در مالی صورت گرفت؛

پس از آنکه حکومت نظامیان مالی از مردم خواست تا علیه تحریم‌های وضع شده از سوی "اکوواس" دست به راهپیمایی بزنند، هزاران تن از مردم این کشور آفریقایی به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری فرانسه، در باماکو، پایتخت کشور مالی هزاران تن ضمن برافراشتن پرچم رنگین این کشور در میدان مرکزی تجمع کرده تا در راهپیمایی که توسط دولت نظامیان برگزار شده بود، شرکت کنند.

گروهی بزرگ از مردم مالی نیز در تیمبوکتو، شهری واقع در شمال مالی حضور داشتند. رسانه‌های اجتماعی تصاویری از تجمع گسترده مردم در شهرهای "کادیولو" و "بوگونی" در جنوب مالی منتشر کردند.

مقام‌های کشورهای عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا موسوم به اکوواس توافق کرده‌اند تا علیه مالی بابت کودتای نظامی و تاخیر در انتخابات، تحریم‌های اقتصادی وضع کنند و مرزهایشان را با این کشور ببندند؛ این تصمیم از سوی فرانسه، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

این اقدام در پی اعلام پیشنهادی از سوی حکومت نظامیان در مالی صورت گرفته و در آن، این حکومت گفته که برای پنج سال دیگر در قدرت می‌ماند پیش از آنکه انتخابات برگزار شود؛‌ جامعه بین‌الملل می‌گوید انتخابات باید در فوریه سال جاری میلادی در مالی برگزار شود.

رهبر حکومت نظامیان مالی در پی کودتا قول داده بود که انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را برگزار و حکومت مدنی را در فوریه ۲۰۲۲ احیا کند. اما در مه ۲۰۲۱ برای بار دوم کودتا ترتیب داد و دولت مدنی موقت مجبور به کناره گیری شد و چارچوب زمانی برای برگزاری انتخابات محو گشت.

حکومت نظامی میانمار همچنین تحریم‌های وضع شده را "شدید" و "غیرانسانی" می‌داند. آسیمی گویتا، رهبر نظامیان نیز به مردم مالی تاکید کرده تا از کشور خود دفاع کنند. گویتا گفته که به دلیل نا امنی و بی ثباتی شدید در کشور امکان برگزاری انتخابات در موعد مقرر وجود ندارد.

مقام‌های اکوواس ضمن بستن مرزها و وضع تحریم‌های تجاری علیه مالی کمک‌های اقتصادی به این کشور را نیز متوقف و داراهایی‌های آن را در بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا مسدود کرده‌اند.

کدخبر: 60569 تاریخ انتشار