199 تاریخ انتشار