پایگاه اینترسپت در گزارشی نوشت که ماموران مرزی آمریکا با بازجویی از ایرانی‌تبارها درباره خدمت نظام وظیفه‌شان، تاکنون از ورود ده‌ها تن به ایالات متحده جلوگیری کرده‌اند.

به گزارش منیبان، مو طغرایی، یک مهندس امور فاضلاب است که اکتبر سال گذشته برای دیدار با همسر و فرزندانش که در کانادا اقامت دارند، به مدت چند هفته به این کشور سفر کرده بود. وی قصد داشت برای کار به ایالت ویسکانسین واقع در آمریکا بازگردد.

مسافرانی که قصد سفر به آمریکا از طریق فرودگاه کالگری را دارند، باید پیش از پرواز برای کنترل شدن گذرنامه‌هایشان از یک ایستگاه اداره گمرک و محافظت مرکزی آمریکا عبور کنند. طغرایی ۵۳ ساله که یک شهروند کانادایی با اصالت ایرانی است بارها بدون بروز مشکل این روند را پشت سر گذاشته بود.

طغرایی در کنار عده‌ دیگری از مسافران که قرار بود از آن‌ها بازرسی ثانویه انجام بگیرد، در اتاق بازجویی نشسته بود. وی تصور می‌کرد که این اتفاق احتمالا به دلیل نقص کامپیوتری به افتاده و یا این‌که عده‌ای به صورت تصادفی برای پرسیدن سئوالات بیشتر انتخاب شده باشند.

طغرایی زمانی که اسمش را صدا زدند به سوی میز رفت تا با مامور صحبت کند. پس از آنکه طغرایی اسم و پاره‌ای دیگر از اطلاعات را تأیید کرد، مامور به سراغ اصل مطلب رفت: سربازی‌ات را کجا گذراندی؟

طغرایی در گفت‌وگو با اینترسپت گفت: تا پیش از این، هیچ‌گاه به هنگام از مرز گذشتن از من چنین سوالی پرسیده نشده بود. وقتی این سوال را از من پرسیدند متوجه شدم که یک جای کار ایراد جدی دارد.

طغرایی مانند دیگر جوانان ایرانی پیش از مهاجرت به کانادا می‌بایست خدمت سربازی دوساله خود را در ایران بگذراند. وی سربازی‌ خود را در حدود ۲۰ سالگی در سپاه پاسداران گذرانده بود. وی در سپاه یک کار دفتری داشت و اسناد مربوط به مدیریت آب را ترجمه می‌کرد. حال یک مامور آمریکایی از وی درخصوص کار چند دهه گذشته‌اش سوال می‌پرسید.

طغرایی ادامه داد: زمانی که از من پرسیدند در کدام بخش از ارتش خدمتم را گذرانده‌ام به آن‌ها گفتم که در سپاه بوده‌ام.

کدخبر: 77240 تاریخ انتشار