اخبار و اطلاعات منتشره نشان می دهد که برنامه موشکی عربستان وارد مرحله جدیدی شده و نگاه ریاض از خرید موشک های بالستیک، به سمت تولید و ساخت این گونه سلاح تغییر کرده است.

به گزارش منیبان، کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که سه عامل مهم باعث شده که رژیم سعودی به دنبال ساخت موشک های بالستیک باشد و در این مسیر از کارشناسان و متخصصان چینی یاری بگیرد، موضوعی که مقامات واشنگتن را نگران و به واکنش واداشته است.

از مهم ترین مسایلی که موجب شده رژیم سعودی به فکر ساخت و توسعه برنامه موشکی خود باشد، جنگ یمن می باشد؛ جنگی که از ششم فروردین ماه سال 1394 از سوی ائتلاف متجاوز عربی – آمریکایی به سرکردگی سعودی علیه مردم بی دفاع یمن شروع شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، رقابت با فناوری موشکی جمهوری اسلامی ایران دلیل دوم ساخت موشک های بالستیک توسط سعودی ها می باشد، اقدامی که به نظر تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله بسیاری دارد.

دلیل سوم، پیگیری شتابنده هژمونی (قدرت برتر) عربی توسط سعودی ها می باشد که سران ریاض فکر می کنند این مسیر می تواند آنها را به این رویا نزدیک نماید.

در همین مسیر سناتور آمریکایی «ادوارد مارکی» ضمن هشدار درباره شعله‌ور شدن آتش رقابت تسلیحاتی در غرب آسیا، توقف برنامه ساخت موشک بالستیک توسط سعودی‌ها را خواستار شده است.

مارکی سه شنبه گذشته در پیامی توئیتری اعلام کرد که «گزارش‌ها درباره اینکه چین در حال کمک به برنامه موشک بالستیک عربستان سعودی است، عمیقاً نگران کننده بوده، اما غافلگیر کننده نیست».

 

کدخبر: 57720 تاریخ انتشار