- آرشیو اخبار 1
- اقتصادی 2
مسافران نوروزی بخوانند؛ این علائم نشان از سوختن واشر سرسیلندر خودروی شما دارد
آیا میدانید وظیفه اصلی واشر سرسیلندر چیست و چه زمانی میسوزد؟ دراین نوشتار از وظایف اصلی واشر سر سیلندر و نشانههای سوختن آن مطلع میشوید.
به گزارش منیبان؛ واشر سر سیلندر بین بلوک موتور که قطعاتی مانند میل لنگ و پیستونها داخل آن قرار دارند و فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی میکند تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانالهای آب و نشت روغن از کانالهای روغن جلوگیری کند.
کار واشر سرسیلندر چیست؟
واشر سرسیلندر سه وظیفه اصلی دارد:
۱. آب بندی سیلندر:
وقتی موتور در حال کار کردن است، فشار سیلندر در موتور بنزینی به راحتی میتواند به ۷۰۰ psi و در موتور دیزلی، تا ۲ هزار psi برسد. واشر سرسیلندر سبب بهینهتر شدن حالت کارکرد سیلندر میشود.
آب بندی واشر سرسیلندر با اهمیت است، زیرا هر گونه نشتی گاز در دقت کار موتور تاثیر گذار بوده و موجب کاهش قدرت و بهره وری موتور میشود. واشرسر سیلندر باید بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل نماید.
در صورتی که آب رادیاتور اندک باشد فشار زیادی به موتور و واتر پمپ وارد میشود و موجب سوختن واشر سر سیلندر میشود، تعمیر واشر سر سیلندر هزینه هنگفتی را به همراه دارد.
۲. هدایت مایعات:
داخل بلوک موتور و سرسیلندر مایع خنک کننده موتور و هم روغن موتور مورد نیاز هستند و مسیرهایی در واشر سرسیلندر وجود دارند که بین سر سیلندر و بلوک موتور در گردش باشند. در سرسیلندر، وظیفه مایع خنک کننده تنظیم دمای سوپاپ و شمعها است.
۳. حفظ و نگهداری مایعات از وظایف واشر سرسیلندر:
مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور تنها چند میلی متر با هم فاصله دارند. جلوگیری از ترکیب مایع خنک کننده و روغن موتور با هم یکی از وظایف اصل واشر سرسیلندر است.
یکی دیگر از وظایف واشر سرسیلندر جلوگیری از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور است.
نشانههای سوختن واشر سرسیلندر
- کم شدن آب رادیاتور
- مسدود شدن مجراهای عبور آب در موتور
- خنک نشدن آب رادیاتور به علت رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه.
- نقص فنی در ترموستات.
- نقص فنی در واتر پمپ و گردش نکردن جریان آب در موتور.
- پیچ خوردگی شلنگهای ورودی و خروجی رادیاتور.
- رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما.
- از دیگر علائم سوختن واشر سرسیلندر می توان به این موارد اشاره کرد: گرمای بیش از حد موتور، زدن جوش کاذب در رادیاتور، وجود آب در سرپیستون ها، مخلوط شدن آب و روغن، دیر روشن شدن موتور، بد کار کردن موتور، خروج بخار آب از اگزوز، رنگ تقریباً شیری رنگ روغن موتور و همچنین کم شدن قدرت و کشش موتور.
نکته: در سوختن واشر سر سیلندر اول آب رادیاتور داغ میشود و حرارت افزایش مییابد و پس از چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز واشر شروع به صدمه دیدن میکند.