تیمی از اتحادیه آفریقا رایزنی‌های خود را در خارطوم، پایتخت سودان، با احزاب غیرنظامی و نظامی آغاز کرد تا راه‌حلی برای بحران سیاسی در این کشور بیابند.

به گزارش مُنیبان از ارم نیوز، این هیئت به رهبری "موسی فکی"، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا وارد خارطوم شد و با "محمد حمدان دقلو حمیدتی"، معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان دیدار و گفت‌وگو کرد که در جریان آن دقلو، توضیحات کاملی را در مورد وضعیت کشور و بحران سیاسی کنونی به هیئت کمیسیون ارائه کرد.

پس از دیدار با هیئت اتحادیه آفریقا، شورای حاکمیتی سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد، از هر نقشی که اتحادیه بتواند برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌های سیاسی در سودان داشته باشد، حمایت می‌کند.

حمیدتی بر اهمیت گفت‌وگو به‌عنوان نقطه ورود اساسی برای حل همه اختلافات موجود با مشارکت همه سودانی‌ها تاکید کرد و بر تعهد آنها به ضرورت تحول دموکراتیک و برگزاری انتخابات در این کشور در پایان دوره انتقالی اشاره کرد.

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا نیز با اشاره به اینکه سفر به سودان با هدف نظارت دقیق بر اوضاع و شنیدن همه طرف‌های سودانی است، توضیح داد که این هیئت با راه حل‌های قبلی برای بحران سودان نیامده است، اما پس از بازگشت، ممکن است پیشنهادهای عملی برای راه حل داشته باشد.

هیئت آفریقایی همچنین با حزب الامه سودان دیدار کرد و با آن در مورد وضعیت فعلی سودان در حمایت از تحول دموکراتیک مدنی در این کشور گفتگو کرد.

حزب الامه نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا را در جریان موضع خود در مورد بحران کنونی و راه‌های یافتن راه حل امن ملی برای خروج سودان از بحران سیاسی قرار داده است.

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی، شنبه در مصاحبه با تلویزیون سودان متعهد شد که در صورت تحقق اجماع ملی و برگزاری انتخابات در این کشور، قدرت را رها کرده و ارتش را از صحنه سیاسی خارج کند.

وی با تاکید بر آمادگی ارتش برای گفت‌وگو با نیروهای سیاسی درباره مدیریت مرحله انتقالی منتهی به انتخابات، تاکید کرد: نیروهای مسلح به پادگان‌های خود بازنخواهند گشت مگر از طریق گفت‌وگو با نیروهای سیاسی درباره وظایف و مدیریت آن‌ها در دوره گذار.

البرهان تاکید کرد که اجازه نخواهد داد ساختار ارتش تحت هر شرایطی دستخوش تجدید ساختار و بازبینی شود.

وی در ادامه صحبت‌هایش اشاره کرده که یک کمیته ملی باید وظیفه جمع آوری ابتکارات محلی برای حل بحران سیاسی سودان را بر عهده بگیرد، نه یک طرف خارجی.

جمعه، هیئت سازمان ملل در سودان روند رایزنی‌های سیاسی را که از ۸ ژانویه با طرف‌های بحران سیاسی در این کشور، برای رسیدن به نقطه مشترک در دیدگاه‌های سیاسی آغاز کرده بود، به پایان رساند.

از ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱، سودان شاهد تظاهرات برای تشکیل حکومت غیرنظامی و دموکراتیک و رد اقدامات اتخاذ شده توسط "عبدالفتاح البرهان"، فرمانده کل ارتش سودان، از جمله برقراری وضعیت اضطراری و انحلال شوراهای حاکمیتی و وزرای انتقالی است.

در ۲۱ نوامبر، البرهان و عبدالله حمدوک، نخست وزیر معزول سودان، توافقنامه سیاسی را امضا کردند که شامل بازگشت دولت انتقالی به ریاست دولت انتقالی، تشکیل دولت بر مبنای صلاحیت‌ها و آزادی زندانیان سیاسی بود.

اما در ۲ ژانویه ، حمدوک به دلیل اعتراضات درباره  توافق او با البرهان، از سمت خود استعفا داد.

کدخبر: 66454 تاریخ انتشار