سخنگوی وزارت خارجه، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا نماینده روسیه در مذاکرات وین به‌جای ایران مذاکره می‌کند، گفت: برخی دنبال حواشی شاد می‌روند.

به گزارش منیبان، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا نماینده روسیه در مذاکرات وین به‌جای ایران مذاکره می‌کند، گفت: برخی دنبال حواشی شاد می‌روند. بین ایران و ۱+۴ به‌صورت دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگوها در جریان بود. اینکه ۱+۴ با چه مکانیسمی صحبت می‌کنند، برای ما مهم نیست. همه می‌دانند ۱+۴ در ادوار گذشته به طرق مختلف با آمریکا گفت‌وگو داشتند. بین ایران و آمریکا سند غیررسمی رد و بدل می‌شود و این‌ها هم از طریق هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک انجام می‌شود.

خطیب زاده در خصوص مواضع ایران در قبال طالبان بیان کرد: آنچه در افغانستان بیش از همه مورد تأکید ایران و کشورهای همسایه است، تشکیل دولت فراگیری است که بازتاب دهنده تنوع قومی و جمعیتی افغانستان باشد. این گزاره ای است که مکررا توسط تهران و در جاهای مختلف گفته شده است. مسیر آینده افغانستان، مسیر تحقق اراده مردم به شمول همه است. در خصوص مردم افغانستان سیاست جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن بوده است، ما به رغم تمامی اختلافات وجود داشته، تلاش کردیم مردم کمترین آسیب را ببینند چه پناهجویان و چه کسانی که در جغرافیای افغانستان دچار مشکل هستند. در تمامی مذاکرات ما با کشورهای خارجی یک بند درباره چگونگی کمک و تسهیل دسترسی های بشر دوستانه به داخل  افغانستان و آمادگی برای کمک های افزون تر بوده است. ما با همه گروه های افغانستانی از جمله طالبان در ارتباط هستیم، در سفر آقای قمی به افغانستان مواضع و نکاتمان با دقت به طالبان گفته شده است.

او در خصوص اظهارات رابرت مالی علیه توانمندی موشکی ایران بیان کرد: ریشه آنچه امروز در منطقه می بینیم، رویکردهای مداخله جویانه برخی کشورهای فرامنطقه ای در این منطقه است. تجمیعی از بحران های حل نشده در این منطقه داریم که این تجمیع با رویکرد قیم مآبانه واشنگتن تشدید شده است. توصیه به آمریکا این است که به‌جای دستکاری در ترتیبات منطقه و طراحی خاص پشت پرده برای برهم زدن آرامش منطقه، تلاش کند واقعیات منطقه را بفهمد و بداند با فروش میلیاردها دلار سلاح پیشرفته نه تنها باعث آرامش در منطقه نمی‌شود بلکه استانداردهای دوگانه آنها را نشان می دهد.

خطیب زاده درباره پیشرفت مذاکرات گفت: اگر امروز ما متن مشترکی داریم به خاطر این است که  طرف غربی پی برد که از درخواست های حداکثری خودش عقب نشینی کند.  امروز آنچه داریم، واقع‌بینی طرف‌های غربی است که نمی توانند فراتر از برجام در موضوع هسته ای درخواستی داشته باشند. امروز بحث های ما وارد موضوعات محتوایی می شود. هیأت ما امروز وارد وین شده و گفت‌وگوهای چندجانبه و دوجانبه آغاز خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص استقبال از سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل ایران اظهار کرد: نگاه ما به هموطنانمان که در خارج از کشور حضور دارند، نگاه مبتنی بر هموطنی است. ما موظیم هم از ایرانیان حمایت کنیم و هم رفت و برگشتشان را به مام میهن و جایی که اکنون زندگی می کنند، تسهیل کنیم.  و اگر مایل هستند اقداماتی را در داخل انجام دهند، رفع موانع کنیم و اقدامات حقوقی را انجام دهیم. نگاه ما به حضور ایرانیان سرافزار در تمامی دنیا، نگاهی جامع هست چه نخبگانی که از نظر علمی و تکنولوژیک در کشورهایی می توانند کمک کنند، چه آنهایی که بخواهند در داخل ایران کارآفرینی کنند، فضای تسهیل را انجام خواهیم داد. اما رویکرد ما بیش از همه این است که ایرانیان در هرکجا که هستند به یک دولت قوی و حاکمیتی که از آنها حمایت و امورشان را تسهیل می کند، دلگرم باشند.

او درباره واردات واکسن اظهار کرد: دولت سیزدهم به محض اخذ آرای مردم، اولویت خود را حفظ سلامتی مردم و تامین واکسن عنوان کرد. زمانی که تامین واکسن اولویت اول یک دولتی می‌شود، طبیعی است که تمامی ارکان و ارگان‌ها با تمام قوا وارد می‌شوند. آقای دکتر امیرعبداللهیان در همان روزی که رای اعتماد گرفتند، در همان روز جلسه‌ای را در وزارت امور خارجه تنها و صرفاً درباره موضوع واکسن گذاشتند. امروز اگر هیچ دغدغه‌ای نسبت به تامین واکسن نمی‌بینید، یکی از دلایل آن این است که تمامی سفارتخانه‌های ما در خارج از ایران و تمامی مدیران کل با قدرت و قوت مأمور شدند که از تمامی توان خود استفاده کنند که این تامین انجام شود و به برکت زحمات دوستان و لطف حضرت حق، در کمترین زمان ممکن این امر محقق شد.

خطیب زاده با اشاره به راه آهن شلمچه – بصره گفت: موضوع راه آهن شلمچه – بصره، موضوع خاص هردو طرف است و ما در کریدور جنوب- شمال و در کریدور شرق- غرب، در حال تکمیل را ه های مواصلاتی هستیم. اتصال این راه های مواصلاتی نه تنها به نفع ایران و کشورهای همسایه است، بلکه چون از جهات اقتصادی و مواصلاتی بسیار به صرفه است، از نظر رفت و آمد کل منطقه را دچار تحول می کند. در برخی حوزه ها با سرعت بیشتری جلو رفتیم، اما در حوزه راه آهن شلمچه – بصره در عراق، در برخی موضوعات نظیر تملک زمینها و انتخاب پیمانکار با کندی هایی مواجه بودیم که هم مسائل قانونی در طرف عراقی و هم مسائل بوروکراتیک و رویه ای در آن نقش داشته است. در سفر من به عراق، در سفرهای بعدی در دولت سیزدهم و همچنین در سفر آقای فواد حسین به تهران این موضوع با جزئیات پیگیری شد. امروز در نقطه ای قرار داریم که می توانیم بگوییم بیش از هر زمانی به عملیاتی شدن قسمت عراق این راه آهن نزدیک شده ایم که می تواند کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

کدخبر: 58180 تاریخ انتشار