انواع درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟ اصلاً من باید چطور انتخاب کنم؟ این‌ها و موارد مشابه به آن سؤالاتی هستند که به احتمال زیاد این روزها خیلی از کسانی که در سراسر دنیا فروشگاه آنلاین دارند یا به‌طورکلی دارنده‌ی کسب‌وکار اینترنتی هستند با آن درگیر می‌شوند و به دنبال مناسب‌ترین جواب هم می‌گردند.

چه معلوم شاید این سؤال‌ها ذهن شما را هم درگیر کرده است که به سراغ این مقاله آمده‌اید. خب حدس می‌زنیم که ماجرا از زمانی آغاز می‌شود که در راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی موارد زیادی را باید در نظر بگیرید، یکی از مهم‌ترین این موارد هموار کردن مسیر پرداخت هزینه‌های محصولات یا خدمات از سمت مشتری و از طریق درگاه پرداخت است. البته فرقی ندارد که هدف شما تراکنش مالی در سطح کوچک باشد یا در شبکه‌های اجتماعی یا حتی در سطح بین‌المللی؛ مهم این است که آن را با شناخت درست در فضای کسب‌وکار اینترنتی خود یا حتی برای امور شخصی‌تان ایجاد کنید تا نتیجه‌ی مطلوبی هم داشته باشید.

پس با توجه به نوع و گستردگی کسب‌وکار یا هدف‌تان باید اطلاعات جامع و کاملی را کسب کنید و انواع درگاه‌ها و شرایط‌های مربوط به آن‌ها را بدانید. راستش برای دانستن این موارد جای خوبی دست گذاشته‌اید چراکه در ادامه به طور کامل به تمام این مسائل خواهیم پرداخت.

تعریف درگاه پراخت اینترنتی، دروازه‌ای مجازی در تراکنش‌های مالی

بیایید برای رسیدن به این که تعریف درگاه پرداخت اینترنتی چیست و اصلاً چطور کار می‌کند از دو زاویه‌دید وارد بشویم، البته این تعریف‌ها خاص ایران یا جای دیگری نیست و یک روند مشترک در تمام دنیاست.

اولین زاویه از دید کاربرها است که می‌توان گفت همه‌ی افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، یک تعریف کلی از این امکان را می‌دانند چراکه به واسطه‌ی مزیت درگاه پرداخت اینترنتی در زندگی روزمره و کسب‌وکار حداقل یک بار هم که شده سر و کارشان به درگاه پرداخت افتاده است. مثلاً موقع پرداخت قبض آب خانه‌شان.

از این زاویه این امکان مشخصاً یک صفحه وب یا یک سیستم است. به زبان ساده‌تر هم یک فرم دیجیتالی است که از طریق آن، کاربر اطلاعات حساب خود را وارد کرده و به دنبال آن مبلغ مد نظر را جابه‌جا می‌کند یعنی یک پل ارتباطی که بین کاربر و حساب بانکی‌اش است و تمام جابه‌جایی‌هایی که انجام می‌شود.

حالا اگر بخواهید این پل ارتباطی را روی سایت‌تان ایجاد کنید یا اصلا در فروشگاه‌تان از لینک پرداخت استفاده کنید، زاویه دید تغییر می‌کند و تعریف آن جزئی‌تر و کامل‌تر می‌شود. از این دید باید گفت درگاه پرداخت اینترنتی مثل دروازه‌ای برای کاربرها باز می‌شود تا به واسطه‌ی آن اطلاعات کاربری که می‌خواهد مبلغی را برای شما واریز کند، گرفته شود و بعد از تأیید اطلاعات، انتقال وجه صورت بگیرد. البته که به ظاهر روند ساده‌ای اتفاق می‌افتد اما پشت این ماجرا چه خبر است و پولی که جابه‌جا می‌شود، چطور به دست شما می‌رسد، بستگی به نوع درگاه انتخابی شما دارد و همین مورد تعریف درگاه پرداخت را کامل می‌کند. پس می‌بینید درست این‌جاست که شناخت انواع درگاه‌های پرداخت و ارائه دهندگان آن‌ها ضروری می‌شود. 

شناخت انواع درگاه پرداخت اینترنتی 

بگذارید این مطلب را از اینجا شروع کنیم که  بیشتر افراد با شنیدن درگاه پرداخت اولین چیزی که به ذهن‌شان می‌رسد، تنها یک سیستم درگاهی است که بانک در اختیار متقاضی قرار می‌دهد و تقسیم‌بندی هم ندارد. این تصور اشتباه است و شاید همین می‌تواند دلیل معرفی انواع درگاه پرداخت باشد چراکه باید بدانید درگاه‌ها انواع مختلفی دارند که به طور کلی در دو دسته‌ی مستقیم و غیر مستقیم قرار می‌گیرند. اما قبل از بررسی این دو دسته  بهتر است اطلاعاتی هم در مورد  ارائه‌دهندگان انواع درگاه‌های پرداخت داشته باشید. 

ارائه دهندگان درگاه‌های پرداخت

  • شرکت‌های PSP : اولین سطح از ارائه دهندگان خدمات انواع درگاه‌های پرداخت مربوط می‌شود به شرکت‌های PSP که در ایران دوازده شرکت از طرف بانک مرکزی دارای مجوز لازم برای این کار هستند، مثل شرکت به‌پرداخت ملت، شرکت پرداخت الکترونیک سداد و ... با یک نگاه کلی می‌توان فهمید از آن‌جایی که بانک‌ها پتانسیل و مشتری لازم را برای درگاه‌های پرداخت دارند، وارد عمل می‌شوند که به وسیله‌ی شرکت‌های PSP انواع درگاه‌های پرداخت مستقیم به متقاضی ارائه بشود. نکته این‌جاست که تمام فعالیت‌های ارائه‌دهندگان درگاه‌های پرداخت تحت نظارت و تأیید شرکت شاپرک است. 
  • شرکت‌های پرداخت یار یا واسط: این شرکت‌ها با گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی و افزایش درخواست‌ها روی کار آمدند. در واقع واسط بین شرکت‌های PSP  و صاحبان کسب‌وکارها هستند. بخش بزرگی از مسئولیت‌های درگاه بانکی را قبول می‌کنند تا در واقع خودشان با کاربران طرف شوند.

نگاهی به درگاه پرداخت مستقیم

این نوع از درگاه‌ها از طریق یک ارائه دهنده خدمات پرداخت با نام شرکت‌های PSP  ارائه می‌شوند. در مورد درگاه پرداخت مستقیم در ایران می‌توانید یکی از دوازده شرکتی را انتخاب کنید که تنها آن‌ها مجوز دارند. شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار برای دریافت این نوع درگاه باید مدارک لازم را تحویل بدهید و سایت‌تان را معرفی ‌کنید.

البته نکته این‌جاست که سایت شما باید نماد اعتبار الکترونیکی (اینماد) داشته باشد تا بتوانید مجوز لازم را دریافت کنید. از طرفی در صورت فعالیت در زمینه خاص به گرفتن مجوز از سازمان مربوط به کسب‌وکار احتیاج دارید. مزیت اصلی درگاه‌ پرداخت مستقیم این است که مبالغ واریز شده توسط مشتری مستقیماً به حساب شخصی شما واریز می‌شود و تمام تراکنش‌ها بدون کارمزد است. اما شما در مسیر دریافت این نوع درگاه  ۲ الی ۳ هفته‌ شاید هم تا یک ماه باید صبر کنید و تمام مجوزهای لازم را ارائه بدهید. هرچند که این نوع درگاه‌ها اعتبار و امنیت بیشتری را ایجاد می‌کنند اما کمی گذار از مراحل گرفتن درگاه پرداخت مستقیم سخت است به خصوص برای کسانی که اول راه کسب‌وکارشان هستند و گرفتن مجوزها و اینماد برای‌شان وقت‌گیر و هزینه‌بر است. به نظر شما این طور نیست؟

 

نگاهی به درگاه پرداخت غیر مستقیم یا واسط

همان‌طور که از اسم این درگاه مشخص است، شما به عنوان متقاضی می‌توانید به شکل غیر مستقیم و از طریق شرکت‌های پرداخت‌یار اقدام به تهیه درگاه پرداخت کنید. بهتر است بدانید که این نوع درگاه‌ها بسیار پر طرف‌دار هستند و در الویت خیلی از مدیران کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی قرار می‌گیرند. حتماً می‌پرسید چرا؟

به دلیل این‌که شرکت‌های پرداخت‌یار به عنوان واسط بین شما و شرکت‌های PSP  قرار می‌گیرند و از این راه خیلی از الزامات کنار می‌رود و مسیر دریافت هموار می‌شود. شما با ثبت‌نام در یک شرکت واسط یا همان پرداخت‌یار دیگر دغدغه‌ی ارائه‌ی اینماد را ندارید. تازه جواز و پروانه کسبی هم لازم نیست. تنها با ارائه یک کد مالیاتی و احراز هویتی می‌توانید نهایتاً در عرض ۲۴ ساعت درگاه اینترنتی مورد نظرتان را داشته باشید و از پشتیبانی این شرکت‌ها هم استفاده کنید. البته در مقابل این مزیت‌ها باید مطلع باشید که در این نوع درگاه‌ها پول واریزی به شکل مستقیم و آنی به حساب شما نمی‌آید و تمام تراکنش‌ها کارمزد دارند که توسط شرکت‌ واسط دریافت می‌شود و معمولاً ترکیبی از درصد و سقف قیمتی است.

تسویه حساب‌ها هم به شکل روزانه یا ماهانه انجام می‌شود. اما با وجود این موارد کفه‌ی ترازو در انتخاب درگاه‌های مستقیم یا واسط به سمت درگاه پرداخت واسط سنگین‌تر است. در این میان فقط حواس‌تان باشد که به سراغ پرداخت‌یار معتبر بروید تا از همه‌ی جوانب خصوصاً جنبه‌ی امنیت ماجرا خیال‌تان راحت باشد. در این مورد باید بگوییم که در ایران رایان‌پی یکی از معتبرترین شرکت‌های ارائه دهنده درگاه پرداخت واسط است که از قوی‌ترین سیستم‌های تضمین امنیت اطلاعات بهره می‌گیرد و روال تسویه آن به شکل روزانه است و در طی دو ساعت ارائه می‌شود که می‌تواند یک انتخاب امن برای شما باشد.

معرفی و کاربرد انواع مختلف درگاه‌های پرداخت در ایران و جهان

 گفتیم که انواع مختلفی از درگاه‌های پرداخت وجود دارد و به‌طورکلی درگاه‌ها به دو نوع مستقیم یا غیر مستقیم تقسیم می‌شوند. اما این مورد که چرا انواع مختلفی عرضه شده است و چه نقشی دارند هر کدام ماجرای خودش را دارد. به طور حتم در محیط اینترنت و با توجه به تنوع کسب‌و‌کارها و به دنبال آن نیازهایی که در بحث تراکنش مالی به وجود می‌آید، خود به خود کاربرد درگاه‌های پرداخت اهمیت پیدا می‌کند، به همین دلیل در ادامه به مطالبی در ارتباط با معرفی و کاربرد انواع مختلف درگاه‌های پرداخت اشاره خواهیم کرد. پس نفسی تازه کنید که ماجرا تمام نشده است.

درگاه پرداخت برای انجام تراکنش‌های بین‌المللی:

خیلی از مدیران در سراسر جهان بدشان نمی‌آید و اصلاً نیاز دارند که یک درگاه پرداخت بین‌المللی روی سایت‌شان داشته باشند. چراکه از این طریق می‌توانند در سطوح بزرگ‌تری تجارت خود را پیش ببرند، به راحتی محصولات خود را در سطح جهانی ارائه داده و تراکنش مالی‌شان را انجام بدهند و در کل بتوانند همه‌ی کارت‌های بانکی و بین‌المللی را پذیرا باشند. البته شاید به نظر بیاید این امکان فقط خاص کشورهایی مثل امریکا یا انگلیس است هر چند انواع غول‌های بزرگ درگاه پرداخت جهان مثل پرداخت آمازون، پی‌بال، استرایپ یا پی‌لاین از آن غربی‌هاست.

در مورد کشور ایران هم بهتر است بدانید از آن‌جایی که متاسفانه بانک‌های ایرانی به دلیل تحریم، در شبکه‌های بانکی جهانی عضو نیستند، نمی‌شود از کارت‌های بانکی ایرانی در سطح بین‌المللی استفاده کرد. حتی از طریق کارت بانکی خارجی هم نمی‌شود از فروشگاه‌های آنلاین ایرانی خرید کرد. در واقع این‌جاست که درگاه پرداخت بین‌المللی وقتی به میدان می‌‌آید این مشکلات را کنار می‌زند.

 

درگاه پرداخت و ارزهای دیجیتال:

این روزها ارز دیجیتال سر و صدای خیلی زیادی به پا کرده است. این سر و صدا نه فقط از بین افراد متخصص بلکه از افراد عادی هم شنیده می‌شود، به طوری که قسمتی یا حتی تمام سرمایه خود را در بازارهای ارزهای دیجیتال وارد کرده‌اند و به دنبال آن با نوسانات این بازارها دلشان می‌خواهد که دارائی‌های خود را به گردش درآورند پس به سراغ عرضه کنندگان و فروشگاه‌های آنلاینی می‌روند که زیر ساخت پذیرش ارز دیجیتال را دارند؛ بنابراین شما اگر در این زمینه فعالیت دارید باید بدانید که با درگاه پرداخت دیجیتال است که می‌توانید روش‌ها و ابزارهای لازم را پیش روی مشتری بگذارید.

درگاه پرداخت به صورت شخصی:

منظور از درگاه پرداخت شخصی در واقع آن دسته از تراکنش‌های مالی است که متقاضی برای امور شخصی خود انجام می‌دهد. فرض کنید برای امور خیریه از جمعی پول جمع‌آوری می‌کند یا لوازم دست‌دوم خانه خود را در یک اپلیکیشن می‌فروشد. پس متوجه هستید که این مورد صرفاً مربوط به یک کسب‌وکار نیست. در اصل شما در این نوع درگاه‌ها می‌توانید یک لینک پرداخت در اختیار افراد مورد نظر قرار بدهید تا جابه‌جایی مبلغ بدون دغدغه انجام بشود.

 درگاه پرداخت در شبکه‌های اجتماعی:

مسلماً خرید از طریق شبکه‌های مجازی خصوصاً از اینستاگرام یا تلگرام دیگر کاملاً جا افتاده است و از این جهت شکل سنتی و قدیمی خرید و انتقال وجه در آن‌ها هم  کم‌کم دارد کنار می‌رود و جای آن را روش‌های نوین پر می‌کند. شما اگر از شبکه‌های اجتماعی برای فروش محصولات یا ارائه خدمات خود استفاده می‌کنید، می‌توانید از درگاه پرداخت برای شبکه‌های اجتماعی مد نظرتان بهره بگیرید؛ مثلاً درگاه پرداخت تلگرام، درگاه پرداخت اینستاگرام و ... توجه کنید که در دریافت این نوع درگاه‌ها شرکت‌های واسط مثل رایان‌پی می‌توانند گزینه‌ی مناسب‌تری باشند تا این امکان را به راحتی و به‌سرعت در اختیار داشته باشید.

با کمک رایان‌پی این امکان را دارید که به ازای هر محصول لینک پرداخت ایجاد و به مشتریان خود ارسال کنید تا آن‌ها هم از طریق درگاهی که وارد آن می‌شوند هزینه‌ی محصول یا خدمات شما را واریز کنند.

و در آخر باید گفت فرقی نمی‌کند که شما کجای این جهان زندگی می‌کنید و در فضای اینترنت در شبکه‌های اجتماعی هستید یا وب‌سایت خود را دارید یا این‌که به دنبال انجام امور شخص‌تان آمده‌اید و... در هر صورت در زمینه‌ی انتقال وجه و تمام تراکنش‌های مالی می‌توانید به راحتی به سمت روش‌های نوین یعنی استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی بروید و از قابلیت‌های این سیستم بهره بگیرید. فراموش نکنید که اگر می‌خواهید به نتیجه‌ی مطلوبی برسید و از رقبا عقب نمانید، باید قبل از هر انتخابی انواع درگاه‌ها را بشناسید و از کاربرد آن‌ها در زمینه‌های مختلف اطلاعات کافی را کسب کنید. با مطالعه‌ی این مقاله متوجه خواهید شد که ما تلاش کردیم به تعریف درگاه پرداخت، ارائه دهندگان درگاه‌های پرداخت و دو نوع درگاه پرداخت مستقیم و واسط بپردازیم و کاربرد انواع مختلف درگاه‌های پرداخت اینترنتی ایران و جهان را بررسی کنیم.

کدخبر: 71381 تاریخ انتشار