وزیر امور خارجه سودان از توافق کشورش با امارات در زمینه مشارکت‌های استراتژیک اقتصادی در زیرساخت‌ها، همکاری‌های نظامی و تبادل تجربیات خبر داد.

به گزارش مُنیبان از عربی۲۱، علی الصادق،‌ وزیر امورخارجه سودان در بیانیه‌ای پس از بازگشت عبدالفتاح البرهان،‌ رئیس شورای حاکمیتی انتقالی از امارات، اعلام کرد؛  طرف‌های سودانی و اماراتی توافق کردند که مشارکت‌ اقتصادی استراتژیک بین دو کشور در زمینه راه‌ها، بنادر، راه آهن، همکاری در عرصه نظامی و تبادل تجربیات صورت گیرد.

همچنین در این بیانیه به توافق دو دولت و بخش خصوصی دو کشور برای حمایت از بانک‌های سودانی اشاره شده که آنها را قادر می‌سازد تا نقش خود را در توسعه اقتصاد سودان ایفا کنند.

وزیر امور خارجه سودان در این بیانیه تاکید کرد که اطمینان‌های محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی مبنی بر حمایت کامل وی از اجماع ملی در سودان منجر به ثبات کشور خواهد شد.

وی اعلام کرد؛ در این سفر وضعیت فعلی سودان و تلاش‌های دولت برای دستیابی به اجماع ملی به منظور تثبیت دوره انتقالی که منجر به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و واگذاری زمام قدرت به یک دولت غیرنظامی منتخب می‌شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سودان از ۲۵ اکتبر گذشته شاهد تظاهراتی در رد اقدامات استثنایی عبدالفتاح البرهان بوده است که مهمترین آنها اعمال وضعیت اضطراری و انحلال شوراهای حاکمیتی و وزیران انتقالی است.

به دنبال این اقدامات، نیروهای سیاسی مخالف، ‌این اقدامات را کودتای نظامی توصیف کردند و خواستار کناره‌گیری ارتش از قدرت شده‌اند.

قبل از اقدامات البرهان، سودان از ۲۱ اوت ۲۰۱۹ وارد دوره انتقالی شده بود که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این دوره انتقالی ۵۳ماه یعنی تا اوایل سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد و در اوایل همان سال انتخابات در کشور برگزار شود که طی آن قدرت بین ارتش، نیروهای غیرنظامی و جنبش‌های مسلح تقسیم می‌شود.

کدخبر: 71804 تاریخ انتشار