سازمان ملل اعلام کرد، از بابت حوادث اخیر مربوط به تمجید برخی افراد از جنایات جنگی و جنایتکاران جنگی محکوم شده در بوسنی و هرزگوین و صربستان که موجب تحریک اضطراب و تنش در جوامع شده‌اند، "عمیقا نگران" است.

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری آناتولی، لیز تروسل، سخنگوی کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در یک کنفرانس خبری ترتیب داده شده از سوی سازمان ملل گفت که این حوادث گروه‌هایی خاص را با سخنان نفرت آمیز هدف قرار می‌دهند و در برخی موارد مستقیماً خشونت را در سالی که هر دو کشور قرار است شاهد برگزاری انتخابات از قبل برنامه ریزی شده، باشند، تحریک می‌کنند.

این مقام سازمان ملل گفت: در جریان این اقدامات رخ داده در زمان مناسبتهای مذهبی چند روز پیش این کشورها، گروه‌های بزرگی از مردم نام راتکو ملادیچ، جنایتکار جنگی محکوم شده را در زمان برگزاری راهپیمایی‌ با مشعل‌های روشن سر داده و آهنگ‌های ملی‌گرایانه ‌خواندند.

تروسل گفت که این آهنگ‌ها خواستار تصرف برخی مکان‌ها در یوگسلاوی سابق می‌شوند و در یک مورد، افراد هنگام عبور از مقابل یک مسجد تیراندازی هوایی کردند.

این اقدامات در چندین مکان در جمهوری صرب‌ها در بوسنی و هرزگوین، از جمله بیجلینا، پریودور، فوکا، گاکو، ویسگراد، و همچنین در ناحیه برچکو، و پریبوج و نووی پازار در صربستان انجام شدند.

تروسل گفت: سال ۲۰۲۲ سالی است که در آن انتخابات در صربستان در ماه آوریل و سپس در اکتبر در بوسنی و هرزگوین برگزار می‌شود، در حالی که محیط سیاسی در آنها از قبل بسیار متشنج شده است.

این مقام دفتر حقوق بشر سازمان ملل بیان کرد که برخی از حوادث مذکور در مکان‌هایی مانند پریجدور و فوکا که شاهد جنایات وحشیانه گسترده در طول جنگ در بوسنی و هرزگوین بودند، رخ داده‌اند.

تروسل گفت که عدم پیشگیری و مجازات در قبال چنین اعمالی که موجب دامن زدن شدید به اضطراب، ترس و ناامنی در برخی جوامع می‌شوند، مانع مهمی در راه اعتمادسازی و آشتی است.

او گفت: افزایش ایراد سخنان نفرت‌انگیز، انکار نسل‌کشی و سایر جنایات وحشیانه، و تمجید از جنایتکاران جنگی بالکان غربی نشان‌دهنده کوتاهی در رسیدگی جامع به حوادث گذشته است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد که مقامات صربستان و بوسنی و هرزگوین باید به وظایف حقوق بشری بین‌المللی خود برای تضمین حقوق مربوط به حقیقت، عدالت و جبران پایبند باشند.

تروسل گفت: ما از آنها می‌خواهیم که هر گونه حمایت از نفرت ملی، نژادی یا مذهبی را محکوم و از ارتکاب آن خودداری کنند.

 

کدخبر: 60574 تاریخ انتشار