کارشناس اقتصادی:

کارشناس اقتصادی گفت: ما ظرفیت مالیاتی خوبی داریم ولی نه در شرایطی که بخش عمده‌ای از نهادهای حکومتی و فرهنگی را معاف کرده باشیم.

علی قنبری، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با منیبان، درباره مالیات پلکانی در لایحه بودجه 1401 گفت: در حال حاضر دچار رکود اقتصادی هستیم و شدیدا نیاز به تزریق منابع به اقتصاد کشور و سرمایه گذاری بیشتر برای تولید بیشتر برای صادرات و افزایش درآمد و رشد اقتصادی هستیم. متاسفانه دولت علی رغم اینکه 8درصد رشد اقتصادی را برای سال آینده نشانه گرفته ولی عملا با بقیه تصمیماتی که گرفته شده، این رشد هیچ هم‌خوانی ندارد و امکان ندارد که تحقق پیدا کند، خصوصا با رشد مالیات‌های 62 درصدی که امکان وصول آن هم وجود ندارد.

او ادامه داد: ما ظرفیت مالیاتی خوبی داریم ولی نه در شرایطی که بخش عمده‌ای از نهادهای حکومتی و فرهنگی را معاف کرده باشیم و نه در شرایطی که، بودجه‌های جاری را افزایش دادیم و بودجه‌های عمرانی را کم کردیم و امکان رشد اقتصادی را از اقتصاد گرفته‌ایم حتی بخش خصوصی را تضعیف و بخش دولتی را چاق کردیم. بنابراین اگر بخواهیم مالیات‌ها را افزایش دهیم باید معافیت‌های مالیاتی را از بین ببریم و جلوی فرار مالیاتی را بگیریم. با این شیوه‌ای که دولت پیش می رود و هیچ برنامه مدونی اعلام نکرده، بعید می دانم به این اعداد و ارقام برسیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در سال آینده نیز شاهد تحول جدیدی در زمینه مالیات نخواهیم بود، گفت: در چیزی که اعلام کرده‌اند تحولی دیده نمی شود چون ما هنوز فرار مالیاتی به حد اعلا داریم و معافیت مالیاتی در حد قابل توجهی است و هنوز پایه‌های مالیاتی را گسترش نداده‌ایم، ما هنوز از حقوق بگیران ثابت و افراد حقیقی مالیات می گیریم و مالیات‌های عمده از آنها گرفته می شود و واحدهای حقیقی-حقوقی که تعدادشان خیلی زیاد است، فرار مالیاتی دارند. متاسفانه فساد و عدم شفافیت بسیار زیاد است و این امکان وجود ندارد که بتوانیم مالیات را طبق اعلام در بودجه ۱۴۰۱ دریافت کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که یکی از نمایندگان بر این باور است که بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه ۱۴۰۰ از شفافیت کمتری برخوردار است، اظهار کرد: بودجه ۱۴۰۱ شفافیت لازم را ندارد و متاسفانه هدف معین و مدونی نیز ندارد. یکی از اهدافی که اعلام کردند رشد ۸درصدی است که امکان ندارد با چنین اقتصادی به رشد ۸درصد برسند. ما فقط یک سال در دوره آقای هاشمی به رشد ۱۳درصدی رسیدیم و در دوره آقای خاتمی به رشد ۷درصدی رسیدیم و دیگر هیچ وقت به رشد ۸ درصدی نرسیدیم. گرچه در اهداف برنامه 2020 هم این را ترسیم کرده بودیم که هدف ما این است ولی شرایط  اقتصادی کشور که تحت شرایط سیاسی حاکم بر کشور است، نتوانسته آن شکوفایی لازم را داشته باشد که بتواند، شفاف عمل کند و برای سرمایه گذاری امنیت ایجاد کند و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی داشته باشیم همچنین بخش خصوصی قوی داشته باشیم و در اقتصاد رقابت باشد. متاسفانه دولت امکان رقابت در اقتصاد را گرفته و حاکمیت امکان فعالیت مولد به بخش خصوصی را نداده است.

قنبری در پایان افزود: امکان ندارد دولت با این بودجه‌ای که بخش دولتی در آن فربه شده و بودجه‌های جاری در بخش‌های فرهنگی و حاکمتی چند برابر شده و بودجه عمرانی رشدی نداشته و امکان سرمایه گذاری نیست و فضای حاکم بر کشور فضای اقتصادی نیست و شدیدا سیاسی است، بتواند به اهداف رشد 8 درصدی در بودجه برسد.

کدخبر: 58515 تاریخ انتشار