عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: حساسیت جامعه به توافق 25 ساله ایران و چین قابل احترام است اما نباید در این رابطه به دام بازی رسانه‌های غربی افتاد.

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی منیبان درباره چرایی اکران پرچم چین بر روی سازه برج آزادی و واکنش ها به این موضوع گفت: این اقدام تنها در راستای تبریک عید مربوط به کشور چین بوده و نباید حساسیت برانگیز شود.

او در ادامه این مطلب افزود: حساسیت های جامعه نسبت به نقشه راه 25 ساله ایران و چین قابل احترام است و ما هم در مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از ملت طرح موضوع کرده و پیگیر هستیم.

رحیمی جهان آبادی درباره اکران این پرچم در نقاط مختلف تهران نیز گفت: در این مقطع زمانی در شرق آسیا عیدی در ارتباط با آغاز سال جدید برقرار است و در کشورهایی مثل چین و ویتنام، ایام عید آغاز شده و انچه تحت عنوان نماد پرچم چین به احترام آغاز سال نو آن ها در نقاط مختلف تهران نمایش داده شده، نوعی دوستی فرهنگی با این کشور است.

او تاکید کرد: اگرچه بخش عمده روابط بین کشورها اقتصادی و سیاسی است اما روابط فرهنگی هم دارای اهمیت خاصی است و نباید موضوعی مثل نمایش دادن پرچم ایران و چین باعث این حد از حساسیت شود.

رحیمی جهان آبادی خاطر نشان کرد: برخی، رفتارهای موذیانه رسانه های غربی، به این حساسیت ها دامن می زند که نباید در دام آن ها افتاد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با بیان این که هم مجلس و هم دولت برای حفظ ارزش های ملی ایران احترام قائل است، گفت: این رخدادها مسائلی عادی در جهت نزدیکی فرهنگی بین کشورها است و نباید حساسیت برانگیز شود.

*پیگیری برای بررسی ابعاد نقشه راه ایران و چین در مجلس

رحیمی جهان آبادی درباره دو دیدگاه و اختلاف نظر مبنی بر لزوم یا عدم لزوم بررسی توافق 25 ساله بین ایران و چین در مجلس گفت: نگاه غالب بر این است که این نقشه راه اگر تبدیل به توافق شود بر اساس قانون اساسی باید در مجلس بررسی و مورد رای گیری قرار گیرد.

او ادامه داد: ما در خواست این مساله را پیش از این طرح کردیم که متن این همکاری مشترک در اختیار اعضا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قرار بگیرد تا کمیسیون بتواند درباره لزوم یا عدم لزوم موضوع، اظهارنظر کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که قانون اساسی انعقاد هر توافقنامه ای را منوط به تصویب آن در مجلس کرده است، گفت: بدون شک تصریح قانون اساسی در ارتباط با این که هر تعهدنامه یا توافقنامه یا قراردادی باید در مجلس و توسط وکلای ملت مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت تصویب به مرحله اجرا برود، مد نظر نمایندگان مجلس است.

او افزود: در این رابطه نگاه دولت و برخی نمایندگان این است که این مساله یک نقشه راه است و به همین دلیل، نیازی برای طرح ان در مجلس وجود ندارد چرا که تعهدی را برای ایران اجرا نمی کند.

نماینده مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: با این وجود همان طور که رییس مجلس گفتند در صورتی که این نقشه راه به مباحث حقوقی برسد در مجلس بررسی خواهد شد چرا که این یک الزام قانونی است و باید با رای مجلس اجرایی شود.

کدخبر: 64301 تاریخ انتشار