کره جنوبی و عربستان ۱۴ یادداشت تفاهم برای توسعه زمینه‌های همکاری در صنایع جدید همانند صنعتی سازی، انرژی، بهداشت، پزشکی و هیدروژن امضا کردند.

به گزارش منیبان از خبرگزاری یونهاپ، کره جنوبی و عربستان در حاشیه همایش مشترک سرمایه‌گذاری با حضور مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی و خالد بن عبد العزیز الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان ۱۴ یادداشت تفاهم‌ را امضا کردند.

یادداشت‌های تفاهم امضا شده میان سئول و ریاض شامل یک توافقنامه مشارکت استراتژیک در زمینه مالکیت معنوی، یادداشت تفاهم همکاری در حوزه هیدروژن و آمونیاک، توافق برای فناوری تبدیل نفت خام به محصولات شیمیایی به روش کراکینگ گرمایی و دیگر روش‌ها هستند.

رئیس کره جنوبی در این مراسم بر سه حوزه همکاری جهت توسعه متقابل و رشد مشترک دو کشور یعنی حوزه هیدروژن و ادغام فناوری دیجیتال پیشرفته کره جنوبی با پروژه‌های بزرگ عربستان همانند پروژه نئوم، مبارزه مشترک با کرونا و ایجاد یک موتور رشد جدید با همکاری در زمینه بهداشت و فناوری دیجیتال تاکید کرد.

همچنین دو طرف درباره احداث کارگاه ریخته‌گری و شکل‌دهی فلزات به ارزش ۹۴۰ میلیون دلار در مجتمع بین‌المللی صنایع و خدمات دریایی ملک سلمان توافق کردند.

وزارت تجارت، صنایع و انرژی کره جنوبی تاکید کرد: این همایش ازاین جهت که مشارکت‌هایی را با عربستان، به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به کره ایجاد کرده و افق‌های جدید از همکاری اقتصادی را گشوده و امکان همکاری در زمینه صنایع آینده همانند صنعت زیستی را فراهم می‌کند، اهمیت دارد.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در سئول طی بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از مذاکرات مون و بن سلمان در کاخ الیمامه، دو کشور توافقنامه‌های اولیه همکاری برای توسعه هیدروژن سبز و نیز همکاری در ایجاد سیستم اقتصاد هیدروژنی را امضا کردند.

طبق این بیانیه، با این توافق‌ها، کره جنوبی هیدروژن و آمونیاک مورد نیاز خود را تامین می‌کند و در مقابل به عربستان در ساخت خودروهای هیدروژنی و احداث ایستگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن کمک می‌کند.

پارک کیونگ می، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اظهار کرد: مون و بن سلمان درباره قراردادهای احتمالی سامانه‌های پدافندی، اسلحه و نیز راکتورهای همجوشی هسته‌ای کره جنوبی گفتگو کردند.

کره جنوبی در حال انجام مذاکراتی با عربستان برای فروش سلاح‌هایی پیشرفته به این کشور است.

پارک در جمع خبرنگاران گفت: مون به بن سلمان گفت که انتظار نتایج مثبتی از این مذاکرات را دارد.

سفر رئیس جمهور کره جنوبی به عربستان پس از سفرش به دوبی انجام شد و قرار است امروز (چهارشنبه) به مصر برود.

کدخبر: 61484 تاریخ انتشار