آسیب‌ شناس اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا اعدام می‌تواند به حل این مسئله اجتماعی کمک کند، گفت: از نگاه رفتارشناسی مجازات یکی از عوامل پیشگیری ثانویه به‌حساب می‌آید، اما اگر با اعدام کاری درست می‌شد باید جرم قتل هم از جامعه ایرانی ریشه کن می‌شد.

مجید ابهری، آسیب‌ شناس اجتماعی و رفتارشناس در خصوص مسئله اسیدپاشی، به خبرنگار منیبان گفت: اسیدپاشی به‌عنوان یکی از جرائم آشکار آمار صعودی دارد. در اسیدپاشی معمولاً قربانیان دختران و زنان جوان هستند که مورد انتقام‌جویی عاطفی کور قرار می‌گیرند. اسیدپاشی چهره‌ای از خشونت در جامعه است که باید در کالبدشکافی آن به بالا رفتن خشونت و پرخاشگری عنایت ویژه داشت.

او در پاسخ به این سوال که آیا اعدام می‌تواند به حل این مسئله اجتماعی کمک کند، گفت: از نگاه رفتارشناسی مجازات یکی از عوامل پیشگیری ثانویه به‌حساب می‌آید، اما اگر با اعدام کاری درست می‌شد باید جرم قتل هم از جامعه ایرانی ریشه کن می‌شد. کسانی که دست به این جرم می‌زنند قصدشان کشتن فرد نیست بلکه به نوعی انتقام عاطفی دست می‌زنند. قربانی اسیدپاشی نمی‌میرد اما دچار سرنوشتی می‌شود که روز هزار بار آرزوی مرگ می‌کند و این اوج خشونت‌ورزی است. نکته دیگر این است که در مناطقی که اسیدپاشی در آن‌ها اتفاق می‌افتد جامعه فقط درگیر اسیدپاشی نیست بلکه درگیر موضوعاتی مانند قتل‌های ناموسی هم است؛ در اینجا اسید به عنوان ابزاری به کار می‌رود که در دسترس است، استفاده از آن آسان است و برای انتقام‌جویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حس مالکیت بر بدن زنانه یکی از مهمترین دلایل این معضل اجتماعی است، فرد مجرم قدرت تحمل شنیدن جواب منفی از زن مورد علاقه اش را ندارد، حال که متعلق به من نیستی نباید متعلق به هیچ کس دیگری نیز باشی. این خشونت از دل عنصری به نام «ناموس پرستی» نیز سر در می آورد.

او در خصوص دلایلی که باعث اسیدپاشی می‌شود اظهار کرد: کمبود شخصیت و مشکلات تربیتی، خانوادگی، فقدان اعتماد به نفس و عزت‌ نفس از دلایل یک چنین رفتاری است. کسانی هستند که با زبان منطق نمی‌توانند مشکلاتشان را بیان کنند و به خشونت روی می‌آورند، افرادی که دست به این کار می‌زنند فاقد عزت‌ نفس اجتماعی هستند.

گفتنی است؛ اسیدپاشی معضل اجتماعی است که همچون یک سیکل معیوب در جامعه ما همچنان تکرار می‌شود. از خبر شوم اسیدپاشی به دختران اصفهان سه سال بیش‌تر نمی‌گذرد که دی ماه همین امسال با خبر دیگری مبتنی بر اسیدپاشی بر روی سه زن در پارکی واقع در غرب استان تهران مواجه شدیم. سه خانم که جهت ورزش کردن به پارک رفته بودند مورد حمله یک مرد نقاب‌ پوش قرار گرفتند.

کدخبر: 61272 تاریخ انتشار