ویژه نوروز 1401|

سال 1400 برای پرسپولیس بالا و پایین زیادی همراه بود.

به گزارش منیبان؛ سال 1400 برای پرسپولیس سالی پر از فراز و نشیب و نتایج پرنوسان بود. البته قرمزها در این سال برخلاف سال های گذشته که مشکلات مالی و مدیریتی کمتری داشتند با انواع و اقسام بحران ها روبه رو شدند به طوری که یحیی گل محمدی برای اینکه مدیریت جدید باشگاه را تحت فشار قرار دهد مجبور شد از سمت خود استعفا کند.

هرچه ابتدای سال برای سرخ‌پوشان پایتخت با قهرمانی در لیگ برتر و سوپرجام و صعود از دور گروهی آسیا خوب پیش رفت، نیمه‌ دوم این سال برای آنها با حذف از آسیا و شکست در سوپرجام و جا ماندن در کورس قهرمانی لیگ، آزاردهنده بود.

بر همین اساس در ادامه همه اتفاقات مهم این تیم در سال 1400 را بررسی کرده و به نقاط روشن و تاریک آن پرداخته‌ایم.

سال جدید برای پرسپولیس با تساوی بدموقع در مشهد آغاز شد. آنها در اولین روز بعد از تعطیلات عید برابر شهر خودرو قرار گرفتند که مهدی رحمتی و شاگردانش موفق شدند با ارائه نمایشی هجومی پرسپولیس را یک بر یک متوقف کنند. هرچند در بازگشت به تهران با برتری برابر نساجی آماده‌ حضور در آسیا شدند. هفته‌ اخر فروردین برای قرمز‌ها به طرزی رویایی پیش رفت. آنها هر سه بازی دور رفت گروهی لیگ قهرمانان سال ۲۰۲۱ را با برتری پشت‌سر گذاشتند تا دور برگشت به نوعی برای آنها تشریفاتی پیش برود.

پرسپولیس دومین ماه سال را با پیروزی پرگل برابر گوا هند آغاز کرد. در پنجمین بازی دور گروهی، اولین شکست آنها در سال جدید رقم خورد و برابر الوحده با یک گل مغلوب شدند. اما بازی اخر را هم برابر الریان به سرمربیگری لوران بلان بردند تا با ۱۵ امتیاز مقتدرانه به دور بعد صعود کنند. در بازگشت به لیگ، پرسپولیس از دو باز بسیار سخت به بهترین شکل بیرون آمد. آنها در نقش جهان ابتدا سپاهان را متوقف کردند و در تهران رقیب سنتی را با گل عیسی آل کثیر شکست دادند و در اخرین مسابقه‌ی این ماه، شاهین بندر عامری را در جام حذفی شکست دادند تا اردیبهشت ۱۴۰۰ به کام آنها باشد.

پرسپولیس در خردادماه تنها یک‌بار در لیگ به میدان رفت و در آن مسابقه هم ذوب‌آهن‌ را در اصفهان شکست داد تا مسیر قهرمانی‌اش را از همیشه هموارتر کرده باشد. اما خرداد برای پرسپولیس با قهرمانی در سوپرجام برابر تراکتور با خاطره‌ خوش به پایان رسید.

هرچه پرسپولیس در این ماه نتایج خوبی در لیگ گرفت، قافیه را در جام حذفی واگذار کرد. آنها بازی‌ها معوقه‌ خودشان برابر مس و گل‌گهر را با برتری پشت سر گذاشتند و برابر فولاد به تساوی رضایت دادند و در ادامه با برتری برابر آلومینیوم راهی مراحل بالاتر در جام حذفی شدند اما طلسم ضربات پنالتی برابر حریف دیرینه در این جام، باز هم گریبان سرخ‌ها را گرفت تا آنها از این جام حذف شوند.

در ادامه پرسپولیس که اصلا جایی برای لغزش در لیگ نداشت، تراکتور را در آزادی شکست داد و بعد از آن در ورزشگاه شهر قدس پیکان را شکست داد تا قهرمان ایران شود و فرجامی خوش برای لیگ ۲۰ برجای بگذارد. این تیم به نوعی گلات کرده تا از این حیث در فوتبال ایران رکورددار شود.

پرسپولیس فصل جدید را با سرپرستی صدری در مقام مدیرعاملی آغاز کرد. آنها تنها بازی رسمی خود در شهریورماه را با برتری برابر استقلال تاجیکستان در یک هشتم حذفی پشت سر گذاشتند. هرچند از دست دادن شجاع و کنعانی دو ستون خط دفاع پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات برای پرسپولیس اتفاق ناخوشایند شهریور بود.

تمام تمرکز پرسپولیس برای ادامه کار پیروزی برابر الهلال در مرحله‌ یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان بود. آنها چند بازی دوستانه برابر پیکان و سپاهان را برگزار کردند تا با آمادگی کامل به این دیدار برسند اما اوضاع در ریاض خوب پیش نرفت و قرمزها با سه گل شکست تلخی را متحمل شدند. هرچند با ریکاوری ذهنی مناسب توانستند ۳ امتیاز هفته‌ اول لیگ ۲۱ را در خانه‌ی فولاد دشت کنند. در این ماه یحیی گل محمدی در حالی قرارداد خود را دو فصل دیگر با پرسپولیس تمدید کرد که سال گذشته در زمان مدیریت جعفر سمیعی نیز همین اتفاق مشابه رقم خورده بود.

هرچند با برتری برابر نساجی در ورزشگاه آزادی هشتمین ماه سال خوب آغاز شد، اما با شکست تلخ برابر آلومینیوم و دو تساوی بدموقع برابر کرمانی‌های لیگ، آبان به یکی از بدترین مقاطع فصل برای پرسپولیس تبدیل شد. آنها در حالی که تحت تاثیر شکست برابر خطیبی و ایرالکو بودند، در تهران و رفسنجان با تساوی مشابه یک بر یک مقابل تیم‌های قلعه‌نویی و ربیعی متوقف شدند.

پرسپولیس با دو پیروزی یک صفر برابر تیم‌های نفتی، وارد شهرآورد تهران شد. مسابقه‌ فیزیکی و کم موقعیتی که دو تیم به تساوی بدون گل در آن رضایت دادند. اما یک تساوی بی موقع مقابل هوادار باعث شد سرخ‌پوشان مجددا در جدول پشت سر استقلال و سپاهان قرار بگیرند. آنها در اخرین بازی لیگی این ماه خود پیکان را ۱-۳ شکست دادند تا آرامش به اردوی‌ این تیم برگردد و در پایان ماه هم ویستا توربین را در جام حذفی شکست دادند.

در یکی از ماه‌های خوب سال ۱۴۰۰ برای پرسپولیس از حیث نتیجه‌گیری، حذف از آسیا کام سرخ‌ها را حسابی تلخ کرد. با اعلام AFC رسما استقلال و پرسپولیس به دلیل عدم احراز مجوز حرفه‌ای از لیگ قهرمانان کنار گذاشته شدند. اتفاقی که باعث شد سه پیروزی پیاپی و مهم برابر ذوب و سپاهان و تراکتور به چشم نیاید و تساوی برابر پدیده‌ قعرنشین در مشهد را به دنبال داشته باشد. هرچند برد برابر فجر سپاسی و پیروزی برابر ذوب‌آهن در جام حذفی تا حدودی آن توقف را تحت‌الشعاع قرار داد. در این ماه پرسپولیس از نابسامانی مدیریتی خلاصی پیدا کرده و سرانجام درویش به عنوان مدیرعامل پرسپولیس معرفی شد.

پرسپولیس با پیروزی برابر فولاد در اولین هفته‌ دور برگشت بهمن را آغاز کرد. با تعطیلات فیفادی سرخ‌پوشان خودشان را برای سوپرجام آماده کردند. مسابقه‌ای که این بار به بدترین شکل پیش رفت و شاگردان یحیی برابر نکونام و تیمش شکست یک بر صفر را به بهای از دست‌دادن یک جام تجربه کردند. البته که باز هم با دو پیروزی مهم برابر نساجی و آلومینیوم تلخی شکست را تا حدودی از یاد بردند.

اخرین ماه سال تا امروز برای پرسپولیسی‌ها خوش‌یمن نبوده است. آنها اولین بازی را برابر گل‌ گهر در سیرجان برگزار کردند که با تساوی یک یک به اتمام رسید. اشتباهات حامد لک در این بازی موجب شد یحیی در پیروزی برابر مس به گوهری میدان بدهد. هرچند برابر نفت آبادان دوباره نوبت به لک رسید تا با اشتباهی مرگ‌بار شکست تلخی را نصیب تیمش کند تا اختلاف با استقلال در صدر جدول به شش امتیاز برسد اما پرسپولیس در هفته‌ بعد توانست نفت مسجد سلیمان را ۱-۲ شکست بدهد تا با ۳ امتیازی مهم آماده‌ رقابت برابر استقلال شود.

 

کدخبر: 71720 تاریخ انتشار