در افغانستان؛

رهبر حزب عدالت و توسعه افغانستان، با انتقاد از حکومت طالبان اعلام کرد که  خواست‌های شیعیان در نظر گرفته نشده و نخبگان آنان در حکومت حضور ندارند و خواستار به رسمیت شناخته شدن مذهب جعفری شده است.

به گزارش منیبان از طلوع نیوز، حسینی در نشستی گفت که به رسمیت شناختن مذهب جعفری خواسته شیعیان افغانستان است و طالبان باید این مذهب را به رسمیت بشناسد.

 

به گفته او ، هم اکنون بیست و پنج درصد از جمعیت افغانستان را شیعیان تشکیل می‌دهند.

 

سید جواد حسینی همچنان گفت که انحصارگرایی سبب زوال قدرت می‌شود و حکومت‌داری خوب مستلزم مشارکت دادن تمامی اقوام و مذاهب کشور است.

 

سید جواد حسینی افزود: بحث به رسمیت شناختن مذهب جعفری افغانستان و مشارکت این مردم در قدرت سیاسی، در تمامی سطوح مملکت از خواست‌های مهم شیعیان افغانستان است.

 

این در حالیست که طالبان از سهم نداشتن اقوام و مذاهب دیگر در بدنه حکومت کنونی افغانستان را بی اساس خوانده و تاکید می کند که امارت اسلامی به پشیتبانی از همه اقوام و مذاهب کشور پایبند است.

 

بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان در همین مورد گفت: امارت اسلامی به حقوق تمامی افراد این کشور متعهد است و در مورد به رسمیت شناختن و عدم آن زمانی که قوانین وضع شود، تصمیم گرفته خواهد شد.

 

پیش از این نیز شورای علمای شیعه افغانستان از طالبان خواسته بود تا مذهب شیعه در قانون اساسی تازه افغانستان نیز به رسمیت شناخته شود و مبادلات شخصی شیعیان بربنیاد فقه جعفری انجام شوند.

کدخبر: 57587 تاریخ انتشار