کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، رئیس جمهوری آمریکا و همتای تازه منتخبش در کره جنوبی در تماسی تلفنی بار دیگر بر تقویت ائتلاف میان این دو کشور تاکید کردند.

به گزارش منیبان از خبرگزاری اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با یون سوک یول، رئیس جمهوری جدید کره جنوبی تماس گرفت تا پیروزی‌اش در انتخابات را تبریک بگوید. آنها بر تقویت ائتلاف میان واشنگتن و سئول که اساس صلح، امنیت و رفاه در منطقه هند-اقیانوس آرام است، تاکید کردند.

کاخ سفید اعلام کرد: در این تماس تلفنی بایدن بر تعهد آمریکا نسبت به دفاع از کره جنوبی و اینکه او به دنبال تعمیق همکاری‌ها در چالش‌های کلیدی جهانی از جمله تغییر اقلیم، پاندمی کرونا و زنجیره‌های تامین است، تاکید کرد. آنها همچنین به حفظ هماهنگی‌های نزدیک در زمینه رسیدگی به تهدیدات نشات گرفته از برنامه‌های اتمی و موشکی کره شمالی متعهد شدند.

به نقل از یورونیوز، با پایان فرآیند شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی، یون سوک یول، نامزد محافظه کار اپوزیسیون با اختلاف اندکی نسبت به رقیب اصلی خود، لی جه میونگ، نامزد حزب حاکم و سوسیال لیبرال دموکرات به پیروزی رسید.

۷۷ درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کرده بودند و این نامزد حزب محافظه‌کار «قدرت مردم» با کسب بیش از ۱۶ میلیون رای، معادل ۴۸.۵ درصد آراء به پیروزی رسید.

رئیس‌ جمهوری منتخب کره جنوبی که پیش‌تر در سمت دادستان کل این کشور فعالیت داشته روز پنج‌شنبه ۱۰ مارس و ساعاتی پس از پیروزی در انتخابات از قصد خود برای استحکام هر چه بیشتر روابط سئول و واشنگتن صحبت کرد و گفت که با ایجاد «ارتشی قدرتمند» به شدت با تحریکات کره شمالی مقابله خواهد کرد.

وی متعهد شد، پنجره مذاکره با پیونگ یانگ را همیشه باز بگذارد؛ اما در عین حال تهدید کرد، با قاطعیت به هرگونه رفتار غیرقانونی و غیرعاقلانه همسایه شمالی پاسخ دهد.

یون ۶۱ ساله که دوره پنج سال ریاست جمهوری‌اش از ماه مه شروع می‌شود مون جائه-این، رئیس جمهوری فعلی را به نزدیکی به پکن و پیونگ‌یانگ و دور شدن از ایالات متحده آمریکا متهم کرده است. او که اولویت سیاست خارجی خود را نزدیکی به واشنگتن قرار داده است همچنین به‌فکر ترمیم روابط با ژاپن و حل مشکلات تاریخی دو جانبه با توکیو است.

کدخبر: 71116 تاریخ انتشار