بیش از ۱۰۰ نهاد جامعه مدنی اروپا از جمله دیده‌بان حقوق بشر با راه‌اندازی کمپینی و جمع‌آوری امضا از شهروندان اروپایی، خواستار توقف هرگونه تعامل و همکاری تجاری با شهرک‌های صهیونیست‌نشین شدند.

به گزارش مُنیبان از عربی۲۱، این کمپین به دنبال جمع‌آوری یک میلیون امضا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

نهادهای مذکور از کمیساریای عالی اتحادیه اروپا خواسته‌اند همکاری تجاری با شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در اراضی اشغالی فلسطین را متوقف کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز یکی از نهادهای شرکت کننده در این کمپین است. این نهاد از اتحادیه اروپا، خواست تجارت با شهرک‌های غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی در سراسر جهان را ممنوع کند.

دیده‌بان حقوق بشر دوشنبه، دربیانیه‌ای خواستار عمل بر پایه ابتکار شهروندان اروپایی، در تحریم صادرات و واردات کالا از شهرک‌های اسرائیلی به اروپا و همینطور از اروپا به این شهرک‌ها شد.

این ابتکار توسط شهروندان اروپایی رهبری می شود که در سپتامبر ۲۰۲۱ در کمیسیون اروپا ثبت شد و در ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ راه اندازی گردید. اگر این طرح یک میلیون امضا جمع‌آوری کند، کمیسیون قانوناً موظف است ابتکار ممنوعیت تجارت کالاهای شهرک‌سازی را بررسی کند.

ابتکار اروپایی از اصطلاحات "اشغال‌گر" و "شهرک‌ها" به معنای مشابه استفاده می‌کند، و کاربرد آن‌ها را در موقعیت‌هایی که شهرک‌ها به وضوح تعریف نشده‌اند یا شامل سایر موارد نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی را برجسته می‌کند.

در این بیانیه دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد که جابجایی و انتقال اجباری ساکنان فلسطینی از سرزمین‌هایشان برخلاف توافقات دور چهارم ژنو است همچنین طبق اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی این اقدامات یک جنایت جنگی است.

این نهاد خاطرنشان کرد که خرید و فروش کالاهای تولید شده در آن شهرک‌ها، عملا تجاوزگری‌ها و استمرار در زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی حقوق بشری همچون مصادره زمین، بهره‌برداری از منابع طبیعی، جابجایی و تبعیض علیه جمعیت‌های محلی را تقویت می‌کند.

برونو ستانیو، رئیس نهاد دیدبان حقوق بشر در این رابطه اعلام کرد که شهرک‌های اسرائیلی به شکل غیرقانونی زمین‌ها، منابع و معیشت فلسطینیان را چپاوول می‌کنند.

وی افزود: هیچ کشوری نباید با تجارت کالاهای تولید شده از زمین خواری، جابجایی و تبعیض مشارکت کند.

دیده‌بان حقوق بشر در همین راستا گفت که اتحادیه اروپا می‌بایست تجارت با شهرک‌های اسرائیلی را تحریم کند تا جلوی نقض فاحش قوانین بین‌المللی حقوق بشری گرفته شود و هشدار داد که به دلیل عدم مشروعیت شهرک‌ها و مشارکت آن‌ها در نقض حقوق بشر، همه کشورها و شرکت‌ها باید روابط تجاری با شهرک‌ها، از جمله تجارت کالا به آن‌ها و از آن‌ها را قطع کنند.

این نهاد تاکید کرد که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو باید تجارت شهرک سازی را ممنوع کنند تا با تعهدات خود تحت "کنوانسیون ژنو" برای اطمینان از رعایت حقوق بشردوستانه بین المللی مطابقت داشته باشند.

این نهاد توضیح داد که غیرقانونی بودن شهرک‌ها بر اساس حقوق بشردوستانه بین‌المللی کاملاً ثابت شده است و تا حدی ناشی از ارتباط نزدیک آنها با تبعیض و آسیب اقتصادی به مردم محلی است، همانطور که در تفسیر قرارداد ۱۹۵۸ کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درباره ژنو تصریح شده است. 

مقامات اسرائیلی برای ایجاد و حفظ پروژه شهرک سازی بیش از دو هزار کیلومتر مربع از سرزمین‌های فلسطینیان را مصادره کرده‌اند.

مقامات اسرائیل همچنین فلسطینی‌ها را در ده‌ها منطقه تحت محاصره جداگانه مجبور به زندگی کرده‌اند، هزاران خانه فلسطینی را ویران کرده‌اند و محدودیت‌های گسترده‌ای را بر آزادی رفت و آمد و حقوق اولیه مدنی هزارن فلسطینی اعمال کرده‌اند.

این نهاد حقوق بشری خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا از غیرقانونی بودن شهرک سازی‌ها و سایر تخلفات مرتبط با اشغال صحبت می‌کند، اما در تجارت با سرزمین‌های اشغالی بانگری نمی‌کند.

 

براساس گزارش‌های رژیم صهیونیستی که مورد تایید بانک بین‌المللی پول است، واردات اتحادیه اروپا از شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری در سال ۲۰۱۲ رقمی بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار است.

کدخبر: 68227 تاریخ انتشار